شما اینجا هستید
آموزش درگاه پرداخت زردیس » سامانه اتاق پایاپای الکترونیک

سامانه اتاق پایاپای الکترونیک (پایا) (Automated Clearing House(ACH

حواله بین‌بانکی پایا(ACH) خدمت جدیدی است که امکان انتقال الکترونیک وجوه بین‌بانکی را به دو شیوه مختلف برای مشتری فراهم آورده است:

واریز مستقیم: انتقال وجه از یک حساب در یک بانک به یک یا چند حساب دیگر در سایر بانک ها.

با به‌کارگیری این شیوه، افراد، شرکت ها، مؤسسات و سازمان‌ها می‌توانندپرداخت‌های انفرادی و گروهی نظیر پرداخت حقوق، پاداش، کارانه، سود سهام و … را بدون نیاز به صدور چک‌های متعدّد و یک جا سامان دهند.
در این حالت، مشتری با تمرکز وجوه خود نزد شعب بانک ملت، مدیریت وجوه نقد خود را ارتقاء داده و در صورت نیاز به انتقال وجه به سایر بانک ها، می‌تواند در کمترین زمان ممکن  اقدام کند. بنابراین صرفه‌جویی چشم گیری در زمان و سایر هزینه‌های مرتبط را برای مشتریان ایجاد می‌نماید.
از دیگر ویژگی های منحصر به ‌فرد سامانه پایا، امکان صدور حواله به تاریخ آینده است. وجه حواله صادره در تاریخ سررسید (مؤثر) به‌صورت مکانیزه، از حساب مشتری برداشت و به بانک مقصد جهت واریز به حساب ذی نفع، ارسال می‌شود. بنابراین در تاریخ سررسید حواله به حضور مشتری در شعبه نیازی نیست.

برداشت مستقیم (به‌زودی): انتقال وجه از یک یا چند حساب در بانک های مختلف به یک حساب در بانک مبدأ.

این خدمت به مشتریان امکان خواهد ‌داد که از حساب دیگران در سایر بانک ها، طبق توافق قبلی، وجهی را به صورت الکترونیک برداشت و به حساب خود واریز نمایند. البته امکان لغو اجازه برداشت تا قبل از عملیات برداشت از حساب برای مشتری پرداخت‌کننده محفوظ است.
از این طریق اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند اقساط خرید کالا یا تسهیلات، وجوه قبوض، مالیات، اجاره بها، شهریه، و … را بدون نیاز به صدور قبض، سند و بدون مراجعه حضوری پرداخت کننده به شعب بانک ها، دریافت کنند.

مزایای کلی استفاده از حواله بین‌بانکی پایا(ACH)

– کاهش هزینه های خدمات بانکی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها
– حذف هزینه‌‌های مرتبط با جابه‌جایی پول (از قبیل هزینه‌های تحصیل داری و …)
– کاهش استفاده از چک، ایران چک و چک بین بانکی (رمزدار) و رفع مخاطرات جانبی
– امکان صدور حواله الکترونیک بین بانکی به تاریخ مؤثر آینده (سررسید)
– امکان ابطال حواله بین بانکی قبل از تاریخ سررسید

نکات قابل توجه درخصوص حواله بین‌بانکی پایا (ACH)

– حداکثرمبلغ قابل انتقال در هر حواله پایا 500.000.000 ریال می‌باشد..
– برای صدور حواله بین‌بانکی پایا، ارائه شماره شبای مقصد توسط مشتری درخواست‌کننده، ضروری است.
– انتقالات سامانه پایا برای دستور پرداختهای مشتریاندر روزهای کاری ( غیر از تعطیلات رسمی ) 3 بار در روز و درساعت 03:45 ، 11:45 و 13:45 صورت می پذیرد.
– ارسال دستور پرداخت در پایا به تاریخ موثر روز تعطیل رسمی ممنوع است .
– حواله‌های بین‌بانکی پایا محدودیت جغرافیایی نداشته و در تهران و شهرستان ها و یا بین شهرهای مختلف کشور، در تاریخ سررسید، با یک سرعت ارسال می‌شوند.
– وجه حواله‌هایی که از مبدأ سایر بانک ها به مقصد حساب های مشتریان بانک ملت ارسال می‌شوند، مستقیماً توسط مرکز پایای بانک ملت مستقر در تهران واریز می شود.
– کارمزد صدور حواله پایا انفرادی ( حضوری و غیر حضوری )  0.01 درصد مبلغ تراکنش با کف 2.000 ریال وسقف 25.000 ریال و کارمزد صدور حواله پایا به صورت گروهی 1.000 ریال به ازای هر واریز می باشد .
نکته: اگر تعداد واریزهای پایا گروهی کمتر از 10 ردیف باشد کارمزد براساس دستور پرداخت انفرادی محاسبه و اخذ خواهد شد

چگونه می توان از حواله پایا استفاده کرد؟

صدور دستور پرداخت بین بانکی پایا این امکان را به مشتریان دارای حساب در بانک ملت می دهد تا با مراجعه به شعب این بانک یا از طریق سایت بانکداری اینترنتی بانک ، نسبت به انتقال وجه به حساب های سایر بانک ها اقدام نمایند.
هنگام استفاده از خدمات سامانه پایا ضروری است شماره حساب گیرنده (ذی نفع) حواله برمبنای شماره شبا (IBAN) ارائه شود. لازم به ذکر است که خدمات واریز مستقیم سامانه پایا راه‌اندازی شده لیکن خدمات برداشت مستقیم در آینده راه‌اندازی خواهد شد.

تفاوت‌های سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتناRTGS) با سامانه پایاپای الکترونیک (پایاACH)

پایا-ACH
ساتنا-RTGS
مبالغ خرد – تعداد زیاد
مبالغ کلان – تعداد کم و فوری
واریز و برداشت مستقیم
صرفاً واریز (انتقال بستانکار)
ارسال دستور پرداخت ها به صورت فایل
ارسال دستور پرداخت ها به صورت انفرادی و تک تک

برخی تعاریف

شبا: عبارت است از شماره حساب بانکی ایران که مطابق با ضوابط IBAN تنظیم شده و به‌منظور تسهیل و استانداردسازی مبادلات بین بانکی و بین‌المللی بانک‌های کشور تعریف و تبیین می‌شود.«شبا» مستقل از نظام شماره‌گذاری داخلی هریک از بانک‌هاست، اما در محاسبه آن از شماره‌حساب مربوط به نظام شماره‌گذاری داخلی بانک‌ها استفاده می شود.
IBAN: (اختصارInternational Bank Account Number) شناسه‌ای است که یک شماره حساب خاص را در یک بانک در سطح بین‌الملل به‌صورت یکتا معرفی می‌کند. این شناسه مطابق با استاندارد بین‌المللی ایجاد شده و به منظور یک سان‌سازی شماره حساب‌های بانکی در سطح بین‌المللی جهت تسهیل در تبادلات بین بانکی، تنظیم می‌شود.

نحوه دریافت شماره«شبا»:

1. مراجعه به شعبه صاحب حساب یا دیگری می‌تواند با مراجعه به شعبه شماره شبای متناظر یک شماره حساب یا تسهیلات را دریافت کند.
2. مراجعه به سایت اینترنتی بانک و اخذ شبای متناظر یک شماره حساب یا یک شماره تسهیلات.
3. مراجعه به نرم فزار همراه بانک بخش امکانات .




اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان