شما اینجا هستید
بین الملل » صلیب سرخ نسبت به فروپاشی کامل نظام بهداشتی افغانستان هشدار داد

‌به گزارش خبرگزاری زردیس به نقل از اسپوتنیک، تشدید اوضاع انسانی در افغانستان با هشدار دوباره فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جوامع هلال احمر (IFRC) روبرو شد و این نهاد با انتشار بیانیه ای هشدار آمیز اعلام کرد: چنانچه حمایت بشردوستانه و مالی بلافاصله به افغانستان ارسال نشود، این کشور در چند هفته آینده از گرسنگی و فروپاشی خدمات بهداشتی با ویرانی کامل روبرو می‌شود.

در این بیانیه گفته شده است که تهدیدات بحرانی ناشی از خشکسالی جدی و همه گیری کرونا، با درگیری‌هایی که منجر به آوارگی داخلی خانواده‌ها و فقر شدید شد، وضعیت بحرانی را چند برابر کرده است.

در عین حال «الکساندر ماتئو»، مدیر آسیا – اقیانوسیه در آی. اف. آر. سی در ارتباط با اوضاع افغانستان هشدار داد: اگر کمک و پول در عرض چند هفته به افغانستان نرسد، این کشور با سقوط کامل خدمات بهداشتی و بدتر شدن گرسنگی مواجه خواهد شد. در حال حاضر تأمین مالی بهداشتی در سراسر افغانستان کاهش یافته و درخواست کمک از اعضای هلال احمر هر روز بیشتر می‌شود.

پیشتر نیز سازمان «کمک به گرسنگان جهان» نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در افغانستان هشدار داده بود. این سازمان اعلام کرده که بیش از نیمی از ساکنان افغانستان نیازمند مواد خوراکی، آب آشامیدنی، خدمات درمانی و پزشکی و همچنین سرپناه هستند.

کمیساریای امور پناهندگی سازمان ملل متحد نیز شمار آوارگان جنگی در خود افغانستان را سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرده است.

بسیاری از این آوارگان پیش از تصرف کابل تلاش کرده بودند خود را به پایتخت افغانستان برسانند. اکنون احتمال داده می‌شود که شمار بیشتری از مردم این کشور در پی به قدرت رسیدن طالبان بدنبال آن باشند که خاک افغانستان را ترک کنند.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان