شما اینجا هستید
بین الملل » سازمان ملل خواستار آزادسازی منابع مالی افغانستان توسط آمریکا شد

به گزارش خبرگزاری زردیس به نقل از خبرگزاری فرانسه، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه از آمریکا و بانک جهانی خواست تا منابع مالی افغانستان را که از زمان بازگشت طالبان به قدرت مسدود شده اند، آزادسازی کنند تا از فروپاشی افغانستان و بدتر شدن اوضاع این کشور جلوگیری شود.

گوترش به خبرنگاران در نیویورک گفت: «ما باید به سرعت نقدینگی را به اقتصاد افغانستان تزریق کنیم و از فروپاشی که منجر به فقر، گرسنگی و آوارگی برای میلیون‌ها نفر می‌شود جلوگیری کنیم.»

پس از اینکه طالبان در اواسط ماه اوت با پایان دادن به جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان قدرت را به دست گرفتند، این کشور در آستانه یک فاجعه انسانی قرار گرفته است.

میلیاردها دلار دارایی افغانستان توسط واشنگتن مسدود و کمک رسانی به این کشور به شدت مختل شده و بیش از نیمی از جمعیت با خطر قحطی مواجه هستند.

به گفته آژانس‌های امدادی، حدود ۴.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ از سو تغذیه حاد در افغانستان رنج خواهند برد و از جمله ۱.۱ میلیون کودک با سو تغذیه حاد شدید مواجه خواهند شد.

دو روز پس از اینکه سازمان ملل متحد اعلام کرد در سال ۲۰۲۲ به ۵ میلیارد دلار کمک برای افغانستان نیاز دارد، گوترش از واشنگتن خواست تا در کمک به افغانستان برای جلوگیری از فروپاشی پیشگام باشد.

ماه گذشته، پس از هشدارهای مکرر مبنی بر اینکه بیش از نیمی از جمعیت افغانستان در زمستان امسال با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند، کمک کنندگان بین المللی موافقت کردند که ۲۸۰ میلیون دلار به افغانستان کمک کنند.

گوترش به خبرنگاران گفته است: «امیدوارم منابع باقی مانده – بیش از ۱.۲ میلیارد دلار از صندوق امانی بازسازی افغانستان (ARTF)- برای کمک به زنده ماندن مردم افغانستان در زمستان در دسترس قرار گیرد.

واشنگتن نزدیک به ۹.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را توقیف کرده است. صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نیز فعالیت‌های خود را در افغانستان به حالت تعلیق درآوردند و کمک‌ها و همچنین ۳۴۰ میلیون دلار ذخایر جدید صادر شده توسط صندوق بین المللی پول در ماه اوت و از زمان تسلط طالبان متوقف شده است.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان