شما اینجا هستید
متفرقه » مصائب رهاسازی آب حوضیان/مایه حیات به جای آبادی،خرابی به بار آورد!

به گزارش خبرنگار زردیس، حشمت بهمنی فرماندار ازنا امروز پنج شنبه در گفت و گو با رسانه‌ها با اشاره به آب‌گرفتگی خانوارهای عشایری به دلیل باز شدن دریچه‌های آب سد «حوضیان» اظهار داشت: علت این موضوع را باید امور آب در الیگودرز جواب بدهند که چرا در این فصل اقدام به رها سازی آب سد کرده اند.

رها سازی آب سد بدون اطلاع قبلی

وی با بیان اینکه متأسفانه حجم وسیعی و به میزان ۲۰ متر مکعب بر ثانیه آب در رودخانه رها سازی شده بود، هماهنگی‌هایی در راستای اطلاع رسانی به طور مطلوبی انجام نشده است افزود: حداقل باید ۲۴ ساعت قبل از رها سازی آب، به پایین دست هشدار داده شود تا اقدامات و تمهیدات لازم در این راستا به عمل آید.

فرماندار ازنا ادامه داد: این اقدامات و هماهنگی به نحو مطلوبی انجام نشد و ظاهراً همزمان با بازگشایی دریچه‌های سد این اطلاع رسانی صورت گرفته است.

بهمنی با تاکید بر اینکه معادل چهار تا پنج میلیون متر مکعب آب در بستر رودخانه جاری شده و می‌توانست این آب در تابستان که مردم نیاز داشتند مدیریت و مورد استفاده قرار گیرد گفت: در جریان این رها سازی آب، خسارت شدیدی به تأسیسات، ابنیه، مزارع پرورش ماهی، کانال‌های آبرسانی، جاده‌های بین مزارع شهرستان ازنا وارد شده است که خسارت‌ها در دست بررسی بوده و در اولین فرصت اعلام می‌شود.

وی گفت: متأسفانه عشایر امسال به خاطر وضعیت خشکسالی دیرتر به سمت خوزستان کوچ کردند، تعدادی از خانوارهای عشایر در بستر رودخانه ساکن بودند که به محض رها سازی آب، همکاران ما به منطقه رفتند و آنها را به مناطق امن منتقل کردند.

خسارت به ۱۲ خانوار عشایری

فرماندار ازنا با اشاره به اینکه تعداد ۱۲ خانوار عشایری در این رابطه در جای امن اسکان داده شده اند افزود: خسارت‌هایی نیز به احشام، ذخیره علوفه، زمستانی، اموال و دارایی‌های عشایر نیز وارد شده که هلال احمر شهرستان مساعدت‌های لازم را در این رابطه به عمل آورد.

بهمنی ادامه داد: در حال حاضر اوضاع تحت کنترل بوده و جریان آب هم کمتر شده است.

وی با تاکید بر اینکه توصیه ما این است که مردم در مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها با توجه فصل بارندگی‌ها اسکان پیدا نکنند و حریم و فاصله‌ها را رعایت کنند بیان داشت: همچنین از امور آب این انتظار را داریم که هر زمانی که تصمیم بر رها سازی آب سدها را داشت مدیریت زمان و… را داشته باشند و به موقع این اقدام صورت گیرد که آسیب کمتری به اماکن، تأسیسات و افرادی که در مسیر هستند وارد شود.

بنا بر این گزارش، پیش از این علیرضا سلیمانی رئیس جمعیت هلال احمر ازنا نیز در سخنانی اظهار داشت: با توجه به باز کردن دریچه‌های آب سد «حوضیان» الیگودرز چهار خانوار عشایر که در بستر رودخانه‌های «علی آباد» و «برجله» اسکان یافته بودند، دچار آب گرفتگی شدند.

وی گفت: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشت.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان ازنا افزود: پس از اطلاع از حادثه بلافاصله به محل اعزام و اقدامات لازم برای اسکان مجدد و رفع مشکل این چهار خانوار انجام شد.

سلیمانی از همه روستاییان، کشاورزان، عشایر و دامدارانی که در بستر یا حواشی رودخانه‌ها اسکان یافته‌اند خواست تا هرچه سریع‌تر محل اسکان خود را تغییر دهند.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان