شما اینجا هستید
هنر » اگر مردم اجرای بازیگری را نپسندند، او را کنار می‌گذارند

در گفت‌وگو با زردیسمطرح شد؛

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی زردیس، دانشکده ولی عصر (عج) واقع در محله کیانشهر، لوکیشن جدیدترین برنامه عبدالله روا در مقام مجری و تهیه کننده است. از در پشتی این دانشکده که وارد شویم، استودیویی بزرگ با دکوری بسیار زیبا را می‌بینیم.

در این استودیو کسی حق ندارد بدون ماسک، دستکش و پاپوش‌های بهداشتی راه برود. این شرایط برای همه از مهمان و عوامل تا خودِ مجری اعمال می‌شود. به طوری که عبدالله روا پشت آن ماسک بزرگ کاملا غیر قابل شناسایی است.

برای تهیه گزارش پشت صحنه و گفتگو با عوامل این برنامه به لوکیشن این برنامه رفتیم. عبدالله روا آمد؛ از ما بیشتر از ۲ متر فاصله گرفت و ماسک را از صورتش برداشت تا از جدیدترین و جدی‌ترین فعالیت خود در بیش از ۱۰ سال حضور در تلویزیون بگوید.

روا درباره چگونگی شکل‌گیری برنامه «دور برگردون» گفت: انسان هرچه بزرگ‌تر می‌شود، بیشتر به این موضوع فکر می‌کند که باید مجموعه فعالیت‌هایش دردی را از کسی دوا کند. ما در شکل‌گیری ایده اصلی این برنامه به دنبال همین درمان بودیم. به دنبال پاسخ دادن به یک دغدغه جدی که «چه کنیم آدم‌های کمتری در تصادفات رانندگی از بین بروند؟»

وی افزود: برای این اتفاق دو تکنیک اصلی را به کار بردیم؛ اول اینکه وقتی از موضوع تلخی به نام «تصادف» حرف می‌زنیم نه زبان به موعظه بگشاییم و نه تلخ باشیم. دوم اینکه فقط یک شوی تلویزیونی صرف نباشیم و خودمان هم در همه ابعاد دست به کار شویم.

این مجری برنامه ادامه داد: اولین نکته در برنامه‌سازی، مخاطب‌شناسی است. این نکته البته برای ما ساده بود؛ چرا که موضوع برنامه، برای همه مردم عمومیت دارد. چه کسی را می‌توان پیدا کرد که عزیزی را به هر دلیلی چه خطای انسانی، چه مشکلات مربوط به اتومبیل و چه اشکالات جاده‌ای از دست نداده باشد؟ به همین دلیل ما از مخاطبانمان خواستیم تا از مسیر‌های پرخطر و پرتصادف محل زندگی خودشان عکس و فیلم ارسال کنند. تیم مستندساز ما به این نقاط پر حادثه سرکشی می‌کند و بعد از تهیه مستند، تلاش می‌کنیم با کمک مسئولین، مهمانان برنامه، خیرین و … آن نقطه را اصلاح کنیم.

روا درباره تجربه تهیه کنندگی خود توضیح داد: «دور برگردون» دومین تجربه من در تهیه‌کنندگی است. سال گذشته برنامه «از شنبه» را با همراهی مجتبی آذری برای شبکه ورزش تولید کردم که اجرای آن بر عهده دوستانم امیرحسین قیاسی و ابوطالب حسینی بود. در «دور برگردون» هم سلیم ثنایی در کنار من به عنوان تهیه‌کننده حضور دارد. البته این برنامه به مراتب پروژه بزرگتری است و اجرا هم بر عهده من است.

وی عنوان کرد: تهیه‌کنندگی کار سخت‌تری نسبت به اجراست. شاید اگر من این تجربه ۱۲ ساله‌ای که در اجرا دارم را در تهیه‌کنندگی هم داشتم، کار برایم ساده‌تر می‌شد. آنچه من امروز احساس می‌کنم، این است که این شغل خسته کننده، پر استرس و بیمار کننده است، اما لذت‌هایی هم دارد. به خصوص زمانی که اجرای کار هم به عهده خودت باشد. ما سال‎ها به عنوان مجری بسیاری از خلاقیت‌هایمان قربانی نگاه کوتاه مدت و بحث مالی برنامه سازان شد؛ کسانی که برنامه‌سازی را به عنوان دغدغه نگاه نمی‌کردند و بیشتر برای بحث مالی کاری را انجام می‌دادند.

تهیه کننده این برنامه اظهار کرد: با پخش برنامه استقبال خوبی را شاهد بودیم و تا اینجا می‌توانم بگویم ایده هایمان شکست نخورده است و ریل گذاری درست و قابل پیش بینی داریم.

روا درباره مهمانان دوربرگردون هم عنوان کرد: با توجه به رویکرد شبکه سه که ما هم بر اساس آن حرکت می‌کنیم، تلاش کردیم بیشتر مهمانان از عموم مردم باشند؛ یعنی افراد موفق در حوزه‌های مرتبط با موضوع برنامه که لزوما سلبریتی یا مشهور نیستند. در کنار آن تلاش کردیم اگر چهره شناخته شده‌ای هم به عنوان مهمان در برنامه حضور دارد، یک پیوست مرتبط با موضوع برنامه داشته باشد. به طور مثال محمد احمدزاده سرمربی سابق ملوان که امرور راننده تریلی است. همچنین محمد کاسبی که پررنگ‌ترین نقش آفرینی او در ذهن بسیاری از ما سریال «خوش رکاب» است یا حتی علیرضا خمسه که تجربه زندگی و به تبع آن رانندگی در کشور‌های مختلف را دارد.

این تهیه کننده درباره شرایط برنامه سازی در تلویزیون گفت: در مقایسه با یک دهه گذشته قطعا ما سختی‌های بیشتری داریم و آن هم به دلیل مسائل اقتصادی است که صدا و سیما مانند بقیه بخش‌های کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند. با ورود اسپانسر‌ها در سال‌های اخیر، شکل کار تغییر کرده است. اگر انتخاب با من بود همان روش گذشته را انتخاب می‌کردم، اما در هر صورت اولویت‌های اقتصادی خودشان را به ما دیکته می‌کنند.

روا درباره حضور بازیگران در حوزه اجرای برنامه‌های تلویزیونی توضیح داد: آدم‌ها به طور کلی این حق را دارند که استعداد خود را در هر موضوعی محک بزنند. اگر ضعیف باشند، مخاطب آن‌ها را پس می‌زند و اگر خوب باشند با پیشنهاد‌های بیشتر و بهتر آن روند را ادامه می‌دهند. ما بیش از چند هزار مجری داریم که امروز به دلایل فراوان مشغول به کار نیستند و این اتفاق خوشایندی نیست. اما اجرا همواره محل رقابت و بازارش داغ بوده است و هیچ کدام نمی‌توانیم از این قضیه شکایت کنیم؛ پس بهتر است زمانی که وقت مبارزه رسید، خودمان را اثبات کنیم.

وی درباره دلایل ماندگاری یک برنامه تلویزیونی توضیح داد: خیلی از عوامل بر ماندگاری یک برنامه تاثیرگذار است؛ مانند اینکه مخاطب خودش را بشناسد، به روز باشد، استاندارد‌های برنامه‌سازی را رعایت کند، کارگردانی درستی داشته باشد. یک نکته را هم نباید فراموش کرد؛ عموما برنامه‌هایی که در ذهن ما ماندگار شده‌اند با حمایت شبکه‌های تلویزیونی دنباله‌دار شدند و سال‌ها مخاطب با آن همراه بوده است.

روا درباره کمپین این برنامه هم توضیح داد: برنامه «دور برگردون» ماندگاری خود را در یک چیز می‌بیند؛ «کمپین دوربرگردون» که برای اصلاح جاده‌ها بنا شده و خوشبختانه تا کنون توانسته با کمک مردم و مسئولان چند مسیر را اصلاح کند. از این طریق هم از مردم می‌خواهم با پیدا کردن صفحه مجازی برنامه ما نقاط پرخطر محل زندگی خودشان را برای ما ارسال کنند و در جریان روند اصلاح جاده‌ها قرار بگیرند.

انتهای پیام/

منبع: yjc
وبسایت تحلیلی خبری زردیس





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان