شما اینجا هستید
بین الملل » میقاتی از فرا خواندن سفیر عربستان از لبنان ابراز تاسف کرد

به گزارش خبرگزاری زردیس به نقل از المنار، نخست وزیر لبنان نسبت به تصمیمات بعدازظهر جمعه عربستان سعودی علیه کشورش و اقدامات اتخاذ شده از سوی ریاض در این خصوص ابراز تأسف کرد.

بر اساس این گزارش، «نجیب میقاتی» گفت: ما همواره مخالفت خود را با هرگونه توهین به عربستان ابراز کرده ایم و طی برهه گذشته خواستار اصلاح مشکلات موجود بین دو کشور برادر بوده ایم.

میقاتی افزود: ما در بیانیه وزارتی خود تاکید کردیم که بازیابی مناسبات و روابط تاریخی بین لبنان و برادران عربش از اولویت‌های دولت است.

وی ادامه داد: ما همچنین دو روز پیش از این تاکید کردیم که موضع جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی که قبل از عهده داری سمت وزارت بیان کرده است، دیدگاه دولت نیست.

میقاتی همچنین با بیان اینکه لبنان بر حفظ روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس اهتمام داشته، گفت: امیدواریم که روابط لبنان و عربستان به شکل خاص و روابط لبنان و کشورهای عربی به صورت عام استحکام و متانت خود را بازیابد.

این اظهارات میقاتی در حالی است که عربستان سعودی روز جمعه به سفیر لبنان ۴۸ ساعت مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کند.

علاوه بر این، واردات تمامی کالاهای لبنانی به عربستان متوقف شد و عربستان سفیر خود را هم از بیروت فراخوانده است.

وزارت خارجه عربستان سعودی در راستای دخالت‌های خود در امور داخلی لبنان مدعی شده است اقدامات بیشتری را برای تغییر رفتار دولت لبنان اتخاذ خواهد کرد.

تنش‌ها میان سعودی‌ها و لبنان پس از آن افزایش یافت که نقل قولی از وزیر اطلاع‌رسانی لبنان درباره تجاوزگری ائتلاف سعودی به یمن منتشر شد.

جرج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان قبل از ورود به کابینه «نجیب میقاتی» یک مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگار مشهور لبنانی بوده است که در برنامه‌ای تلویزیونی معروف به «برلمان شعب» (پارلمان مردم) به صراحت بر ضرورت توقف تجاوز به یمن تاکید کرده بود.

وی در پاسخ به این پرسش که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم.

در پی این مصاحبه، برخی رسانه‌های لبنانی اظهارات قرداحی را به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند و منابع لبنانی نزدیک به سعودی مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان