شما اینجا هستید
دین و اندیشه » فضای مجازی رقیب مساجد/حوزه علمیه فرهنگسازی کند

به گزارش خبرنگار زردیس، حجت‌الاسلام سید صادق ابطحی عصر پنجشنبه در همایش هیئت امنای مساجد شهرستان گلپایگان، اظهار داشت: در استان اصفهان پنج هزار و ۲۰۰ مسجد وجود دارد که حدود چهار هزار مورد آن فعال است.

وی با بیان اینکه به فرمایش مقام معظم رهبری مسجد محل انس با خدا و کانون ذکر معراج معنوی و عرصه جهاد و تدبیر دنیوی است، گفت: روحانیون آگاه و دلسوز موجب تبدیل شدن مساجد به کانون عبادت و اندیشه و معرفت می‌شود.

محوریت مسجد با امام جماعت است

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان گفت: محوریت مسجد با امام جماعت است و هیئت امنا در مسجد به عنوان بازوان امام جماعت هستند.

وی گفت: امام جماعت یک شغل است و نباید فقط به صرف خواندن نماز در مسجد بسنده کند بلکه باید مسجد را به منبر سیاسی و کانون موعظه و پرورش اخلاق و نشر معارف و بیان موعظه‌های اهل بیت تبدیل کند.

امروز فضای مجازی رقیب مساجد شده است

حجت‌الاسلام ابطحی با بیان اینکه امروز فضای مجازی رقیب مساجد شده است، افزود: امام جماعت و هیئت امنای مسجد باید محیطی فراهم کنند تا جوانان جذب مسجد شوند چرا که امروز مساجد اتوبوسی شده است به نوعی که روز به روز صندلی‌ها در مسجد اضافه می‌شود یعنی امام جماعت در محراب و پیرمردها به دلیل ناتوانی در نشستن روی زمین برای اقامه نماز در صندلی می‌نشینند.

مساجد محور فعالیت فرهنگی شود

وی با تاکید بر اینکه مسجد باید محور فعالیت‌های فرهنگی محله باشد، گفت: به طور مثال به دنبال شیوع بیماری کرونا در مساجد طرح شهید سلیمانی و کمک مومنانه اجرا شد، با دادگستری اصفهان قرارداد بستیم تا دفاتر حل دعاوی در مساجد تشکیل شود که اکنون ۳۰ مسجد اصفهان به اجرای این امر می‌پردازد.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان گفت: هیئت امنای مسجد معتمد محل هستند و با جمع‌آوری هزینه برای مسجد می‌توانند حق الزحمه خادم و امام جماعت را فراهم کنند.

مسجد تولیت بردار نیست

وی با بیان اینکه از این پس اوقاف وظیفه امضای حکم هیئت امنا را ندارد، موقوفه مساجد را نیز دنبال هستیم، گفت: طبق فتوای مراجع تقلید مسجد تولیت بردار نیست و دست افرادی که دخالت در امور مساجد دارند باید کوتاه شود.

حجت‌الاسلام ابطحی با تأکید بر اینکه به بهانه کرونا درب مساجد نباید بسته شود، افزود: اگر مساجد مشکل مالی دارند از طریق مختلف پیگیری تا درب مسجد بسته نشود، مسجد محور است و تعطیلی آن موجب معضلات مختلف می‌شود.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان