شما اینجا هستید
سیاست » شفافیت حلقه مفقوده انتخابات شورای شهر در سیستان و بلوچستان

خبرگزاری زردیس – گروه استان‌ها، علی شهرکی سیار؛ این روزها، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستاها شاهد سم پاشی ها و تهدیدات و نگرانی‌های روز افزون رسانه‌های بیگانه در جهت مشارکت مردمی در انتخابات پیش رو هستیم.

مشارکتی که هواره و طی بیش از ۴۰ دوره انتخابات مردمی، همواره عالی و بی نظیر بوده و مصداق مناسبی برای نشان دادن دیپلماسی و مردم سالاری ایران اسلامی در تمام دنیا بوده است. بر این اساس در ضرورت اصل وجود انتخابات و کارکردهای مثبت و مفید آن در وضعیت کنونی جهان هیچ شک و تردیدی وجود ندارد.

با این حال در کشور ما برخی افراد، در مورد ضرورت یا اهمیت مشارکت مردم در انتخابات‌های ملی همچون انتخابات ریاست جمهوری، شوراها، مجلس خبرگان و شورای اسلامی تردیدهایی را مطرح می‌کنند که ریشه‌های آن عمدتاً به مسائل دیگری باز می‌گردد، مثل کارنامه ناموفق برخی مسئولان منتخب که بخش عمده‌ای از آن به عدم شافیت و رائه گزارش مربوط می‌شود.

از همین رو حق مسلم مردم است که با آگاهی از پیشینه نامزدهای انتخاباتی و تأیید شفافیت گفتار و رفتار آنان با استفاده از مطالعه پیشینه سوابق به سنجش و راستی‌آزمایی نامزدها پرداخته و کاندیدای موردنظر خود را انتخاب کنند.

شفافیت حلقه مفقوده انتخابات شورای شهر در سیستان و بلوچستان

شفافیت موجب انتخاب شایستگان می‌شود

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار زردیس، اظهار داشت: مردم غیور و مرزدار سیستان و بلوچستان همواره در انتخابات‌ها مشارکت حداکثری داشته‌اند به گونه‌ای که میزان مشارکت مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات به طور میانگین بین ۷۲ تا ۸۰ درصد بوده است.

میزان مشارکت مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات به طور میانگین بین ۷۲ تا ۸۰ درصد بوده است

وی با اشاره به اینکه میزان مشارکت مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری دوره دوازدهم به ترتیب ۷۳ و ۷۲ بود، افزود: امیدواریم امسال نیز شاهد انتخابات پرشکوه و پرشوری در این استان پهناور باشیم.

استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر لزوم شفافیت در همه اقدامات گفت: قطعاً اگر کارنامه و عملکرد کاندیداهای انتخاباتی با شفافیت در دید مردم قرار بگیرد قطعاًً در انتخاب شایستگان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ هزار نیروی اجرایی و امنیتی مسئولیت برگزاری انتخابات سالم در سیستان و بلوچستان را برعهده دارند، گفت: مشارکت در انتخابات و تعیین سرنوشت علاوه بر جنبه‌های شرعی که دارد، به عنوان یک حق نیز قلمداد می‌شود.

شفافیت حلقه مفقوده انتخابات شورای شهر در سیستان و بلوچستان

شفافیت حلقه مفقوده انتخابات شوراهای شهر

آرشام هنرکار آشنا، کارشناس رسانه در گفت و گو با خبرنگار زردیس، اظهار داشت: یکی از مشکلات اهالی رسانه در استان سیستان و بلوچستان طی سال‌های اخیر عدم شفافیت و پاسخگویی مسئولین خصوصاً در حوزه شهرداری و شورای شهر بوده است.

وی با اشاره به اینکه عدم شفافیت و پاسخگویی موجب ایجاد فساد اداری، سیاسی و اقتصادی می‌شود، افزود: قطعاً اگر شفافیت در رأس کار مسئولین نباشد، تشخیص مشکلات بسیار دشوار است.

این کارشناس رسانه ادامه داد: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب «مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند» اما متأسفانه در بسیاری از موارد شاهد چنین شفافیتی نیستیم.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها چشم و گوش مردم هستند، گفت: روشنگری و آگاهی بخشی یکی از وظایف ذاتی رسانه هاست که لازمه لزوم شفافیت و پاسخگویی مسئولان در همه رده‌ها است.

شفافیت و کارآمدی دو ویژگی اصلی کاندیدای اصلح است

حجت الاسلام احمد راهداری، رئیس شورای وحدت نیروهای انقلاب استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار زردیس، اظهار داشت: خوشبختانه مردم ایران اسلامی همیشه و در همه حال و خصوصاً در لحظات بحرانی پای نظام ایستاده‌اند و از آن دفاع کرده‌اند.

وی افزود: مردم ایران بعد از انقلاب اسلامی همیشه سرنوشت کشور را با دست‌های خودشان رقم زده‌اند و یکی از قوی‌ترین حامیان این نظام بوده و هستند.

رئیس شورای وحدت نیروهای انقلاب استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: حضور پر شور و شعور مردم در انتخابات موجب ناامیدی دشمنان می‌شود و طمع دشمن را در کشور کم می‌کند.

در بسیاری از شهرهای سیستان و بلوچستان مردم با مشکلات متعددی در حوزه شهری مواجه هستند

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از شهرهای سیستان و بلوچستان مردم با مشکلات متعددی در حوزه شهری مواجه هستند، تصریح کرد: چالش شفافیت آزمون مهم و بزرگی برای نامزدهای انتخابات شوراها در استان است.

حجت الاسلام راهداری گفت: متأسفانه طی سال‌های گذشته انتخاب بیشتر اعضای شوراهای شهر در استان سیستان و بلوچستان بر اساس معیارهای قومی و قبیله‌ای بوده و در این میان پاسخگویی و شفافیت حلقه مفقوده این انتخاب‌ها بوده است.

وی اظهار کرد: امیدواریم با توجه به افزایش آگاهی مردم و ایجاد چالش شفافیت در این دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان سیستان و بلوچستان شاهد کمرنگ شدن نقش قبیله گرایی و قوم گرایی باشیم.

شفافیت حلقه مفقوده انتخابات شورای شهر در سیستان و بلوچستان

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه قطعاً جریان شفافیت شورای شهر تنها شفافیت عملکرد شوراهای شهر نیست بلکه این موضوع می‌تواند دروازه شفافیت کشور باشد، زیرا قالب انبوهی از نظاماتی که در کشور وجود دارد دارای قالب کمیسیونی و شورایی است و چنانچه یک نمونه موفق در کشور ایجاد شود، می‌تواند به سمت سایر نهادها رسانش پیدا کند.

از همین رو امید است مردم صبور و مرزدار سیستان و بلوچستان در کنار دیگر هم وطنانمان با حضور پر شکوه و همیشگی خود، امسال نیز یکی از بهترین صحنه‌های دیپلماسی را در کشور به نمایش گذاشته و علاوه بر آن، با بصیرت بالای خود، افراد مناسب و دارای روحیه انقلابی را انتخاب و در جایگاه تصمیم گیری شهری و کشوری بگمارند.

در این راستا خبرگزاری زردیس در طرحی به نام جنبش «ازما» از نامزدهای انتخاباتی و مردم درخواست دارد تا با حضور در سایت azma.net در چالش شفافیت شرکت کنند یعنی به صورت شفاف عملکرد و برنامه‌های حوزه‌های مختلف را به بوته نظرات مردمی و قضاوت بگذارند و این آمادگی وجود دارد که حتی مطالب بیان شده توسط نامزدهای انتخاباتی در خبرگزاری زردیس و همچنین سایت «از ما» منتشر شود.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان