شما اینجا هستید
بین الملل » تردیدها درباره بازیابی نفوذ فرانسه در عراق/ تأثیر ناکامی در لبنان

به گزارش خبرگزاری زردیس، روزنامه «العرب» چاپ لندن با انتشار مطلبی به بررسی سفر «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه به عراق و شرکت در کنفرانس همکاری و مشارکت بغداد پرداخته است.

بر اساس این گزارش، در مطلب روزنامه العرب آمده است: به نظر می‌رسد که فرانسه به دنبال گسترش نفوذ خود در عراق است و ماکرون نیز همین هدف را دنبال می‌کند. با این حال، باید گفت درباره اینکه ماکرون بتواند نفوذ گذشته کشورش در عراق را بازیابی کند، تردیدهایی وجود دارد.

این روزنامه همچنین عنوان کرده است: علل و عوامل زیادی وجود دارند که موجب شده است امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به دنبال گسترش نفوذ کشور خود در عراق باشد. یکی از مهمترین این عوامل، نفوذ گسترده ایران در عراق است.

روزنامه العرب در ادامه مطلب خود در خصوص تلاش‌های فرانسه برای گسترش نفوذش در عراق همچنین آورده است: نگاهی به نتایج اقدامات و سیاست‌های فرانسه در لبنان نشان می‌دهد که این کشور در عراق هم موفق نخواهد شد.

این روزنامه در ادامه افزوده است: به هر حال، ناکامی و شکست فرانسه در حل بحران لبنان باعث شده است تا تردیدها در خصوص تلاش‌های این کشور برای بسط نفوذ خود در عراق نیز بیش از پیش افزایش یابد.

روزنامه العرب همچنین به دیدار اخیر میان رئیس جمهور فرانسه و مسیحیان عراق اشاره و تصریح کرده است: ملاقات ماکرون با مسیحیان عراق یادآور توجه فرانسه به مسیحیان لبنان است که قصد داشت تا به آنها کمک کند اما موفق نبود.

روزنامه مذکور همچنین در مطلب خود در خصوص ماکرون و تلاش‌های او برای گسترش نفوذ در عراق، تأکید کرده است: ماکرون قصد دارد از شرکت‌های فرانسوی که در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند برای گسترش نفوذ خود در عراق بهره برداری کند.

روزنامه العرب در ادامه مطلب خود در این زمینه آورده است: البته این نکته را نیز باید در نظر گرفت که فرانسه در حال حاضر وضعیت مالی و اقتصادی مناسبی ندارد و به همین دلیل در زمینه کمک به عراق با محدودیت‌هایی مواجه خواهد شد.

رئیس جمهور فرانسه در سخنانی در جریان اجلاس بغداد تأکید کرده بود: هدف اصلی و اساسی از برگزاری کنفرانس بغداد، تقویت حاکمیت عراق است. کنفرانس بغداد، مشارکت و صلح در منطقه را نشان می‌دهد. ملت عراق از بسیاری از جنگ‌ها رنج برده و امروز این کشور به سوی ثبات و توسعه پیش می‌رود. فرانسه نیز به حمایت از عراق پایبند می‌ماند. ما برای تقویت حاکمیت عراق اینجا هستیم.

وی افزود: عراقی‌ها با شجاعت در جنگ علیه داعش شرکت کردند. انتخابات آتی عراق مرحله جدیدی خواهد بود. اتحادیه اروپا ناظران خود را برای انتخابات اکتبر اعزام می‌کند. فرانسه پروژه‌های مختلفی در عراق دارد.

رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد: باید از کشورهای منطقه در زمینه‌های مختلف حمایت کرد. فرانسه به حمایت از کشورهایی که با تروریسم می‌جنگند، متعهد است و از حاکمیت این کشورها حمایت می‌کند.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان