شما اینجا هستید
دین و اندیشه » محصول طلبگی باید در زندگی روزمره مردم محسوس باشد

به گزارش خبرگزاری زردیس به نقل از دفتر نماینده ولی فقیه در استان قزوین آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جمع طلاب مدرسه علمیه صالحیه اظهار کرد: درس‌ها دو نوع است؛ برخی دروس مانند نهج‌البلاغه به محض فراگرفتن، مسیر درست را به انسان نشان می‌دهند و او را وارد عرصه عملیات و در نتیجه ایجاد کرامت می‌کند.

وی با بیان اینکه قرآن کریم و ذکر، کرامت انسانی را تقویت می‌کند، افزود: برخی آیات قرآن مسیر را مستقیم به انسان نشان می‌دهد مانند آیه «و بالوالدین احسانا» اما در برخی نیاز است علوم درست و منطق و اصول فقه را بیاموزیم و از مجموعه آن‌ها به درجه فقیه بودن و استنباط و اجتهاد برسیم.

امام جمعه قزوین در پاسخ به سوال طلبه جوانی مبنی بر اینکه اگر به گذشته بازگردید بازهم طلبه خواهید شد؟ ادامه داد: بنده نسبت به طلبگی و فضای ارزشمندی که خداوند متعال در عالم طلبگی قرار داده به قدری وابسته هستم اگر صد بار دیگر زنده شوم جز طلبگی راه دیگری نخواهم رفت.

امام جمعه قزوین با اشاره به معرفت طلاب ابراز کرد: اکنون طلاب باید این هنر را داشته باشند که مردم به طور غیر مستقیم محصول طلبگی را در زندگی خود ببینند.

آیت‌الله عابدینی اضافه کرد: طلاب باید اهداف دینی خود را با معرفت کامل طی کنند تا بتوانند به درجه اجتهاد برسند و بدانند که صرف و نحو و تمام رشته‌ها و گرایش‌ها علوم آلی هستند اما علم اعلا قرآن و نهج‌البلاغه و احادیث هستند.

وی بیان کرد: در تمام گرایش‌های علوم آلی، محور ما قرآن است و تمام دروس باید در سایه قرآن جدی باشد تا مشکل را برطرف کند؛ چون اگر تمام علوم اول و آخر را بدانیم بازهم مشخص نیست مشکل حل شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: امیرالمومنین علی (ع) در کلمات قصار ۱۴۷ نهج‌البلاغه می‌فرماید مردم سه دسته‌اند، عالمی ربانی و آموزنده‌ای که در راه راست گام بر می‌دارد و گروه دیگر «همج الرّعاع» یعنی کسانی که از پی هر آواز می‌روند و با وزش هر باد به چپ و راست میل می‌کنند به طوری که از فروغ دانش بهره ور نشده‌اند.

امام جمعه قزوین افزود: ائمه اطهار نظیر امیرالمومنین علی (ع) و حضرت زهرا (س) اساس علوم ربانی و الهی هستند اما مابقی متعلم علی سبیل نجاة خواهند بود. کسی که قرآن و نهج‌البلاغه می‌خواند «متعلم علی سبیل نجاة» خواهد بود که در مسیر و جاده عالم ربانی حرکت می‌کند.

وی عنوان کرد: امیرالمومنین (علیه السلام) کمیل بن زیاد را بسیار مورد توجه قرار می‌داد؛ کمیل می‌گوید روزی حضرت دستم را گرفت و به خارج از شهر کوفه برد آنگاه آه پردردی کشید و فرمود: ای کمیل این دل‌ها بسان ظرف‌هایی هستند، که بهترین آن‌ها می‌تواند گنجایش بیشتری داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به سعه صدر اذعان کرد: حضرت موسی زمانی مأمور می‌شود به سراغ فرعون رود بلافاصله احساس می‌کند باید ظرفیت داشته باشد و همانجا می‌فرماید خدایا به من سعه صدر عنایت کن که گنجایش این کار را داشته باشم.

امام جمعه قزوین ادامه داد: مانند این است که ما اکنون فکر کنیم که گروه‌های انقلابی آمادگی مبارزه با آمریکا، اسرائیل و انگلیس و تمام دشمنان اسلام را دارند در حالی‌که اگر ظرفیت نداشته باشند نمی‌توانند هیچ اقدامی انجام دهند.

آیت الله عابدینی ادامه داد: سردار سلیمانی گنجایش و سعه صدر عظیمی داشت تا جایی که به دشمنان گفت من با شما می جنگم شما هم با ما بجنگید. سعه صدر سردار سلیمانی موجب بهره بردن مسیحیان و ایزدی‌ها که پیرو کتاب آسمانی هم نبودند شد.

وی خطاب به طلاب تشریح کرد: علومی که ما فرا می‌گیریم باید در دل قرار گیرد و دل گنجایش آن را داشته باشد چه بسا که اگر دل علم را نپذیرد آن علم در ذهن ما حقیقی نیست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اذعان کرد: امیرالمومنین علی (ع) عالمان ربانی را شرح می‌دهد و به عده‌ای می‌رسد و می‌فرماید برخی عالم نما هستند به طوری که برخی مطالب را از گمراهان و نادانان کپی گرفته و به زبان جاری می‌کنند لذا این علم از حافظه آن‌ها فراتر نرفته تا در دل نفوذ کند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در گذشته عالمانی بودند که مفسر قرآن و معلم اخلاق بودند که عمری شاگردی امام کرده و تحقیقات انجام داده بودند اما زمان دفاع مقدس از ایران فرار کرده و به صدام پناه بردند و به حمایت از آن‌ها پرداخت.

آیت الله عابدینی در پایان گفت: این افراد هنر استفاده از علم را ندارند تا آن را در خدمت خود بگیرند.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان