شما اینجا هستید
متفرقه » وزش شدید باد در شهرهای استان سمنان/ شاهرود میزبان تندباد شد

به گزارش خبرنگار زردیس، همزمان با روز آدینه و با خروج سامانه کم فشار بارشی که روزهای ابتدای سال نو در استان سمنان مستقر بود، هوا به مرور گرم‌تر می‌شود و تنها پدیده قابل ذکر در روزهای جمعه و شنبه، وزش شدید باد در اغلب نقاط استان خواهد بود. پیش بینی می‌شود به دلیل وزش باد شدید، گرد و خاک و حتی کاهش دید افقی برای خودروهای مسافران نوروزی طی ۴۸ ساعت آتی رقم بخورد.

نگاهی به نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که روند وزش باد شدید تا شنبه و یکشنبه نیز ادامه خواهد داشت و در برخی مواقع سرعت وزش باد از ۷۰ کیلومتر در ساعت هم عبور خواهد کرد. برای امروز و فردای سمنان، مرکز استان، آسمان صاف همراه با وزش باد و گرد و غبار گزارش شده است بیشینه و کمینه دمای هوای سمنان برای امروز ۲۲ و هفت درجه بالای صفر پیش بینی شده است.

در شاهرود نیز وزش باد ۶۳ کیلومتر بر ساعت حاکم است و گرد و غبار به خصوص در راه‌های جنوبی این شهرستان مهمترین پدیده غالب جوی محسوب می‌شود. به دلیل وزش باد و گرد و خاک شدید برنامه‌های نوروزی طرود و روستاهای جنوب بخش مرکزی شهرستان شاهرود لغو و به هفته آینده موکول شده است. مسافران نوروزی باید دقت داشته باشند که به دلیل وزش باد و طوفان شن حضور در بی ارجمند و طرود با مخاطراتی مانند کاهش دید افقی روبرو است.

توصیه مهم به مسافران نوروزی این است که امروز را در مناطق اسکان نوروزی شهرستان شاهرود اسکان داشته باشند و در صورت بهبود شرایط جوی و کاهش سرعت باد به سفر خود ادامه دهند از سوی دیگر وزش باد شدید خطر سقوط اجسام را نیز در بر خواهد داشت کارشناسان علت این وزش باد را تلاقی دو جبهه هوای گرم و خشک و سرد کویری و البرزی می‌دانند.

در دامغان نیز چنین شرایطی حکم فرما است و وزش باد طی امروز و فردا کاهش دید و گرد و غبار را در محور جندق به دنبال خواهد داشت سرعت وزش باد هم اکنون ۲۳ کیلومتر بر ساعت است بیشینه و کمینه دمای هوای مرکز دیار صد دروازه ۲۱ و شش درجه بالای صفر عنوان شده و طی ساعات آتی بر میزان وزش باد افزوده نیز خواهد شد.

در میامی نیز وزش باد شدید حکم فرما است بیشینه و کمینه دمای هوای این شهرستان شرقی ۲۱ و چهار درجه بالای صفر عنوان شده و شرایط جوی به جز وزش باد شدید، مساعد است در رضوان نیز کاهش دمای هوا طی روزهای ابتدایی سال نو در روز جمعه نیز ادامه دارد بیشینه و کمینه دمای هوای منطقه کالپوش و رضوان که از زیباترین مناطق استان نیز محسوب می‌شوند برای امروز ۱۰ درجه بالای صفر و سه درجه زیر صفر گزارش شده است.

در مهدی‌شهر آسمان نیمه ابری است و وزش باد ۲۶ کیلومتر بر ساعت تنها پدیده قابل توجه جوی محسوب می‌شود در گرمسار سرعت وزش باد به ۳۲ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و بیشینه و کمینه دمای هوا ۱۸ و ۹ درجه بالای صفر گزارش شده است شرایطی که دقیقاً مشابه آن در آرادان نیز مشاهده می‌شود.

در نهایت باید گفت آسمان اغلب نقاط استان سمنان نیمه ابری است و وزش باد شدید مهمترین پدیده جوی قابل ذکر برای امروز و فردا محسوب می‌شود سرعت وزش باد در شاهرود از ۶۰ کیلومتر در ساعت نیز عبور کرده و در نتیجه کاهش دید افقی را برای مسافران نوروزی در شرق استان خواهیم داشت که می‌بایست حتماً مسافران نسبت به رعایت مسائل ایمنی و توصیه‌های راهداری و پلیس راه مبادرت ورزند تا مسافرتی ایمن را داشته باشند.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان