شما اینجا هستید
حوادث » خسارت سیل در استان بوشهر/ از راه و برق تا نابودی محصول کشاورزان

خبرگزاری زردیس – گروه استان‌ها: پیرو پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی هواشناسی استان بوشهر، طی هفته گذشته بارش‌های خوبی در نقاط مختلف استان بوشهر صورت گرفت که ضمن خوشحالی کشاورزان، باعث بروز خسارت‌هایی نیز در سطح استان شد.

بر اساس گزارش ایستگاه‌های هواشناسی استان بوشهر بیشترین بارش‌ها در شهرستان‌های گناوه و دیلم و همچنین بخش‌هایی از جنوب استان بوشهر ثبت شده است.

در برخی از نقاط استان بوشهر طی چند روز به اندازه یک سال بارندگی صورت گرفته و این حجم بارش در مدت کوتاه باعث جاری شدن سیل و آب‌گرفتگی برخی معابر و ورود خسارت به برخی مناطق شد.

بارش باران و وقوع سیل در استان بوشهر باعث شد تا خسارت‌هایی به بخش‌های مختلف از جمله راه و ابنیه، تأسیسات و شبکه برق، بخش کشاورزی و… وارد شود و نیاز است که این خسارت‌ها جبران شود.

خسارت ۱۵ میلیارد تومانی به راه‌ها

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر در ارتباط با وضعیت خسارت‌های بارندگی و سیل اخیر در استان بوشهر اظهار داشت: راه‌ها و ابنیه فنی جاده‌های استان در این بارندگی ۱۵ میلیارد تومان خسارت دیدند.

سید حمید رضا علم از ورود خسارت پنج تا ۱۰۰ درصدی به برخی از پل‌ها و ابنیه فنی راه‌های جنوب استان بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: این خسارت‌ها در شهرستان‌های جم، کنگان، عسلویه، بوشهر و دیر و تنگستان وارد شده است.

وی بیان کرد: از جمله این خسارت‌ها می‌توان به تخریب پل، راه و شانه جاده روستاهای ساحلی، تخریب دیوار حفاظتی، آب‌بردگی و تخریب پایه‌های پل و…. اشاره کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر از بروز خسارت به گاردریل، تابلو اطلاعاتی، تاور روشنایی و چراغ‌های چشمک زن خبر داد و افزود: بخش قابل توجهی از روکش راه‌های استان نیز تخریب شده است.

خسارت سیل در استان بوشهر/ از راه و برق تا نابودی محصول کشاورزان

خسارت ۱۰۰ میلیارد ریال به تأسیسات برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار زردیس اظهار داشت: در بارندگی‌های اخیر ۱۷ دستگاه ترانسفورماتور و ۷.۵ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف برق استان بوشهر آسیب دید.

غلامرضا حشمتی خسارت‌های وارد شده را ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد کرد و ادامه داد: این خسارت‌ها به تأسیسات برق شهرستان‌های دشتی، دیر، بوشهر، عسلویه، کنگان، جم، تنگستان و گناوه وارد شده است.

وی اضافه کرد: در برخی مناطق شاهد قطع برق مشترکان بودیم که با حضور ۳۰ اکیپ عملیاتی متشکل از ۱۱۰ نفر در سریع‌ترین زمان نسبت به رفع مشکل اقدام شد.

۵۰۵ هکتار اراضی کشاورزی خسارت دید

فرماندار دشتی گفت: بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده، تگرگ به ۵۰۵ هکتار از مزارع روستای باغان در شهرستان خسارت وارد کرد.

عبدالله نادری افزود: همچنین تگرگ به ۳۵۳ هکتار از مزارع گوجه فرنگی خسارت وارد کرد.

فرماندار دشتی ادامه داد: میزان محصولاتی که خسارت دیدند ۲۵ هزار و ۴۲۵ تن است.

وی تصریح کرد: بر همین اساس محصولات جالیزی ۱۴۲ هکتار، بادمجان هشت هکتار و فلفل دلمه نیز دو هکتار خسارت به آنها وارد شده است.

خسارت سیل در استان بوشهر/ از راه و برق تا نابودی محصول کشاورزان

مشکلی در شبکه آب پیش نیامد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر نیز گفت: در زمان بارندگی تیم‌های تعمیرات و اکیپ‌های امدادی در تمام نقاط استان از جمله شهرستان‌های چهار گانه استان که احتمال بارش شدید باران وجود داشت در حالت آماده باش قرار گرفتند.

عبدالحمید حمزه‌پور اضافه کرد: تدابیر لازم برای مدیریت این بارش و سیلاب احتمالی اندیشیده شد و خوشبختانه هیچ مشکلی در توزیع آب در شبکه‌های آبرسانی گزارش نشد.

فوت یک نفر در جم

مسئول اورژانس ۱۱۵ و فوریت‌های پزشکی جم گفت: بر اثر فعالیت سامانه بارشی اخیر، یک نفر از ساکنین روستای سرچشمه در شهرستان جم بر اثر برخورد صاعقه جانش را از دست داد.

سیروس اسدی افزود: گزارش مبنی بر برخورد صاعقه به یک آقای ۱۹ ساله از اتباع افغان در روستای صعب العبور سرچشمه شهرستان جم ارائه شد و اورژانس جاده‌ای گندمزار بلافاصله به محل اعزام می‌شود ولی به دلیل ریزش کوه و مسدود بودن مسیر دسترسی به علت بارندگی، امکان حضور پرسنل اورژانس بر بالین فرد حادثه دیده نبود.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل قطع شدن برق و خطوط تلفن روستا ارتباط با بهورز و شورا روستا امکان پذیر نبود که پس از برقراری مجدد خطوط تلفن، بهورز خانه بهداشت این روستا به محل حادثه اعزام شده که متأسفانه این تبعه افغان فاقد علائم حیاتی بوده و جان خود را از دست داده است.

مسئول اورژانس ۱۱۵ و فوریت‌های پزشکی جم بیان کرد: با توجه به تاریکی هوا و شرایط نامساعد جوی امکان اعزام بالگرد نیز به منطقه وجود نداشت.

روستای سرچشمه از توابع بخش ریز در شهرستان جم است که در فاصله ۶۰ کیلومتری از مرکز شهر جم قرار دارد.

خسارت سیل در استان بوشهر/ از راه و برق تا نابودی محصول کشاورزان

لزوم جبران خسارت به کشاورزان

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار زردیس اظهار داشت: جنوب استان بوشهر به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی به ویژه گوجه‌فرنگی خارج از فصل محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام موسی احمدی اضافه کرد: بر اثر بارش‌های اخیر خسارت‌هایی به محصولات کشاورزی وارد شده است که باید این کشاورزان به صورت ویژه‌ای مورد حمایت قرار گیرند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از همه راهکارهای قانونی برای جبران خسارت کشاورزان خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم با حمایت از کشاورزان خسارت‌دیده زمینه رونق مجدد کشاورزی را فراهم کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه مسئولان باید مشارکت لازم و کافی را برای رفع مشکلات و خسارت‌های کشاورزان داشته باشند.

انتظار می‌رود مسئولان تلاش جدی برای جبران خسارت‌های کشاورزان داشته باشند و کمک کنند تا این کشاورزان بتوانند به فعالیت خود در این حوزه ادامه دهند.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان