شما اینجا هستید
متفرقه » تأمین ۱۰ درصد آب بوشهر با آب‌شیرین‌کن/ استان ظرفیت خانه باغ ندارد

به گزارش خبرنگار زردیس، عبدالحمید حمزه پور بعدازظهر دوشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: تولید آب از طریق آب‌شیرین‌کن دارای هزینه بالایی است که سزاوار نیست این آب در سایر مصارف مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: محدود بودن سرمایه‌گذاران فعال در اجرای آب‌شیرین‌کن‌ها و اعمال تحریم‌های ظالمانه با توجه به اینکه بسیاری از تجهیزات مورد نیاز این بخش باید از خارج تأمین شود از جمله مشکلات اجرای این طرح‌ها در استان بوشهر است.

افزوده شدن به ظرفیت آبرسانی استان بوشهر

حمزه پور از افزوده شدن ۵۰ هزار مترمکعب به ظرفیت آبرسانی استان بوشهر تا پایان سال جاری خبر داد و اضافه کرد: آب‌شیرین‌کن‌های در دست اجرا پیشرفت ۶۰ تا ۷۰ درصدی دارند.

وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از طرح‌های آب‌شیرین‌کن‌ها تا پایان سال جاری به ظرفیت آبرسانی استان بوشهر افزوده می‌شود گفت: تاکنون برای پروژه‌های مهم آب‌شیرین‌کن‌های استان بوشهر شامل طرح‌های ۳۵ و ۱۷ هزار مترمکعبی بوشهر و ۲۸ هزار مترمکعبی سیراف – جم به ظرفیت ۸۰ هزار مترمکعب، هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده است.

حمزه پور افزود: با وجود همه فشارهای اقتصادی تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه و برای بهره‌برداری از آنها ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی بیان کرد: در زمان حاضر میزان وابستگی تأمین آب استان بوشهر به آب‌شیرین‌کن از صفر به ۱۰ درصد رسیده است و با اجرای بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب آب‌شیرین‌کن در دست اجرا این میزان به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

حمزه پور با بیان اینکه بهره‌برداری از پروژه‌های مهم آب‌شیرین‌کن‌های استان بوشهر بخشی مهم از مشکلات تأمین و کسری آب در این استان برطرف می‌شود افزود: احداث آب‌شیرین‌کن‌ها با وجود هزینه بالایی که برای دولت دارد برای این استان که منابع آب محلی قابل‌توجهی ندارد، ضروری است.

مسئول تأمین آب آشامیدنی خانه باغ‌ها نیستیم

وی با بیان اینکه بوشهر ظرفیت خانه باغ را ندارد گفت: بیش از ۹ هزار خانه باغ در استان بوشهر وجود دارد که طبق قانون این شرکت وظیفه تأمین آب آشامیدنی بهداشتی در محدوده شهری و روستایی را دارد و هیچ وظیفه‌ای در مقابل تأمین آب خانه باغ‌هایی که یک سری از افراد برای استراحت و خوش‌گذرانی تأسیس می‌کنند، ندارد.

حمزه پور از قطع سه هزار انشعاب خانه باغ در استان بوشهر خبر داد و ادامه داد: آب روستاها حق مردم روستایی است در همین راستا با همکاری و پشتیبانی مدیریت ارشد استان بوشهر از اول سال تاکنون سه هزار انشعاب خانه باغ در استان بوشهر قطع‌شده است.

خانه باغ‌ها از موارد اعتراض استان‌های تأمین‌کننده آب

وی تصریح کرد: ۸۰ درصد آب مورد نیاز استان بوشهر از استان‌های هم‌جوار تأمین می‌شود و یکی از موارد اعتراض این شهرستان‌ها، خانه باغ‌ها است، زیرا ما باید بخشی از آب آن مناطق را گرفته و با هزاران مشکل وارد استان کنیم.

وی درباره ۶ هزار انشعاب غیر مجاز آب در استان بوشهر اضافه کرد: هرچند این واحدهای مسکونی در خارج از محدوده شهری نباید ساخته می‌شد اما امروز که این خانه‌ها احداث شده باید برای تعیین تکلیف انشعاب آب و برق آنها تصمیم‌گیری شود چون به دلیل نداشتن کنتور میزان مصرف این مشترکان بالا و فشار زیادی به شبکه آبرسانی این استان وارد می‌کند.

حمزه پور با تأکید بر تعیین تکلیف خانه باغ‌ها اظهار داشت: بیشترین خانه باغ‌ها در تنگستان، گناوه، دیلم، دشتستان و انشعاب‌های غیر مجاز نیز در بوشهر و برازجان هستند که باید تعیین تکلیف شوند.

فرسودگی ۳۵ تا ۴۰ درصدی شبکه آبرسانی

وی با بیان اینکه سالانه ۲۵۰ کیلومتر شبکه فرسوده آب در استان بوشهر نوسازی می‌شود گفت: فرسودگی ۳۵ تا ۴۰ درصدی شبکه آبرسانی استان بوشهر از جمله مسائل و مشکلات آبرسانی در این استان است.

حمزه پور با بیان اینکه تنها در شهر بوشهر ۳۰۰ کیلومتر از شبکه آبرسانی نیاز به نوسازی دارد گفت: فرسودگی شبکه آبرسانی به دلیل شرایط جوی و رطوبت بسیار بالا است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود امسال ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی شبکه آبرسانی استان بوشهر اختصاص یابد.

حمزه پور گفت: در زمان حاضر بیش از هشت هزار کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال آب در استان بوشهر وجود دارد که با توجه به اعتبارات، سالانه ۲۵۰ کیلومتر آن نوسازی می‌شود و در صورت مشارکت مردم، خیران، شوراها و دهیاری‌ها می‌توان این روند را سرعت بخشید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر افزود: بر اساس آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته مصرف آب مشترکان این استان در تابستان امسال ۲۸ درصد بالاتر از میانگین کشوری است و ادامه این روند می‌تواند برای شهروندان مشکل‌ساز شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با بیان اینکه بیشترین تنش آبی در شهرستان‌های جم، عسلویه و دیر است گفت: با توجه به خشک‌سالی‌های حاکم بر این استان در زمان حاضر بیشترین تنش آبی در شهرستان جم به دلیل وابستگی شدید به منابع آب محلی، عسلویه و دیر است که منابع آب در این مناطق بسیار محدود است.

رهاسازی پساب‌ها بدون استفاده

وی از رها شدن ۵۰ هزار مترمکعب آب خاکستری در بوشهر بدون استفاده خبر داد و گفت: دیلم، گناوه و بوشهر از جمله شهرهای این استان هستند که به میزان ۵۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز پساب تولید می‌کنند که بدون استفاده رها می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب بوشهر بیان کرد: این آب خاکستری آب پایدار و ظرفیت بالایی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند با ورود به این بخش از این آب برای فضای سبز و پرورش گیاهان استفاده کنند اما تاکنون هیچ استفاده‌ای از این ظرفیت نشده است.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان