شما اینجا هستید
بین الملل » آمریکا باید هزینه سنگین سرپیچی خروج از عراق را بپردازد

خبرگزاری زردیس، گروه بین الملل: ۳۱ دسامبر پایان مهلت آمریکا برای خارج کردن نیروهای نظامی خود از خاک عراق است. بر اساس آنچه که پیشتر دولت بغداد اعلام کرده بود طرف‌های آمریکایی و عراقی بر سر خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از خاک عراق تا روز ۳۱ دسامبر سال جاری میلادی توافق کرده بودند. این توافق در جریان گفتگوهای راهبردی دوجانبه حاصل شده بود.

با این حال، شواهد و قرائن جملگی حاکی از آن است که ایالات متحده آمریکا به هیچ وجه قصد ندارد خاک عراق را ترک نماید. درحالی که تنها یک روز به موعد اجرایی شدن تعهدات آمریکایی‌ها برای خروج از خاک عراق باقی مانده است، فرماندهان ارشد آمریکایی صراحتاً اذعان دارند که نمی‌خواهند از عراق خارج شوند.

از سوی دیگر، آمریکا اعلام کرده است خروج از عراق فقط محدود به نیروهای رزمی است و حدود ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی برای انجام مأموریت‌های مستشاری و پشتیبانی اطلاعاتی در عراق باقی می‌مانند. تمام اخبار حاکی از این است که نیروهای آمریکایی حتی از پایگاه عین الاسد در الانبار و الحریر در اربیل خارج نشده‌اند. نیروهای رزمی آمریکا تا کنون در خاک عراق حضور دارند و این کشور را ترک نکرده‌اند. آمریکا برای نا امن کردن عراق تلاش می‌کند زیرا بزرگترین برنده این نا امنی است و ملت عراق همچنان بزرگ‌ترین بازنده این تحولات است.

خبرگزاری زردیس برای بررسی این تحولات، با «محمد محیی» سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق مصاحبه کرده است که مشروح آن در زیر می‌آید:

*ارزیابی شما از اخبار ضد و نقیض منتشر شده در خصوص خروج نظامیان آمریکایی از عراق چیست؟

تاکنون خروج هیچیک از نیروهای آمریکایی از عراق اعلام و تأیید نشده بلکه مأموریت این نیروها از رزمی به آموزشی و مستشاری تغییر پیدا کرده است و این، دور زدن آشکار مصوبه پارلمان عراق است که طبق آن باید همه نیروهای آمریکایی از خاک عراق خارج شوند. ما مطمئن هستیم آمریکا خواهان خروج از عراق نیست و برای تحمیل حضور در عراق تحت عناوین و اسامی مختلف تلاش می‌کند و این موضع واشنگتن، چالش آفرینی برای اراده و خواست ملت عراق به شمار می‌رود که مسلماً آمریکا باید هزینه آن را بپردازد.

*چرا آمریکا از خارج کردن نیروهای خود از عراق سرپیچی می‌کند و برای ابقای بخشی از نیروهای خود در عراق تحت عناوین مختلف تلاش می‌کند؟

آمریکا برنامه‌ها و اهدافی دارد که از طریق حضور نظامی در عراق و سوریه می‌خواهد آن را محقق سازد. این اهداف عبارتند از تقویت سیطره و گسترش نفوذ در عراق، تسلط بر تصمیم گیری سیاسی و امنیتی عراق، تحمیل برنامه‌های عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بر بغداد، مقابله با گروه‌های مقاومت و پایان حضور آنها، قطع راه‌های راهبردی بین جمهوری اسلامی ایران، عراق، سوریه و لبنان و قطع ارتباطات بین محور مقاومت برای تضمین امنیت رژیم صهیونیستی. آمریکا برای محقق ساختن این اهداف در روند خروج نیروهای خود از عراق وقت کُشی می‌کند و به تغییر معادلات سیاسی عراق برای ابقای حضور رسمی اش در عراق امید بسته است.

* چرا آمریکا تا کنون هیچیک از مشکلات شهروندان عراقی را که از سال ۲۰۰۳ تا کنون از آن رنج می‌برند، حل نکرده است؟

آمریکا عراق را اشغال و ویران کرد؛ میلیون‌ها نفر از فرزندان عراق را آواره کرد تا کشور ما را چند پاره و تجزیه کرده و در نهایت آن را به چند کشور کوچک که با هم سر جنگ داشته باشند، تقسیم کند. این آمریکا بود که نسخه‌های متعدد تروریسم تکفیری مانند القاعده و داعش را ایجاد کرد تا عراق یک کشور شکست خورده و ضعیف باقی بماند. آمریکا هیچ وقت به فکر ساختن عراق و تقویت قدرت امنیتی و اقتصادی عراق نبوده است. به همین خاطر ما شاهد اجرای هیچ طرح آمریکا برای خدمت به ملت عراق نبوده‌ایم بلکه واشنگتن همیشه مانعی بر سر راه اجرای طرح‌های توسعه گرایانه در عراق بوده و به عنوان نمونه از امضای قرار داد شرکت‌هایی مانند شرکت برقی «زیمنس» آلمان جلوگیری و توقف توافق اقتصادی با چین را بر عراق تحمیل کرد.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان