شما اینجا هستید
بین الملل » آغاز همکاری چین و روسیه در برابر سامانه‌های موقعیت‌یاب آمریکایی

به گزارش خبرگزاری زردیس به نقل از ان پی آر، چین و روسیه در نظر دارند تا با هدف رقابت با سامانه‌های موقعیت‌یاب جهانی آمریکا و اروپا با هم همکاری کنند و این همکاری آغاز شده است.

پیشتر چین با روسیه توافق کرده بود که کار نظارت بر ایستگاه‌های زمینی «سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی گلوناس» روسیه را در خاک خود بر عهده بگیرد. مسکو هم در مقابل پذیرفت که ایستگاه‌های زمینی سامانه ماهواره‌ای چین به نام «بیدو» را در خاک خود مستقر کند.

این ماهواره‌ها در کنار «جی‌پی‌اس» آمریکا و «گالیلئو» اروپا بخشی از مجموعه سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی هستند. سامانه بیدوی چین با ۳۵ ماهواره نقاط جغرافیایی دقیقی را در اختیار کاربران غیرنظامی و نظامی قرار می‌دهد.

روز گذشته نیز «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن در مصاحبه با هفته نامه «نیوزویک» گفته بود که شرایط فعلی جهان، روسیه و چین را به تقویت شراکت راهبردی ملزم می‌کند حال آنکه آنها در این همکاری هیچ هدف ژئوپلیتیکی را دنبال نمی‌کنند.

وی در این باره افزود: برخلاف آمریکا و ناتو ما هیچ هدف ژئوپلیتیکی را علیه هیچ کشور مستقلی دنبال نمی‌کنیم.

آنتونوف ادامه داد: هدف سیاست خارجی روسیه ایجاد یک نظام با دوام و با ثبات در روابط بین الملل بر مبنای قوانین و اصول برابری، احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها است.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان