شما اینجا هستید
بین الملل » تازه ترین ادعای وزیرخارجه آمریکا درباره توافق هسته ای با ایران

به گزارش خبرگزاری زردیس به نقل از خبرگزاری فرانسه، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در جدیدترین ادعاهای خود درباره توافق هسته‌ای با ایران ادعا کرده است که توپ در زمین ایران است.

بلینکن درباره توافق هسته‌ای ایران مدعی شد: توپ کماکان در زمین آنها است، اما نه برای مدت طولانی. گذرگاه محدودی در این خصوص وجود دارد و این گذرگاه در حال کوتاه شدن هم هست.

در حالی که آمریکا با خروج یکجانبه خود از توافق هسته‌ای تعهدات این کشور را زیر پاگذاشته است و در حال حاضر نیز هنوز اقدامی برای جبران این عهدشکنی از سوی واشنگتن انجام نشده، اما وزیرخارجه آمریکا مدعی شده که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور این کشور تمایل دارد به توافق هسته‌ای برجام بازگردد.

به ادعای آنتونی بلینکن، با توجه به پیشرفت‌های ایران، بازگشت صرف به مفاد توافق هسته‌ای برای به دست آوردن مزایای این توافق کافی نخواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریکا این ادعا را نیز کرده است که دولت بایدن طی چند ماه گذشته در مذاکرات وین در خصوص برجام، «حسن نیت زیادی» از خودش نشان داده است.

بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق برجام در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، سه کشور اروپایی عضو این توافق از این اقدام دولت دونالد ترامپ انتقاد کردند و ضمن اعلام پایبندی به برجام، به ایران متعهد شدند که مزایای اقتصادی وعده داده شده در این توافق را جبران می‌کنند.

به رغم این وعده‌ها، سه کشور اروپایی به رغم اعلام مواضع کلامی درباره تعهد به برجام و حتی راه اندازی کارزار تبلیغاتی درباره مکانیسم موسوم به «اینستکس»، هیچ اقدام عملی برای جبران خروج غیرقانونی آمریکا از برجام نکردند.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال این اقدامات، در شش گام و طبق بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، در ۶ گام تعهدات هسته‌ای خود مندرج در این توافق را کاهش داد و بارها اعلام کرده است در صورت بازگشت طرف‌های غربی به تعهدات برجامی خودشان، ایران هم اقدامات جبرانی خود را به روند قبل برخواهد گرداند.

به دنبال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و جایگزینی او به جای دونالد ترامپ، او و اعضای ارشد دولتش بارها از آمادگی برای بازگشت به برجام خبر دادند و به همین دلیل، در وین ۶ دور مذاکرات غیر مستقیم و با میانجیگری طرف‌های برجامی با ایران و آمریکا در خصوص بازگشت به برجام انجام شد.

به رغم اعلام حصول پیشرفت در مذاکرات وین برای بازگشت دوباره آمریکا به برجام و کاهش اقدامات جبرانی ایران، برخی موضوعات از قبیل اصرار نمایندگان دولت بایدن بر مواضع ضد ایرانی دولت ترامپ باعث شده که مذاکرات به جایی نرسد.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان