شما اینجا هستید
متفرقه » کرونا در صنعت نشر/مواجهه ایران و دیگر کشورها در مواجهه با بحران

خبرگزاری زردیس، گروه فرهنگ و اندیشه – احسان عباسلو: مطالعه درباره صنعت کتاب به ما نشان داده است که این اقتصاد فرهنگی و خلاقیت برای اروپا از اهمیت حیاتی برخوردار است و مسلماً در بازارهای دیگر نیز دارای اهمیت است. در حالی که موج‌های کرونا به شدت در سال ۲۰۲۰ احساس می‌شد، جالب بود که ببینیم چگونه صنعت کتاب در مقایسه با سایر بخش‌های فرهنگی مقاومت نشان می‌دهد. به عنوان مثال، هنرهای نمایشی (-۹۰٪) و موسیقی (-۷۶٪) بیشترین ضربه را به خود دیده‌اند. در مقام مقایسه، صنعت کتاب آسیب بسیار محدودتری را تجربه کرد، البته با تغییرات زیاد به همراه بازی‌های ویدیویی تنها صنعتی بودند که به نظر می‌رسید در این میان همچنان قد علم کنند. (+ ۹٪)

این‌خبر خوبی برای صنعت کتاب است. انعطاف پذیری صنعت نشر همچنین فرصتی برای ابتکار و ایجاد خلاقیت است. در حالی که همه می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چاپ کاغذی کماکان غالب باقی بماند، ما همچنین شاهد مصرف محتوای مخاطبان خود در قالب‌های جدید بوده‌ایم. ما به عنوان ناشران فرصتی عظیم برای امتحان قالب‌های جدید، روش‌های جدید فروش و تبلیغ کتاب‌ها و نویسندگان داریم. ما دیده‌ایم که سرعت پذیرش دیجیتال برای نسل‌های جوان خصوصاً در بازار آموزشی چقدر سریع بوده است، اما همچنین شاهد تسخیر بازارهای قدیمی نیز هستیم. به عنوان مثال، صدا برای کسانی که در مراحل بعدی زندگی مشکل خواندن دارند عالی است.

اما همه اینها برای صنعت کتاب فوق العاده نبوده‌اند. در سراسر اروپا مبارزه‌هایی توسط صنعت کتاب و نشر بر سر طبقه‌بندی کتاب به عنوان یک کالای اساسی انجام گرفت، بنابراین کتاب ناگزیر از فروش خوب حتی در این ایام بوده و هست. این مبارزه نیاز به جایگاه صنعت کتاب به عنوان محرک استراتژیک برای یک جامعه با عملکرد خوب، فراگیر و پایدار را برجسته کرده است. بسیار مهم است که تصمیم گیرندگان ما خواندن را به عنوان ابزاری استراتژیک برای مبارزه با اخبار جعلی، نظریه‌های توطئه و جریانات سیاسی روز تلقی کنند. ما نیاز به حمایت قوی‌تر از صنایع فرهنگی با مشارکت بین بخش دولتی و خصوصی داریم.

این مطالعه به برخی از تأثیرات کرونا در صنعت کتاب اشاره دارد و ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در سال‌های آینده با شروع بهبود اقتصاد، صنعت نشر هم بهتر شود. با این حال، مهم است که تشخیص دهیم که همه‌گیری کرونا همچنین نشان داده است که صنعت کتاب در حال حرکت به سمت اقتصادی‌تر شدن است تا فرهنگی‌تر شدن.

در حین دوران تعطیلی‌ها به طور فزاینده‌ای روشن شد که ما نه تنها در برابر موسیقی، یا بازی‌های ویدیویی بلکه به طور گسترده‌تر برای در اختیار گرفتن زمان مصرف کنندگان رقابت می‌کنیم. خواندن کتاب با فعالیت‌های دیگری که در زندگی روزمره خود انجام می‌دهیم از جمله خواندن اخبار، پخش جریانی برنامه‌های تلویزیونی، ورزش، کار و معاشرت رقابت می‌کند. وقتی به آینده نگاه می‌کنیم، باید صنعت کتاب را بخشی از اقتصاد سرگرمی گسترده بدانیم. ما باید به کتاب نگاه دیگری داشته باشیم و پیشنهادات ابتکاری خود را به بازار عرضه کنیم تا بدین ترتیب فضای زندگی روزمره همگان را بدست آوریم.

در اینجا نگاهی می‌اندازیم به وضعیت نشر در کشورهای جهان تا بلکه روند جهانی کتاب و بازار کتاب در طی ایام کرونا بتواند چشم انداز آینده ما را نسبت به صنعت نشر شکل دهد.

اروپا

اتریش: ناشران آموزشی در اتریش مطالب دیجیتالی رایگان برای دانش آموزان تهیه کرده‌اند. وزارت معارف یک صفحه وب دسترسی آسان برای معلمان ایجاد کرده است.

بلژیک: بلژیک دارای سیستم عامل‌های متعددی است که باعث ترویج مطالعه برای جوانان می‌شود، یک بستر برای جمع آوری مطالب آموزشی که بیشتر آنها بدون هزینه است و سایتی برای لپ‌تاپ برای افراد فاقد دسترسی به مطالب دیجیتالی.

ناشران آموزشی هلندی زبان، صفحه منابع را در دسترس قرار داده‌اند. آنها یا پلتفرم دیجیتالی خود را به صورت رایگان برای همه دانش آموزان باز کرده‌اند و یا خدمات مشترکی را به‌صورت رایگان در اختیار عموم قرار داده‌اند.

بلژیک فرانسوی زبان اما استفاده از صندوق حمایت از ناشران را فعال کرد. در عین حال از کمک‌های اطلاعاتی به مشاغل صنعت نشر هم دریغ نمی‌شود.

دانمارک: انجمن ناشران دانمارک بیانیه مشترکی با انجمن نویسندگان دانمارک و نویسندگان داستان نویس دانمارک در مورد صنعت کتاب ملی و COVID-19 صادر کرده است. ناشران آموزشی در دانمارک در زمان تعطیلی مدارس به کلیه مطالب یادگیری دیجیتال، دسترسی رایگان داده‌اند.

انجمن ناشران دانمارک یک بررسی درباره چگونگی تأثیر همه‌گیر ویروس کرونا بر ناشران انجام داد. ۸۰٪ نشان دادند که تحت تأثیر منفی بحران قرار گرفته‌اند. ۸۵٪ کاهش فروش کتاب چاپی را تجربه کرده‌اند، در حالی که درصد اندکی افزایش فروش آنلاین کتاب را تجربه کرده‌اند. با این حال، این افزایش نمی‌تواند کاهش فروش فیزیکی را جبران کند. ۸۰٪ از افراد مورد بررسی اظهار داشتند که افزایش فروش دیجیتال فقط ۲۰٪ از ضررهای فروش فیزیکی را جبران می‌کند.

انجمن ناشران آموزشی آلمان لیستی از منابع در دسترس ناشران آموزشی آلمان برای معلمان و والدین منتشر کرده است. جزئیات بسته محرک دولت با استقبال مواجه شد اما گزارش‌ها همچنان حاکی از افت چشمگیر فروش است استونی: اکثر ناشران آموزشی استونی مطالب دیجیتالی خود را تا پایان دوره آموزش از راه دور که توسط دولت سیاستگذاری شده، رایگان ارائه می‌دهند. شرکت‌های دولتی و فناوری نیز گرد هم آمده‌اند تا ابزارهای پیشرفته یادگیری دیجیتال را به مناطق تحت تأثیر تعطیلی مدارس ارائه دهند.

فنلاند: انجمن ناشران کتاب فنلاند بخشی را به تأثیرات همه گیر در صنعت نشر کشور اختصاص داده است.

وزارت آموزش و فرهنگ فنلاند کمک‌های اضافی به آن انجمن‌های حرفه‌ای در بخش فرهنگی اعطا می‌کند که به دلیل همه گیری همه جانبه ویروس از نظر مالی با مشکل روبرو شده‌اند.

فرانسه: انجمن ناشران فرانسه (SNE) صفحه‌ای دارد که کم و کیف کمک‌ها و پشتیبانی‌های وعده داده شده توسط دولت را در آن ذکر کرده است.

انجمن ناشران آموزشی فرانسه دارای صفحه‌ای است که تمام مطالب ناشران آموزشی را که به صورت آنلاین بصورت آنلاین برای حمایت از معلمان، والدین و دانش آموزان در دسترس قرار گرفته، گردهم آورده است.

CNL (مرکز ملی کتاب) یک سری کمک‌های استثنایی برای آسیب پذیرترین انتشارات مستقل با طرح اضطراری ۵ میلیون یورویی در نظر گرفته و همچنین یک صندوق برای کمک به این دسته از انتشارات به منظور مقابله با از دست دادن فعالیت‌شان آن هم در قالب یارانه ایجاد کرده است.

دولت فرانسه موافقت کرده است که شرکت‌های انتشاراتی طبق طرح بازنشستگی کشوری از پرداخت هزینه‌های کارفرما و کارمندان معاف شوند.

پس از برداشته شدن طرح تعطیلی در فرانسه، در هفته اول کتابفروشی‌ها مجدداً با افزایش ۲۳۳٪ در فروش (۱۱ می – ۱۷ مه) و ۱۷۸٪ در مقادیر نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ روبه‌رو شدند. در هفته دوم از ۱۸ مه تا ۲۴، فروش کتاب به ترتیب ۸٪ (ارزش) و ۹،۱٪ (تعداد نسخه‌های فروخته شده) کاهش یافته است.

گرجستان: ناشران گرجی با سیستم عامل کتاب الکترونیکی saba.com.ge و lit.ge متحد شده‌اند تا دسترسی رایگان به کلیه کتاب‌های الکترونیکی، آموزشی یا سایر کتاب‌های گرجی را فراهم کنند.

انجمن ناشران و کتابفروشان گرجستان برای نجات بازار کتاب گرجستان برنامه‌ای ضد بحران تهیه کرده است که آن را به عنوان درخواست خو به دولت گرجستان تسلیم کرده‌اند.

آلمان: انجمن ناشران آموزشی آلمان لیستی از منابع در دسترس ناشران آموزشی آلمان برای معلمان و والدین منتشر کرده است. جزئیات بسته محرک دولت با استقبال مواجه شد اما گزارش‌ها همچنان حاکی از افت چشمگیر فروش است.

طبق آخرین آمار منتشر شده برای ماه مه سال ۲۰۲۰، کاهش گردش مالی در تمام کانال‌های توزیع ۲/۲ درصد بوده است که تنها یک انحراف جزئی از رقم مربوط به ماه مشابه در سال ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد. این نشان می‌دهد که چگونه بازار کتاب آلمانی در حال بهبود است. تاکید شده است که ماه مه ۲۰۲۰ یک روز فروش کمتر از ماه مه ۲۰۱۹ داشته است – بدون آن روز از دست رفته، ارقام سال ۲۰۲۰ از ارقام سال گذشته بیشتر شده است.

ایرلند: انجمن ناشران کتاب ایرلند از خود فعالان نشر ایرلند در مورد شیوه لازم در برخورد با بازار درخواست نظر و طرح کرده است. دولت کار خاصی انجام نداده است.

ایتالیا: درخواست‌هایی از دولت برای بهبودی وضع اقتصاد نشر شده است. انجمن ناشران ایتالیا در حال انتشار یک خبرنامه روزانه در مورد اوضاع است و یک بخش اختصاصی از وب سایت خود را به حمایت‌های احتمالی دولت و تأثیر بر کارفرمایان اختصاص داده است اما با این حال از دولت درخواست مداخله فوری شده است.

انجمن ناشران ایتالیا کمپین «آینده یک کتاب باز است» را در ۱۱ مه راه اندازی کرد که به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت و روزنامه‌های اصلی و سایت‌های آنها و همچنین ناشران مدرسه را درگیر می‌کند. این کمپین با هدف افزایش نقش ناشران آموزشی و کتاب‌های درسی در طی همه‌گیری کرونا و تأکید بر اهمیت آموزش از راه دور است.

در چهار ماه اول سال ۲۰۲۰ حدود ۸ میلیون نسخه کمتر در بخش داستان فروخته شده که این رقم تقریباً ۱۳۴ میلیون یورو از گردش مالی کمتر بود. رئیس انجمن ناشران ایتالیا اظهار داشت که براساس این برآوردها، ممکن است امسال با افت بسیار سنگین گردش مالی بین ۶۵۰ تا ۹۰۰ میلیون یورو در مقایسه با ۳/۲ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۹ روبه‌رو شوند. بازار نشر از فروشگاه‌های فیزیکی کتاب گرفته تا فروشگاه های آنلاین از اول ژانویه تا ۳ مه سال ۲۰۲۰ حدود ۳/۹۰ میلیون یورو ضرر ثبت کرده است. اگر ضرر نمایشگاه های کتاب، فروشگاه های تخصصی و دانشگاه های کتاب در نظر گرفته شود، تعداد آنها به ۱۳۴ میلیون یورو افزایش می یابد.

هلند: ناشران آموزشی هلند منابع یادگیری دیجیتالی را به صورت رایگان در اختیار معلمان و دانش آموزان قرار داده‌اند.

طبق آمار، نظارت بر فروش هفتگی کتاب‌ها در طی بیماری همه گیر ویروس کرونا (هفته‌های ۱۱ تا ۲۲) مشابه جاهای دیگر است: فروشگاه‌های آنلاین کتاب در حالی که فروش فیزیکی کاهش یافته، رشد کردند و رشد آنلاین ۳۳٪ در مقایسه با ۲۴٪ ضرر در فروشگاه‌های حضوری کتاب بود. با این وجود بازار کتاب هلندی زبان ۱٪ رشد کرد.

نروژ: انجمن ناشران نروژ در حال بررسی هفتگی اعضای خود برای ارزیابی تأثیر و رسیدن به سیاست‌هایی سازنده با مقامات ملی مربوطه است. انجمن ناشران نروژ بیانیه مشترکی را با انجمن کتابفروشان در مورد چگونگی تضمین ناشران و کتابفروشان برای دسترسی خوب به کتاب در هنگام شیوع صادر کرده است.

این انجمن برای ترسیم تأثیر همه گیری بر صنعت، هر ماه گزارش فروش خود را منتشر می‌کند. اگرچه سال ۲۰۲۰ برای صنعت انتشارات نروژ شروع خوبی را آغاز کرد، اما در فوریه ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۵٪ افزایش نشان داد در حالی که کرونا در مارس ۲۰۲۰ منجر به کاهش ۷.۳٪ شد. در آوریل ۲۰۲۰، درآمد ۲۹٪ نسبت به آوریل ۲۰۱۹ کاهش داشت. فروش کتاب‌های فیزیکی در آوریل ۲۰۲۰ ۳۵٪ کاهش یافت، در حالی که فروش در نسخه‌های دیجیتال ۳۱٪ افزایش داشت. برای ماه مه، گردش مالی عمومی در بخش بازار کتاب ۵ درصد کمتر از ماه مه ۲۰۱۹ است که منجر به کاهش کلی ۳/۱ درصدی در سال ۲۰۲۰ شد.

پرتغال: انجمن ناشران پرتغالی مشاوره‌ای را در اختیار اعضا قرار داده و در حال انتشار خبرنامه‌ای در مورد اوضاع است. آنها همچنین یک چالش قفسه‌ای را تشویق می‌کنند تا مردم را ترغیب به عکس گرفتن در مقابل قفسه‌های کتاب خود کنند.

ناشران آموزشی نیز سیستم عامل‌های دیجیتالی خود را برای دسترسی آزاد نزدیک به ۱ میلیون دانش آموز به منابع یادگیری دیجیتال باز کرده‌اند.

شورای شهر لیسبون اعلام کرده است که از پروژه‌های فرهنگی در شهر از جمله پروژه‌های مرتبط با بخش کتاب با یک بسته یک میلیون یورویی پشتیبانی خواهد کرد.

روسیه: کرونا باعث کاهش ۲۰ درصدی ارزش روبل بوده و تعطیلی مشاغل هم تأثیر مخربی بر صنعت کتاب در روسیه داشته است. طبق خوش بینانه‌ترین پیش‌بینی اتحادیه کتاب روسیه، ناشران روسی به دلیل تعطیلی کتابفروشی‌ها و لغو نمایشگاه‌های کتاب، ۱۵ میلیارد روبل (۱۵ تا ۲۰٪ درصد بازار) از دست می‌دهند.

با این وجود، بزرگترین کتابفروشان و ناشران تصمیم گرفتند تا در این ایام از خوانندگان خود حمایت کنند و بسیاری از کمپین‌های آنلاین را برگزار کردند. برخی ناشران به مدت ۳۰ روز دسترسی رایگان به منابع صوتی و کتاب الکترونیکی خود را فراهم کردند، برخی به خوانندگان هدیه‌ای از لیست کتاب‌های الکترونیکی ارائه دادند و ناشران آموزشی برای پشتیبانی از آموزش در منزل و غیره به کتابخانه‌هایشان دسترسی رایگان دادند و بسیاری از کتابفروشی‌های آنلاین هم تخفیف‌ها و تحویل رایگان و حتی دیدار آنلاین با نویسندگان محبوب خود را ارائه کردند.

در آوریل ۲۰۲۰، دولت روسیه تصمیم گرفت که بخش کتاب را در لیست بحران‌زده‌ترین صنایع قرار دهد و از شرکت‌های کوچک و متوسط صنعت پشتیبانی کند. شرکت‌های بزرگ از نظر سیستماتیک مهم تلقی می‌شدند، به این معنی که ممکن است روی حمایت دولت نیز حساب کنند. بسته‌های محرک اقتصادی دولت شامل به تعویق انداختن مالیات و تخفیف مالیات (به استثنای مالیات بر ارزش افزوده) تخفیف برای پرداخت اجاره، حذف هزینه‌های بیمه، اعتبارات بدون بهره (وام) در دستور کار قرار گرفتند. بنابراین، کتابفروشان با کاهش هزینه‌ها و تمرکز خود بر تبلیغات آنلاین محصولات خود، تلاش می‌کنند تا با روند موجود خود را تطبیق دهند.

کرونا باعث کاهش ۲۰ درصدی ارزش روبل بوده و تعطیلی مشاغل هم تأثیر مخربی بر صنعت کتاب در روسیه داشته است. طبق خوش بینانه‌ترین پیش‌بینی اتحادیه کتاب روسیه، ناشران روسی به دلیل تعطیلی کتابفروشی‌ها و لغو نمایشگاه‌های کتاب، ۱۵ میلیارد روبل (۱۵ تا ۲۰٪ درصد بازار) از دست می‌دهند انجمن ناشران روسیه نامه‌ای را به آژانس ملی مربوطه ارسال کرده و اقدامات مقدماتی برای حمایت از صنعت نشر را توصیه کرده است.

اسپانیا: انجمن ناشران اسپانیا کمپینی با عنوان #todoempiezaenunalibrerí (همه چیز از یک کتابفروشی شروع می‌شود) را راه اندازی کرد که بخش نشر کتاب را با هم متحد می‌کند. اولین مرحله این کمپین در شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شود، جایی که از خوانندگان و نویسندگان خواسته می‌شود آنچه بازدید از فروشگاه کتاب را خاص می‌کند، که همزمان با بازگشایی همه فروشگاه‌های کتاب است، توصیف کنند.

بخش کتاب در اسپانیا از عدم اقدامات دولت ابراز نگرانی کرده است. انجمن ناشران آموزشی اسپانیا تأیید کرده است که در حال همکاری با وزارت فرهنگ و آموزش و پرورش برای تأمین منابع برای معلمان است. ناشران دیگر مطالب را به صورت آنلاین در دسترس قرار داده‌اند. در اسپانیا جلسات دولت و صنایع خلاق و فرهنگی به منظور حمایت ویژه‌تر از این صنایع است.

سوئد: اتحادیه ناشران سوئد اعضای خود را در مورد تلاش برای همکاری با دولت در کنار کتابفروشی‌ها برای تأمین حمایت به‌روز رسانی کرد. آنها همچنین گزارش‌های فروش را به طور مکرر منتشر می‌کنند. آنها همچنین ماندن در خانه را از طریق هشتگ #hemmamedenbok ترویج می‌دهند.

انتشارات هفتگی آمار فروش کتاب‌های فیزیکی – آمار هفته ۱۳ (منتشر شده در ۲۰۲۰) نشان می‌دهد که فروش در فروشگاه فیزیکی نسبت به هفته قبل به شدت کاهش یافته است در حالی که فروشگاه آنلاین کتاب ۶ درصد رشد فروش داشته است.

انجمن ناشران سوئد گزارش‌های هفتگی در مورد فروش صنعت را منتشر می‌کند. طبق آخرین گزارش آنها که در ۲۹ مه منتشر شد، فروش فیزیکی فروشگاه کتاب بیشترین تأثیر را از این همه‌گیری داشته است. در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹، فروش در فروشگاه‌های فیزیکی طی هفته‌های ۱۱ تا ۲۱ حدود بیش از ۶ درصد کاهش یافته است، در حالی که فروش آنلاین فقط منجر به افزایش بیش از ۷ درصدی شده است. در مجموع همه گیری منجر به کاهش ۶/۵ درصدی شده است. در هفته ۲۲، کاهش فروش فیزیکی فروشگاه کتاب نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۳/۷ درصد رسیده است. رشد فروشگاه آنلاین کتاب در همین هفته به ۴۱/۲ درصد رسیده است.

سوئیس: انجمن کتاب سوئیس با توجه به بازگشایی فروشگاه‌های کتاب از ۱۱ مه به بعد، راهنمای اقدامات حفاظتی برای کتابخانه‌ها را منتشر کرده است. انجمن ناشران آلمانی زبان (SBVV) صندوق ۸۰۰۰۰۰ کرونی را در دسترس قرار داده است. آنها همچنین وبینارهایی با موضوعات مختلف مانند ورود به تجارت کتاب الکترونیکی برای ناشران ارائه می‌دهند. اما بزرگ‌ترین دستاورد سوئیس برخورد با خرده فروشان بزرگ بود تا بازار رقابت یک جانبه نشود.

ترکیه: انجمن ناشران ترکیه (TPA) در ابتکارات مشترک با سایر انجمن‌ها و انجمن‌های حرفه‌ای، از دولت ترکیه درخواست کرده است که این بخش را در بسته محرک قرار دهد. اولین پاسخ به درخواست تجدیدنظر به صورت درج بخش انتشارات در لیست «بخش‌های تحت تأثیر فورس ماژور» دریافت شده است. TPA همچنین به طور منظم اطلاعات و به روزرسانی‌ها را از طریق خبرنامه‌ها و با مردم از طریق رسانه‌های اجتماعی با اعضای خود به اشتراک می‌گذارد و در وب سایت خود بخشی دارد که همه این موارد به صورت عمومی در دسترس است http: // turkyaybir. org.tr/yayinlar/bultenler/#.Xo8Hu8gzZPb.

بسیاری از ناشران آموزشی منابع آنلاین را بصورت رایگان در دسترس قرار داده‌اند و این امر مکمل تبلیغ کتابخوانی در خانه از طریق کمپین رسانه‌های اجتماعی #evdeyimokuyorum است.

انگلستان: انجمن ناشران تعضای خود را از حمایت دولت و چگونگی ادامه کمک انجمن به اعضای خود آگاه می‌کند. انجمن ناشران همچنین صفحه اقدامات ناشران را راه اندازی کرده است. آنها همچنین به صفحه انجمن کتابفروشان انگلستان پیوند داده شده‌اند.

بیش از ۱۳۰ نماینده بین حزبی و همتایان، نامه‌ای را امضا کرده‌اند که در آن درخواست بسته ویژه‌ای از صنایع خلاق انگلستان در طول همه گیری است. انجمن ناشران پنج درخواست اصلی از دولت داشته که نشان دهنده حمایت مورد نیاز است.

دولت انگلیس اقدام جدید اقتصادی را در قالب یک وام برای مشاغل کوچکتر در ۴ مه ارائه داده است. این وام ۱۰۰٪ توسط دولت تضمین می‌شود و می‌تواند حداکثر به ۵۰ هزار پوند یا ۲۵٪ از گردش مالی برسد، در حالی که دولت سود ۱۲ ماه اول را نیز پرداخت می‌کند.

آمریکای شمالی

ایالات متحده آمریکا: انجمن ناشران آمریکا صفحه‌ای را راه اندازی کرده که در آن تمام ابتکاراتی که ناشران برای حمایت از معلمان و محققان اتخاذ کرده‌اند، آورده شده است. این انجمن نامه‌ای به کنگره فرستاد و درخواست کرد تا از کمک‌های مالی برای کتابخانه‌های عمومی آمریکا حمایت کند. بدین ترتیب بودجه اضطراری با رقمی بالغ بر ۲ میلیارد دلار توسط انجمن کتابخانه‌های آمریکایی (ALA) ارائه شد.

انجمن ناشران آماری از صنعت نشر آمریکا در مارس ۲۰۲۰ ارائه داد. برای مارس ۲۰۲۰، فروش کل در همه گروه‌ها ۸/۴ درصد نسبت به مارس ۲۰۱۹ کاهش یافته و به ۶۶۷ میلیون دلار رسیده است. فروش سالانه تاکنون با افزایش تنها ۰.۳ درصدی ثابت و در مجموع ۲.۶ میلیارد دلار برای سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ ثابت بوده است.

کانادا: تعطیلی کسب و کار در ایام همه گیری که باعث شده فروش کلی واحد ۲۷ درصد کاهش یابد، ناشران کانادایی را تحت فشار مالی زیادی قرار داده است. در حال حاضر درآمد آنها تا حد زیادی به کتابفروشی‌های مستقل که با سفارشات آنلاین، تنوع در سبک فروش و تحویل هم مشکل دارند، بستگی دارد.

در تاریخ ۱ ژوئن وزیر فرهنگ کبک اعلام کرد که ۴۰۰ میلیون دلار به حمایت از بخش فرهنگی اختصاص می‌یابد. این تعهد از جمله بودجه بخش چاپ کتاب کبک، مورد استقبال قرار گرفت.

ANEL (انجمن ناشران کانادایی فرانسوی زبان) دارای صفحه پشتیبانی از ناشران در کبک است.

دولت کانادا اعلام کرده است که ۵۰۰ میلیون دلار به بخش‌های هنری، ورزشی و فرهنگی کانادا تعهد خواهد کرد.

با وجود افزایش فروش آنلاین کتاب، این امر نمی‌تواند از دست دادن فروش در فروشگاه‌های کتاب مستقل را جبران کند. در آوریل سال ۲۰۲۰، کل فروش کتاب – از جمله فروش آنلاین – ۳/۶۵ درصد کاهش یافت.

آمریکای جنوبی

آرژانتین: صنعت نشر این کشور به شدت تحت تأثیر کرونا در سال ۲۰۲۰ قرار گرفته است. انتشار نسخه‌های چاپ اول با توجه به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته و در مقایسه با چهار ماه اول سال ۲۰۱۶، این افت حتی به ۷۱ درصد می‌رسد.

در دوره قرنطینه مارس-آوریل ۲۰۲۰، نشریات جدید ۵۰٪ کاهش یافت و فقط ۵۰۰۰۰۰ مورد بود. برای مقایسه در آوریل ۲۰۱۹، این تعداد نزدیک به ۶ میلیون نسخه بود.

برای بخش انتشارات تجاری (SEC) که تولیدات شرکت‌های انتشاراتی را که آثارشان را از طریق کتابفروشی‌ها و کانال‌های انحصاری فروش کتاب توزیع می‌کنند جمع می‌کند، این کاهش در مقایسه با سال ۲۰۱۹ برابر ۳۴٪ و حتی به ۶۲٪ نسبت به ۲۰۱۶ رسیده است.

کاهش تعداد نسخه‌ها نیز با کاهش تعداد چاپ همراه است. در حین قرنطینه، انتشارات گسترده‌ای در دیجیتال سازی صورت گرفت – ۶۳٪ از اخبار جدید در ماه آوریل دیجیتالی شدند. در سال ۲۰۱۹، این نوع نسخه تنها ۱۵ درصد از تولید را نشان می‌داد.

برزیل: بخش تحریریه در برزیل طی نامه‌ای رسمی از وزارت اقتصاد و بانک توسعه برزیل درخواست اقدامات خاص کرد. در برزیل ناشران کتاب‌های الکترونیکی بسیاری را به صورت رایگان در سیستم عامل‌های آمازون، گوگل و اپل در دسترس قرارداده و منابع آموزشی را به صورت رایگان در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار داده‌اند.

مکزیک: در مکزیک یک کمپین صنعت نشر با عنوان De la librería a tu casa (از کتابفروشی به خانه شما) با انجمن کتابفروشی‌های مکزیک راه اندازی شد. این کمپین که تا آوریل و مه ادامه داشت با هدف حفظ دسترسی به مطالب خواندنی در زمان تعطیلی موقت کتاب‌ها و نمایشگاه‌های کتاب در مکزیک بود.

میزان کل فروش با وجود افزایش فروش در حوزه دیجیتال، ۴۹ درصد نسبت به چهار ماه اول سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است. ۴۵٪ از فروش دیجیتال در آمریکای لاتین در مکزیک متمرکز است که به ۲۹٪ رسیده است. با این حال چندین کتابفروش از ورشکستگی وحشت دارند و کمپین‌هایی را با هدف جمع آوری کمک مالی ۲ میلیون پزویی به منظور فعال ماندن آغاز کرده ند.

پرو: اتاق کتاب پرو (Cámara Peruana del libro) دارای صفحه‌ای است که انواع مختلفی از ابتکارات را تحت هشتگ #YoLeoEnCasa (من در خانه می‌خوانم) تبلیغ می‌کند. آنها همچنین از دولت خواسته‌اند برای حمایت از زنجیره تولید کتاب اقدامی انجام دهد. اتاق کتاب پرو برای ارتقای مطالعه در شرایط بحرانی، کمپین #SigamosLeyendo را در روز جهانی کتاب راه اندازی کرده است.

کلمبیا: انجمن ناشران کلمبیا برای مقابله با وضعیت اضطراری کتابفروشی‌ها دو کمپین راه اندازی کرده است:

# AdoptaUnaLibrería و # CompraEnLibrerías

اتاق کتاب کلمبیا از کمپین رسانه‌های اجتماعی Yo Leo En Casa حمایت و اعضا را در به اشتراک گذاشتن ابتکارات خود تشویق می‌کند.

آسیا و اقیانوسیه

چین: در این کشور ناشران آموزشی منابع را به صورت آنلاین در دسترس قرار دادند. دولت حمایت از صنعت نشر را اعلام کرده است. نشریات مربوط به پیشگیری و اطلاعات در مورد همه گیری در حال انتشار است.

ناشران آموزشی در چین منابع الکترونیکی را برای مدارس در دسترس قرار داده‌اند.

هند: اعتماد ملی کتاب در هند در حال تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی تحت #StayHomeIndiaWithBooks است که بیش از ۱۰۰ کتاب به صورت آنلاین و در قالب pdf در دسترس قرار گرفته است.

اندونزی: انجمن ناشران اندونزی از بیانیه مشترکی که دولت‌ها را به مقابله با تأثیر COVID-19 در دنیای کتاب دعوت می‌کند حمایت کرد.

طبق نظرسنجی انجمن ناشران اندونزی، ۵۸.۲٪ از ناشران گفتند که فروش بیش از ۵۰٪ کاهش یافته است. اگرچه ۷۴.۵ درصد ناشران نیز از طریق کانال‌های آنلاین کتاب می‌فروشند، ۵۲.۶ درصد ناشران اظهار داشتند که این میزان فروش به کمتر از ۱۰ درصد از گردش مالی کل آنها جواب می‌دهد.

ژاپن: انجمن ناشران ژاپنی صفحه‌ای از اقدامات پشتیبانی مشاغل موجود را راه اندازی کرده است.

کره جنوبی: انجمن ناشران کره ۱۴۰۰۰ کتاب اهدا شده توسط ۱۰۲ ناشر از طریق کمپین اهدای کتاب کرونا -۱۹ را جمع آوری کرد که برای بیماران قرنطینه‌ای توزیع شد.

انجمن ناشران کره در وب‌سایت خود به پرسش و پاسخ در مورد استفاده از مواد الکترونیکی برای مدارس توسط وزارت آموزش کره اشاره می‌کند.

امارات متحده عربی: پروژه کتابخانه محمد بن راشد انجام که طی آن از سوی این کتابخانه کتاب‌هایی از انجمن ناشران خریداری شد.

نمایشگاه فروش آنلاین کتاب انجمن ناشران امارات که کتاب‌های اعضای انجمن ناشران امارات را برای فروش به نمایش می‌گذارد هفته اول جولای راه اندازی شد. پروژه انجمن برای دیجیتالی کردن ۱۰۰ کتاب از اعضا با همکاری و بودجه وزارت فرهنگ امارات متحده عربی انجام شد.

انجمن ناشران امارات، مرجع کتاب شارجه و نشر شهر شارجه از ایجاد صندوق اضطراری ناشران امارات به میزان یک میلیون درهم خبر داد. دستورالعمل‌ها و شرایط مربوط به تخصیص بودجه اضطراری به عنوان یک کار مشترک بین انجمن ناشران امارات، اداره کتاب شارجه و نشر شهر شارجه تنظیم می‌شود.

کتابخانه‌های عمومی شارجه، وابسته به اداره کتاب شارجه، ۶ میلیون کتاب و منبع ارائه شده در سراسر جهان را به مدت سه ماه به زبان‌های مختلف ارائه داده است (این موارد شامل ۲۱۰۰۰ مطالعه علمی، کتابخانه ۳۰ هزار فیلم در همه رشته‌ها، ۱۶۰ هزار کتاب الکترونیکی، ۵ میلیون رساله علمی و پایان‌نامه‌ها، علاوه بر مجموعه‌ای از نسخه‌های خطی، کتاب‌های کمیاب و کتاب صوتی است.)

دولت امارات متحده عربی علاوه بر تسهیل یادگیری دیجیتال و ارائه اینترنت رایگان به خانواده‌هایی که اکنون باید خود را با آموزش از راه دور سازگار کنند، با هدف حمایت از مشاغل کوچک و متوسط، ۲۵.۴۴ میلیارد دلار وام از طریق بانک‌های امارات به شرکت‌های کوچک و متوسط مقیاس ارائه می‌دهد. این برای ناشران امارات قابل توجه است زیرا اکثر آنها کوچک یا متوسط محسوب می‌شوند.

در امارات متحده عربی، بسیاری از کتابخانه‌ها دسترسی آنلاین رایگان به مواد خود را فراهم می‌کنند. یک نمونه کتابخانه‌های عمومی شارجه در پایتخت کتاب جهانی جهان در سال ۲۰۱۹ است. کمپین #InThisTogetherDubai یک بستر آموزش الکترونیکی ایجاد کرد که کلاس‌های آنلاین را برای دانشجویان و اجرای برنامه یادگیری از راه دور تسهیل می‌کند.

مرجع کتاب شارجه یک جشنواره ۱۰ روزه خواندن مجازی را اعلام کرد که از ۲۷ ماه مه تا ۵ ژوئن برگزار می‌شود، این جشنواره برای خوانندگان جوان و بزرگسالان طراحی شده است تا به منظور ایجاد اهمیت فرهنگ‌سازی در دوره‌های فاصله اجتماعی باشد.

استرالیا: انجمن ناشران استرالیا صفحه‌ای دارد با این آدرس: https://www.publishers.asn.au/resources/covid-19 در این صفحه، ناشران آموزشی به نیازها به سرعت پاسخ داده و منابع را به صورت آنلاین در دسترس قرار می‌دهند. عموم مراکز و موسسات و نهادهای درگیر کتاب دارای صفحاتی هستند که از طریق آنها با مخاطبان خود رابطه برقرار می‌کنند.

انجمن ناشران استرالیا کمک‌های دولتی و ملی مانند برنامه ملی JobKeeper و ضمانت‌های وام به ناشران را اجرایی کرده است.

نیوزلند: انجمن ناشران نیوزلند صفحه‌ای برای کمک به ناشران ایجاد کرده است. این انجمن همچنین بیانیه‌ای در مورد تأثیر چشمگیر تعطیلی کسب و کار در نیوزیلند بر فروش کتاب صادر کرده است.

آفریقا

کنیا: ناشران آموزشی اجازه بارگذاری کتاب‌ها را در پلتفرم ابری توسعه برنامه درسی کنیا دارند. در زمان تعطیلی شاغل، این کتاب‌ها به طور رایگان توسط ناشران ارائه می‌شوند.

مصر: انجمن ناشران مصر اقدامات زیادی را برای مقابله با بحران انجام داد، از جمله گفتگو با وزیر فرهنگ مصر که کمک مالی به انجمن خواهد کرد. علاوه بر این، وزیر دستورالعملی را برای اختصاص بخشی از بودجه بعدی به خرید از ناشران مصری صادر کرده است.

نتیجه

این وضعیت به ما نشان می‌دهد که ناشران در سال‌های کرونا در دو مسیر حرکت و هم تلاش کرده‌اند تا در صورت لازم تولیدات خود را رایگان و یا با کمترین هزینه‌ها در دسترس مخاطبان قرار دهند و هم از کمک‌های دولت‌ها بهره‌مند شده‌اند تا بتوانند تاب‌آوری خود را ارتقا بخشیده و در عین حال زیرساخت‌های لازم را شکل داده و خود را با شرایط منطبق سازند. اما آنچه بیش از پیش خود را نشان می‌دهد این است که از این به بعد ناشران باید به فکر شرایطی باشند تا گزینه‌های مختلفی را برای مقابله با شرایطی از این دست در اختیار آنان قرار دهد. توجه به جهان مجازی و حفظ ارتباط با مشتری در هر نوع و قالبی از ضروریات کسب وکار در حوزه نشر است. لزوم ایجاد فروشگاه مجازی هم از ملزومات دیگر حوزه نشر به نشر می‌آید.

از طرف دولت البته ایجاد زمینه و بستر مناسب برای راه اندازه کسب و کار اینترنتی بیش از همیشه نمود داشته است. ساده‌ترین کار ممکن ارسال رایگان مرسولات پستی در حوزه نشر است. دولت باید ارسال کتاب را تحت هر شرایطی رایگان کند. اگر چنین اتفاقی روی دهد دیگر نیازی به برگزاری نمایشگاه مجازی از سوی دولت نخواهد بود. همان فروشگاه مجازی ناشران می‌تواند فعالیت خود را در این مسیر ادامه دهد.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان