شما اینجا هستید
متفرقه » تنش آبی در شهرستان جم نزدیک است/ لزوم حل مشکلات تا قبل از تابستان

خبرگزاری زردیس– گروه استان‌ها: استان بوشهر با کمبود منابع آبی روبرو است و حدود ۹۰ درصد از آب مصرفی در این استان از طریق استان‌های فارس و کهگیلویه و بویر احمد تأمین می‌شود.

این وابستگی باعث شده است تا در فصل گرم سال مردم استان بوشهر با مشکلات فراوانی در زمینه آب روبرو باشند و در برخی مناطق این مشکلات بیشتر است.

به دنبال توسعه صنایع در جنوب استان بوشهر از جمله شهرستان جم و برداشت بی‌رویه از منابع موجود، تأمین آب در این مناطق با چالش‌های جدی‌تری روبرو شده است و مردم با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند.

شهرستان جم میزبان صنعت بزرگ گاز است و بخش قابل توجهی از گاز کشور در این شهرستان تأمین می‌شود ولی تنها مصائب این صنایع نصیب شهرستان جم شده است و مردم از مزایای آن بی‌بهره هستند.

در حالی که در همه جای دنیا صنایع زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت یک منطقه می‌شوند، صنایع در استان بوشهر بیشترین آثار تخریبی را داشته‌اند و علیرغم درآمدهای بسیار زیادی که دارند، چیزی نصیب میزبان نمی‌شود.

یکی از مهمترین معایب صنعت در شهرستان جم، تخریب محیط زیست و نابودی منابع آب زیرزمینی و همچنین فشار بیش از حد به منابع آبی است که باعث شده مردم برای تأمین آب خود رنج و عذاب فراوانی تحمل کنند.

علی‌رغم برنامه‌ریزی صورت گرفته برای ساخت آب‌شیرین‌کن و ایجاد خط انتقال آب از محل آب‌شیرین‌کن سیراف در جوار دریا تا شهرستان جم، هنوز آبی به مردم نرسیده است.

وعده‌های متعددی توسط مسئولان استان بوشهر و همچنین مسئولان وزارت نفت و صنایع مستقر در جنوب استان بوشهر برای تکمیل این پروژه مهم داده شده است ولی هنوز هیچ‌کدام عملی نشده است.

آب مهمترین موضوع در جم است

فرماندار جم در گفت‌وگو با خبرنگار زردیس اظهار داشت: یکی از مسائل و چالش‌های جدی در شهرستان جم مربوط به تأمین آب شرب است که مردم با مشکلات جدی در این زمینه روبرو هستند.

سید محمد احمدپور رفع مشکلات آب جم را یک ضرورت دانست و خاطرنشان کرد: آب مهم‌ترین موضوع در شهرستان جم است و مشکلاتی در حوزه آبرسانی جم به دلیل خشکسالی سال‌های اخیر وجود دارد.

وی افزود: فرسودگی شبکه و خطوط انتقال آب و تأمین هزینه‌های سنگین بهره برداری و نگهداری از جمله مشکلات حوزه آب جم است.

تنش آبی در شهرستان جم نزدیک است/ لزوم حل مشکلات تا قبل از تابستان

آب جم – سراف نیازمند ۵,۰۰۰ میلیارد ریال

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر نیز با اشاره به بررسی مسائل و مشکلات حوزه آب شهرستان جم و راهکارهای عبور از تابستان اظهار داشت: تأمین آب شهرستان جم به دلیل اتکا صرف به منابع آبی زیرزمینی نیازمند نگاه و توجه ویژه‌ای است.

ابوالحسن عالی گفت: یکی از پروژه‌های بزرگ شرکت آبفا طرح آبرسانی سیراف – جم است که تکمیل آن نیازمند حدود پنج هزار میلیارد ریال اعتبار است و با تأمین اعتبارات لازم امیدواریم این پروژه در موعد مقرر به بهره برداری برسد.

ارتقای پایداری در تأمین آب از منابع زیرزمینی

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر مشکل اصلی این پروژه تکمیل خط انتقال برق دانست و بیان کرد: لازم است برای اجرا طرح‌های آبرسانی اعتبارات شهرستان جم ویژه دیده شود.

وی افزود: در پی خشکسالی‌های اخیر و به جهت جلوگیری از ایجاد تنش آبی در این شهرستان تمهیدات لازم برای گذر از تابستان با حداقل مشکلات در مجموعه آبفا اندیشیده شده است که نیاز به مشارکت بیشتر مردم در مدیریت مصرف دارد.

نفتی‌ها به مسئولیت خود عمل کنند

عالی ضمن اشاره به مهاجرپذیری شهرستان جم گفت: برای ارتقا پایداری در تأمین آب از منابع زیرزمینی حفر یک حلقه و کف شکنی ۱۵ حلقه و تجهیز ۲۰ حلقه چاه با برآورد اولیه حدود ۲۰۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد. که البته تحقق آن منوط به تأمین اعتبار لازم خواهد بود

وی با بیان اینکه شرکت‌های نفتی مستقر در این شهرستان باید در راستای مسئولیت‌های اجتماعی به تأمین آب کمک کنند گفت: باید از تمام راهکارها برای حل مشکلات آبرسانی شهرستان جم استفاده کرد.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان