شما اینجا هستید
فرهنگ » اجرای آئین سنتی شمایل گردانی ابن ملجم مرادی در روستاهای کاشان

به گزارش خبرنگار زردیس، آئین سنتی شمایل گردانی ابن ملجم مرادی در شب بیست و هفتم ماه رمضان در روستاهای کاشان برگزار شد.

کارشناس و محقق میراث فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار زردیس با اشاره به برگزاری این آئین سنتی در روستاهای کاشان اظهار داشت: از جمله مکان‌هایی که شمایل گردانی ابن ملجم مرادی همزمان با شب ۲۷ ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، روستای نشلج از توابع بخش نیاسر کاشان است.

عباس حلواچی نشلچی با بیان اینکه کوچه پس کوچه‌های این روستا در هنگام برگزاری این آئین مملو از هیاهوی کودکان است که با گرداندن شمایل ابن ملجم مرادی به گونه‌ای به دادخواهی و قصاص قاتل امام علی (ع) برخاسته‌اند، ابراز داشت: پشت این هیجان کودکانه و پشت آن شمایل ساخته و پرداخته شده که روی دستان کودکان پایین و بالا می‌رود تاریخی به بلندای اسطوره‌های کهن ایرانی نهان است.

این کارشناس و محقق میراث فرهنگی تصریح کرد: کودکان روستا در شب ۲۷ ماه مبارک رمضان بنا به سنتی دیرین با استفاده از لباس‌های کهنه عروسک‌هایی می‌سازند که شبیه ابن ملجم مرادی در خیالشان است.

وی با بیان اینکه هنر کودکانه می‌تواند تمسخر خاصی را به این عروسک می‌دهد که جلوه‌ای از خیال و باور آنها به آئین‌های مذهبی است، بیان داشت: کریه بودن منظر عروسک ابن ملجم وجه شاخص آن است.

حلواچی افزود: کودکان هنگام غروب عروسک را در روستا می‌گردانند و با اشعار نغز و گاه با لعن و نفرین در پایان مراسم آن را به مکان بلندی برده و آتش می‌زنند.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان