شما اینجا هستید
اقتصاد و بازار » بیش‌از ۲ میلیون تن کالا از مرزهای سیستان و بلوچستان وارد شده است

به گزارش خبرگزاری زردیس به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، مجتبی شجاعی اظهار داشت: طی ۱۱ ماهه امسال چهار هزار و ۵۹۷ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش تقریبی یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون و ۵۵۴ هزار دلار تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۱۳۸ درصد و از نظر ارزش دلاری ۷۸ درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: امسال اقلامی مانند برنج، گندم، ذرت و جوی دامی، انبه، شکر، کنجد، لوازم یدکی، لوازم خانگی، پارچه، دستگاه‌های خنک کننده هوا، نارنگی و موز از ۹ کشور روسیه، آلمان، دانمارک، استرالیا، پاکستان، هند، امارات متحده عربی، تایلند و چین وارد کشور شده است.

مدیرکل هماهنگی دفتر امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستانافزود: از ابتدای امسال به ۸۸ هزار و ۷۳۵ نفر مسافر ورودی و ۷۸ هزار و ۷۰ نفر مسافر خروجی از گمرکات استان خدمات گمرکی و تشریفات مسافری ارائه شده است.

وی ادامه داد: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافران ورودی ۱۵۲ درصد و نسبت به مسافران خروجی ۱۰۱ درصد افزایش داشته و این افراد از سالن‌های مسافری گمرک در مرزهای میلک میرجاوه و زندان تردد کرده‌اند.

شجاعی بیان کرد: صادرات قطعی استان از گمرکات زاهدان، میرجاوه، میلک، چابهار و پیشین و همچنین بازارچه مرزی میلک، میرجاوه، پیشین، گمشاد، کوهک و جالق و بازارچه مرزی ریمدان، در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ از نظر وزنی بیش‌از یک میلیون و ۱۶۹ هزار و ۸۴۰ تن به ارزش ۲۱۸ میلیون و ۴۵۶ هزار و ۳۲۲ دلار و در قالب هفت هزار و ۶۴۲ فقره اظهارنامه صادراتی است که عمده اقلام صادراتی شامل سیمان و کلینکر، خرما، گاز، تخم گشنیز، کشمش انگور تازه، بیسکویت و تافی گوجه فرنگی، روشویی پودر رختشویی، سیب درختی و سایر محصولات کشاورزی به کشورهای پاکستان، افغانستان، عمان، امارات متحده عربی، هند و روسیه صادر شده است.

وی تصریح کرد: موقعیت استراتژیک و ژئوفیزیک جغرافیای سیستان و بلوچستان و ۱۵۰۰ کیلومتر مرز زمینی و دریایی با موقعیت همجواری حداقل با هفت کشور پاکستان، افغانستان کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان را هیچ استان کشور نداشته و حتی کمتر کشوری دارای این موقعیت منحصر به فرد است.

مدیرکل هماهنگی دفتر امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان اظهارداشت: این استان با کشور پاکستان ۹۳۲ کیلومتر مرز مشترک زمینی دارد که ۷۸ درصد کل مرزهای خشکی استان را در بر می‌گیرد ضمن اینکه سیستان و بلوچستان تنها استان کشور است که با پاکستان مرز مشترک دارد.

وی ادامه داد: یکی از از دلایل اهمیت مرز مشترک با پاکستان واقع شدن بخش‌های زیادی از ۱۰ شهرستان مرزی استان شامل زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، گلشن، سرباز، راسک و دشتیاری در طول این مرز است.

شجاعی بیان کرد: گمرک و پایانه مرزی میرجاوه، بازارچه مرزی میرجاوه، بازارچه مرزی کوهک، بازارچه مرزی جالق، گمرک و پایانه مرزی ریمدان، گمرک و پایانه مرزی پیشین، بازارچه مرزی پسابندر، بازارچه مرزی پیشین و بازارچه مرزی ریمدان از جمله مبادی صادرات و واردات کشور با کشور پاکستان است.

وی گفت: استان سیستان و بلوچستان با کشور افغانستان ۲۷۲ کیلومتر مرزهای مشترک زمینی دارد که ۲۳ درصد کل مرزهای خشکی استان را در بر می‌گیرد.

مدیرکل هماهنگی دفتر امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: این استان با دو استان نیمروز و فراه افغانستان مرز زمینی دارد و در حال حاضر مراودات بازرگانی و تجاری با این کشور از طریق پایانی مرزی و گمرک میلک و نیز از طریق دو بازارچه مرزی میلک و گمشاد صورت می‌گیرد.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان