شما اینجا هستید
CMS » معرفي چند افزونه وبينار در وردپرس

افزونه وبینار وردپرس به شما کمک می‌کند تا مستقیما با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. افزونه وبینار وردپرس، یک روش خوب برای برقراری ارتباط با کاربران در وب سایت‌های وردپرسی است. زیرا آن‌ها می‌توانند به صورت بی‌درنگ شما را ببینند و نظرات خود را ارائه دهند. وبینارها یا سمینارهای تحت وب به لطف انبوه مزایایی که ارائه می‌دهند، این روزها بیش از هر زمان دیگری محبوبیت دارند. هر چند که وبینارها به اندازه‌ی سمینارهای حضوری تعاملی نیستند، اما در دسترس بودن آن‌ها به معنای دسترسی کاربران در سراسر جهان به ارائه‌ی‌ شما است. کاربران شما می‌توانند از هر مکانی با استفاده از رایانه‌ها، تبلت‌ها و حتی تلفن‌های همراه (یک گزینه عالی برای کسانی که مسافرت می‌کنند) به وبینار بپیوندند.

ما در ادامه‌ی این مقاله به معرفی چند  افزونه وبینار وردپرس محبوب می‌پردازیم و سپس دستورالعمل‌های گام به گام نحوه‌ی ایجاد وبینار با استفاده از Google+ Hangouts و تعبیه‌سازی آن در وب سایت WordPress خود را به شما ارائه خواهیم داد؛ اگر علاقه‌مند هستید که در وب سایت وردپرسی خود وبینار ایجاد کنید، با ما همراه باشید.

 

فهرست محتوای این مقاله

افزونه وبینار وردپرس WP GoToWebinar

 

قالب وبینار وردپرس

WP GoToWebinar یک افزونه برگزاری وبینار وردپرس و مفید است که به شما امکان می‌دهد دوره‌های آنلاین را روی وب‌سایت به صورت زمان‌بندی شده و ویجت ایجاد کنید. WP GoToWebinar همچنین کاربران شما را قادر می‌سازد تا بتوانند با کلیک بر روی لینک بتوانند زمان و تاریخ نمایش وبینارهای آینده و فرم‌های ثبت نام را به منطقه زمانی محلی خود تبدیل کنند (ثبت نام‌های اسپم را با پشتیبانی Google reCaptcha کاهش دهید).

 

ویژگی‌های افزونه‌ی WP GoToWebinar:

 

  • امکان نمایش کلاس‌های آنلاین در یک برنامه‌ی زمان‌بندی
  • امکان نمایش دوره در هر کجای وب سایت شما با استفاده از shortcode
  • بروزرسانی برنامه‌ی رویدادها به صورت خودکار
  • تنظیم نمایش یک محتوای خاص یا دوره‌ی آنلاین در یک زمان تعیین شده
  • امکان استفاده‌ی آسان
  • سازگار با صفحه نمایش‌های مختلف (موبایل، تبلت، لپ تاپ و…)

 

افزونه وبینار وردپرس WebinarPress

 

WebinarPress یک افزونه برگزاری وبینار وردپرس است. با WebinarPress می‌توانید دوره‌های آنلاین زنده در YouTube ،Vimeo و Air را مرتب‌سازی کرده و در وب سایت وردپرس خود نمایش دهید. WebinarPress رایگان بوده و استفاده از آن ساده است، بنابراین برای اجرای آن در صفحات وب سایت خود نیازی به دانش کدنویسی ندارید.

 

ویژگی‌های WebinarPress:

 

  • ایجاد و نمایش دوره‌های آنلاین
  • تغییر شکل صفحه‌ی کلاس آنلاین
  • نمایش ساختار ثبت نام در هر کجای سایت با استفاده از shortcode
  • دریافت خلاصه‌ی نام و ایمیل شرکت کنندگان
  • رابط کاربری کاملا ریسپانسیو
  • صمیمانه و ساده برای استفاده
  • کاملاً مناسب برای استفاده در هر موضوعی

 

افزونه وبینار وردپرس ClickMeeting

 

ClickMeeting یک پلاگین وبینار وردپرس و ماژول فوق العاده برای ایجاد دوره‌های آموزشی آنلاین است که به شما امکان می‌دهد تا رویدادهای کلاس آنلاین خود را بسازید و آن‌ها را مدیریت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا تعداد شرکت‌کنندگان را به گونه‌ای مدیریت کنید که بتوانید به آن‌ها پشتیبانی ارائه دهید. علاوه بر این، این افزونه دارای یک اپلیکیشن قابل حمل برای نظارت بر دوره‌های آنلاین شما می‌باشد.

 

ویژگی‌های ClickMeeting:

 

  • دارای اتاق ویدیو کنفرانس
  • دارای وایت‌برد
  • امکان نظرسنجی از کاربران
  • پخش ویدیو در فیس بوک یا یوتیوب
  • علامت‌گذاری سفارشی
  • اندازه‌گیری زمان دوره آنلاین
  • تنظیم رویدادها برای دوره‌های آنلاین
  • 30 روز مقدماتی رایگان
  • پشتیبانی فوق العاده

 

افزونه وبینار وردپرس WebinarJam

 

اگر می‌خواهید رویدادهای زنده و وبینارها را از طریق وب سایت وردپرسی خود پخش کنید، WebinarJam کمک بزرگی برای شما خواهد بود.

WebinarJam یک پلاگین وبینار وردپرس و ماژول پیشرفته است که از طریق آن می‌توانید وبینارهای خود را با وضوح بالا و با طرح‌های انعطاف پذیر و پویا پخش کنید.

 

ویژگی‌های WebinarJam:

 

  • افزایش سریع و آسان تعداد مخاطبان به دلیل جذابیت این افزونه و راحتی کار کردن با آن
  • سازگار با تمام دستگاه‌ها و سیستم عامل‌ها
  • امکان وارد کردن فایل‌های PDF ،PowerPoint یا Keynote در وبینار
  • امکان رسم و نشانه گذاری بر روی صفحه برای برجسته‌سازی و نوشتن حاشیه‌نویسی

 

معرفی مختصر Google Hangouts On Air – ابزار انتخابی ما برای ایجاد وبینار

 

یک پلتفرم رایگان وبینار که به صورت ویژه استفاده از آن را توصیه می‌کنیم، Google Hangouts On Air است. این پلتفرم که در گذشته از طریق + Google در دسترس بود، به تازگی به YouTube Live منتقل شده است. این سرویس، ویژگی‌هایی همچون گفتگوی زنده، ضبط خودکار و DVR را ارائه می‌دهد. از همه مهم‌تر، این ابزار کاملا رایگان است، اگر بودجه‌ی کمی دارید یا فقط می‌خواهید قبل از خرید یک سرویس برتر، یک وبینار را امتحان کنید این ابزار برای شما کاملاً مناسب است.

ناگفته نماند که استفاده از این ابزار چند اشکال دارد که ممکن است شما را وادار به بررسی گزینه‌های دیگر کند. به عنوان مثال، برای قرار دادن پخش زنده در وب سایت خود ملزم به ثبت نام در حساب Google AdSense هستید. علاوه بر این، ویژگی گفتگوی زنده، از پخش کننده‌های تعبیه‌سازی شده پشتیبانی نمی‌کند و اگر شما به پخش وبینار خود از YouTube اصراری ندارید، این موضوع اهمیت زیادی برای شما نخواهد داشت.

 

ویژگی‌های کلیدی Google Hangouts On Air:

 

  • دارای گزینه‌ی گفتگوی زنده
  • امکان ضبط وبینار شما
  • دارای قابلیت نمایش وبینار شما از طریق کانال YouTube خود

اکنون که با امکانات این پلتفرم آشنا شدیم، مراحل استفاده از آن را در کنار وردپرس بررسی می‌کنیم.

 

نحوه‌ی اجرای یک وبینار در وب سایت وردپرسی با Google Hangouts On Air (در 6 مرحله)

 

همان‌طور که گفته شد، Google Hangouts On Air به تازگی جا‌به‌جا شده است. در نتیجه، اختلاف بین Google Hangouts On Air و YouTube Live تا حدودی گیج‌کننده است. شما برای ورود به سیستم YouTube Live و رفتن به آنجا از گواهینامه‌ی Google خود استفاده می‌کنید.

 

گام 1 – یک حساب Google ایجاد کنید

 

اگر حساب Google آماده ندارید، می‌توانید یک حساب رایگان ایجاد کنید. به صفحه‌ی Google Sign Up بروید و برای راه اندازی حساب خود دستورالعمل‌ها را دنبال کنید.

 

گام 2 – یک رویداد جدید در YouTube Live ایجاد کنید

 

هنگام ورود به Google، به این YouTube Live بروید و روی My channel در فهرست سمت چپ کلیک کنید:

به خاطر داشته باشید که نام شما همان نام پیش‌فرض حساب Google شما خواهد بود و نمی‌توان آن را تغییر داد. علاوه بر این، ممکن است بخواهید قبل از کلیک بر روی ایجاد کانال، شرایط خدمات YouTube را مرور کنید:

اکنون که کانال YouTube خود را دارید، می‌توانید با انتخاب Live Streaming در منوی سمت چپ، یک رویداد را ایجاد کنید. سپس بر روی Events کلیک کرده و دکمه‌ی Enable live streaming را بزنید:

سپس از شما خواسته می‌شود که کشور محل اقامت خود را وارد کنید و حساب خود را از طریق پیام صوتی خودکار یا متن تأیید کنید. پس از تکمیل مراحل تأیید، Continue را انتخاب کنید:

اکنون بر روی دکمه‌ی Create Live Event کلیک کنید و تمام جزییات لازم برای وبینار خود را در صفحه‌ی بعدی وارد کنید:

ابتدا و در درجه‌ی نخست، شما باید در مورد جزییات وبینار خود تصمیم بگیرید.

سپس، در بخش Quick for Hangouts On Air ،Type را انتخاب کنید. در اینجا همچنین می‌توانید رویداد خود را از Public به Unlisted یا Private تغییر دهید. Public برای همه در دسترس است، Unlisted برای هر کسی که دارای لینک است، قابل مشاهده است و Private فقط به افرادی که دعوت می‌کنید محدود می‌شود.

 

گام 3 – وبینار خود را سفارشی کنید

 

اکنون که تمامی اطلاعات اصلی خود را آماده کردید، می‌توانید برای انجام تنظیمات بیشتر وبینار خود، برگه‌ی Advanced settings را انتخاب کنید:

همان‌طور که می‌بینید گزینه‌های زیادی برای تصمیم‌گیری وجود دارد، از جمله امکان گفتگوی زنده، اختصاص مجوز و مالکیت حقوقی. همچنین می‌توانید دسته‌بندی، زبان و مکان برگزاری وبینار خود را در اینجا تنظیم کنید.

یک ویژگی زیبا که می‌توانید در اینجا فعال کنید، ارتقاء وبینار خود در کانال YouTube شما در هنگام پخش شدن، با استفاده از گزینه‌ی Promotions است. همچنین می‌توانید تنظیمات ضبط خود را تغییر دهید و DVR را فعال‌سازی کنید که به بینندگان اجازه می‌دهد در طول پخش به جلو و عقب بروند.

پس از انجام تمام تنظیمات، به یاد داشته باشید که دکمه‌ی Save Changes را فشار دهید. اکنون وقت آن است که وبینار را به وب سایت خود ببرید!

 

گام 4 – وبینار را در وب سایت وردپرس خود قرار دهید

 

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، انتقال یک وبینار به وب سایت خود به این معنی است که باید عملکرد گفتگوی زنده را از دست دهید. با این حال، روش‌های دیگری برای فعال کردن گفتگوی زنده در وب سایت شما وجود دارد، مانند پلاگین WP Live Chat Support، یا حتی فقط  استفاده از بخش نظرات برای صفحه‌ای که وبینار خود را در آن قرار می‌دهید.

برای قراردادن وبینار در سایت خود تنها کاری که باید انجام دهید، این است که لینک آن را کپی کنید. روی View on Watch Page در گوشه‌ی سمت راست بالای صفحه کلیک کنید. سپس، به صفحه‌ی YouTube که در آن وبینار شما پخش می‌شود منتقل می‌شوید:

قبل از شروع وبینار شما، این صفحه به سادگی یک صفحه‌ی خالی با تایمر شمارش معکوس را برای تاریخ و زمانی که قبلا مشخص کرده‌اید نمایش می‌دهد. URL این صفحه، لینکی است که باید کپی کنیم. اکنون این کار را انجام دهید و آن را در صفحه‌ای که می‌خواهید وبینار را در آن قرار دهید، جای‌گذاری کنید.

در این مرحله، فقط یک صفحه با شناسه‌ی Google خود (در صورت اضافه کردن یک آواتار) و یک دکمه‌ی پخش، خواهید دید. با کلیک بر روی این دکمه، همان تایمر شمارش معکوس که پیش‌تر ذکر کردیم نشان داده می‌شود. پس از راه اندازی وبینار، دکمه‌ی پخش کار می‌کند.

اگر از قالب Divi استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از یک ماژول نمایش ویدیو، Video module، لینک را به سایت خود اضافه کنید.

به سادگی نشانی اینترنتی خود را در بخش اول زیر برگه‌ی General Settings وارد کنید:

این ماژول همچنین به شما امکان می‌دهد تا استایل ویدیوی خود را با اضافه کردن یک لایه یا ایجاد تغییرات در دکمه‌ی پخش، سفارشی کنید.

 

گام 5 – از شرکت کنندگان دعوت کنید

 

قبل از برگزاری وبینار خود، باید این خبر را گسترش دهید و شرکت کنندگان را پیدا کنید. ارسال لینک‌های دعوت با تاریخ و زمان برگزاری وبینار خود، برای اعضای لیست ایمیل شما اولین قدم مثبت است. همچنین ممکن است بخواهید مشخص کنید که چگونه وبینار شما می‌تواند به مشترکان شما کمک کند تا به مشاهده‌ی وبینار شما ترغیب شوند. روش‌های دیگر دعوت از کاربران، شامل اشتراک اطلاعات با استفاده از یک پست وبلاگ یا حساب‌های رسانه‌های اجتماعی شما است.

علاوه بر این، ممکن است بخواهید شرکت کنندگانی به غیر از شرکت کنندگان فعلی خود را نیز هدف قرار دهید. برای انجام این کار، استراتژی‌های تبلیغاتی زیادی وجود دارد؛ از جمله ایجاد صفحه فرود اختصاصی و استفاده از پاپ آپ.

در پایان، فراموش نکنید که در طی روزهای منتهی به برگزاری وبینار برای شرکت کنندگان خود یک یادآوری ارسال کنید.

 

گام 6 – وبینار خود را پخش کنید

 

تنها قدم باقی مانده این است که وبینار خود را اجرا کنید. شما باید هنگام ارائه سخنرانی طبیعی و خونسرد باشید و مطالب وبینار خود را با دقت برنامه ریزی کنید. به هر حال، شما نمی‌خواهید شرکت کنندگان احساس کنند وقت خود را تلف کرده‌اند. برخی از عناصری که باید هنگام برنامه ریزی در نظر بگیرید عبارتند از:

  • روی یک موضوع خاص تمرکز کنید و اسلایدهایی را درباره‌ی آن برای ارائه آماده کنید.
  • پیش از ارائه، شما باید تصمیم بگیرید که آیا وبینار شما تنها در قالب یک ارائه‌ی غیر تعاملی است یا به مشارکت مخاطبان نیاز دارد.
  • تعداد سخنران‌ها را مشخص کنید. داشتن چندین سخنران می‌تواند هنگام پاسخ به سوالات مخاطبان مفید باشد.
  • تحقیقات نشان داده است که وبینارها باید حداکثر به حدود یک ساعت محدود شوند تا اطمینان حاصل کنید که توجه بینندگان خود را حفظ می‌کنید.
  • علاوه بر این، شما همچنین باید مواردی که ممکن است در طول برگزاری وبینار به وجود بیاید مانند مشکلات فنی را در نظر بگیرید. به همین دلیل، بهتر است پیش از برگزاری وبینار با یک متخصص فنی هماهنگ کنید تا در صورت بروز هر اتفاقی به شما کمک کند. با توجه به این نکته که، شما همچنین باید قبل از برگزاری وبینار واقعی یک تست آزمایشی انجام دهید، فقط برای اطمینان از این که صدا و تصویر شما همان‌طور که باید کار می‌کنند.

وقتی برای شروع آماده شدید، به صفحه‌ی YouTube Live Events خود بروید و روی Start Hangout On Air کلیک کنید. قبل از این که به صفحه‌ی پخش منتقل شوید، از شما خواسته می‌شود گواهینامه‌ی Google خود را دوباره وارد کنید. اکنون بر روی شروع پخش کلیک کنید.

فراموش نکنید – پس از پایان وبینار خود، می‌توانید نسخه‌ی ضبط شده‌ را با هر کسی که آن را از دست داده است به اشتراک بگذارید. URL Live YouTube ثابت باقی خواهد ماند و تا زمانی که لینک در سایت شما موجود باشد، می‌توانید وبینار را از وب سایت خود پخش کنید. بدین ترتیب، وبینارهای قبلی موجود در سایت یا سایر کانال‌های شما در رسانه‌های اجتماعی، می‌توانند اعضای جدید را برای وبینارهای بعدی شما جذب کنند.

جمع‌بندی:

وبینارها می‌توانند راهی عالی برای برقراری ارتباط با کاربران و تعامل با مشتریان و مشترکان باشند. برای تدارکات و تهیه‌ی یک وبینار و تعبیه‌سازی آن در وب سایت وردپرسی شما دو روش استفاده از افزونه‌هایی همچون WP GoToWebinar ،WebinarPress ،ClickMeeting ،WebinarJam و ابزار Google Hangouts On Air در دسترس هستند و شما می‌توانید هر کدام از آن‌ها را انتخاب کنید.

 

منبع 7 لرن





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان