شما اینجا هستید
سلامت » بخش درمان در خارگ ضعیف است/ تداوم مشکل اعزام بیماران ازجزیره

خبرگزاری زردیس-گروه استان‌ها- حامد عرب زاده: جزیره راهبردی خارگ در میانه آب‌های نیلگون خلیج فارس، به عنوان شریان حیاتی اقتصادی کشور نقشی مهم و تأثیرگذار در طول دوران ایفا کرده است.

طی سالیان اخیر اعزام بیماران اورژانسی این جزیره با مشکلات عدیده ای مواجه بوده است که این روند اصلاً شایسته مرزداران و جزیره نشینان مقاوم خارگ نیست.

مسئولان وعده‌های فراوانی برای رفع مشکلات اهالی جزیره خارگ داده‌اند ولی هنوز این وعده‌ها به نتیجه‌ای دلخواه نرسیده است و مردم همچنان با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

با توجه به عدم دسترسی جزیره خارگ از طریق خشکی به مناطق اصلی، استقرار و فعالیت بالگرد اورژانس در این جزیره یک امر ضروری است و نبود آن می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

لزوم احداث درمانگاه تأمین اجتماعی در خارگ

امام جمعه خارگ در گفتگو با خبرنگار زردیس اظهار داشت: افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی در این جزیره بیش از ۱۰ هزار نفر هستند که لازم است مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان بوشهر برای این افراد تحت پوشش درمانگاهی در این جزیره ایجاد کند.

حجت‌الاسلام موسی کمالی بیان کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته بیمارستان نفت تقبل پذیرش بیماران تأمین اجتماعی را با پرداخت مبالغی متفاوت از سوی بیماران کرده است.

مدیریت درمان تأمین اجتماعی می‌گوید وظیفه من اعزام بیمار نیست و پولش را می‌دهم وی افزود: مشکل اصلی بیماران تحت پوشش تأمین اجتماعی در خارگ که بارها به ما مراجعه کرده‌اند، بیماران اورژانسی است که نیاز به اعزام دارند. مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان بوشهر می‌گوید وظیفه من اعزام بیمار نیست و من پولش را می‌دهم، نحوه پرداخت پول هم تابع سیستم خاص خود می‌داند، بیمار تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی علاوه بر نیاز شدید به اعزام، باید این بلاتکلیفی دچار استرس شود.

امام جمعه خارگ تصریح کرد: سوال اینجا است، چه کسی باید به بیمار تحت پوشش تأمین اجتماعی در این جزیره رسیدگی کند، آیا وظیفه نفت است یا وظیفه مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان بوشهر؟

وی اضافه کرد: چرا معاونت درمان تأمین اجتماعی بوشهر در مورد مریضی که در جزیره خارگ است رفع مسئولیت می‌کند و می‌گوید من قانون را می‌شناسم و پول می‌دهم، اگر با قانون شما مشکل حل می‌شد که بیمار اعزام می‌شد.

بی توجهی مسئولان قابل پذیرش نیست

امام جمعه خارگ ادامه داد: خواهش و پیشنهاد ما این است که علاوه بر نگاه به قانون به بیمار هم نگاه داشته باشند، چرا باید برای اعزام هر بیمار اورژانسی بیمار تحت پوشش تأمین اجتماعی استان بوشهر تمام مسئولین جزیره بسیج شوند که جان یک بیمار که نیاز به اعزام دارد نجات دهند.

نکته غم انگیز اعزام بیماران در این جزیره این است که معاونت درمان تأمین اجتماعی بوشهر کتباً می‌نویسد که کسی حق ندارد برای اعزام هر بیمار با من تماس بگیرد کمالی خاطر نشان کرد: نکته جالب داستان غم انگیز اعزام بیماران تحت پوشش تأمین اجتماعی در این جزیره این است که معاونت درمان تأمین اجتماعی استان بوشهر کتباً می‌نویسد که کسی حق ندارد برای اعزام هر بیمار با من تماس بگیرد.

وی یادآور شد: زیبنده یک مدیر نظام جمهوری اسلامی ایران نیست که کتباً بنویسید کسی حق ندارد برای اعزام بیمار با من تماس بگیرد، وظیفه حوزه درمان تأمین اجتماعی در این جزیره چیست؟

وی گفت: خواهش من از مسئولان ارشد تأمین اجتماعی در کشور این است که مشکل اعزام بیماران تحت تأمین اجتماعی در این جزیره حل شود، باید پذیرفته شود مسئولیت بیمار تحت پوشش تأمین اجتماعی است درمان با تأمین اجتماعی است.

حجت الاسلام کمالی بیان کرد: نبود اورژانس دریایی در این جزیره از نقاط ضعف حتی در حوزه پدافند غیرعامل این جزیره نیز بشمار می‌رود که تاکنون متولی این حوزه اقدام مناسبی برای استقرار اورژانس دریایی این جزیره انجام نداده است.

بخش درمان در خارگ ضعیف است/ تداوم مشکل اعزام بیماران از جزیره

لزوم استقرار اورژانس هوایی و دریایی

محمدرضا دشتی زاده بخشدار ویژه خارگ در گفتگو با خبرنگار زردیس اظهار داشت: ساکنین شریف و صبور این جزیره شایسته دریافت بهترین خدمات هستند.

وی افزود: مکاتبات فراوانی در زمینه اعزام بیماران اورژانسی این جزیره با تأمین اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر در زمینه تسریع این اعزام‌ها از سوی این بخشداری صورت گرفته است.

بخشدار ویژه خارگ تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص جغرافیایی این جزیره، خارگ نیازمند اورژانس هوایی و دریایی مستقر در جزیره است، اکثر اعزام بیماران این جزیره توسط مدیریت عملیات عمومی، شرکت نفت فلات قاره و اداره بندر و دریانوردی خارگ صورت می‌گیرد.

دشتی زاده خاطر نشان کرد: از مسئولان ارشد این حوزه درخواست داریم یک روند مشخص با آینده نگری مدون در زمینه اعزام بیماران خارگی را در نظر بگیرند.

بر اساس اطلاعات دریافتی، نهم اردیبهشت ماه سال جاری بیماری سانحه دیده به این بیمارستان مراجعه کرده که نیازمند اعزام جهت ادامه روند درمان به مرکز شهرستان بوده که بالگرد اورژانس استان بوشهر آماده خدمت رسانی نبوده است.

همچنین در تاریخ دهم اردیبهشت ماه سال جاری نیز یک بیمار بدحال با تشخیص خون ریزی داخلی نیازمند اعزام به مرکز شهرستان بوده که مجدد بالگرد اورژانس استان آماده خدمت رسانی نبوده و رایزنی‌های صورت گرفته توسط مدیریت عملیات عمومی این بیمار با بالگرد فلات قاره به مرکز شهرستان اعزام شد.

زمینه انتقال آبرومندانه بیماران فراهم شود

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار زردیس با تاکید بر استقرار و راه‌اندازی اورژانس هوایی جزیره خارگ اظهار کرد: در جایی‌که دستگاه اجرایی دولت قابلیت تأمین امکانات درمانی مناسب برای مردم را ندارد، باید زمینه انتقال آبرومندانه بیماران به مرکز استان بوشهر را فراهم کرد.

عبدالکریم جمیری با بیان اینکه استقرار اورژانس هوایی در خارگ ضروری است افزود: وقتی در جای کم برخورداری مانند دیلم و جزیره خارگ، بیمارستان مجهز و آمبولانس و تجهیزات مناسب درمانی وجود ندارد، باید امکانات لازم برای انتقال سریع بیماران به مرکز استان فراهم شود. پذیرفتنی نیست که با کوتاهی در این زمینه جان مردم به خطر بیفتد.

مدیر عملیات عمومی خارگ نیز در گفتگو با خبرنگار زردیس اظهار داشت: اعزام بیماران اورژانسی در این جزیره با مشکلات عدیده ای مواجه است.

عبدالمجید ستایشی افزود: مدیریت عملیات عمومی با همکاری شرکت نفت فلات قاره در سال گذشته، ۱۸ مورد پرواز اورژانسی برای اهالی شریف جزیره خارگ داشته است و در سال جاری شش بار بالگرد شرکت نفت فلات قاره برای اعزام بیماری خارگی به پرواز در آمده است.

خدمات‌رسانی متوقف نمی‌شود

رئیس اورژانس ۱۱۵ بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار زردیس در مورد مشکلت حوزه اورژانس و در خصوص خبر منتشر شده مبنی بر تعطیلی خدمات اورژانس هوایی استان گفت: دغدغه اصلی مسئولان استان حفظ و ارتقا خدمات در تمامی زمینه‌ها است.

عبدالرحیم دادجو اضافه کرد: وجود برخی از چالش‌ها در این مسیر طبیعی است ولی این امر نمی‌تواند موجب توقف خدمت رسانی شود.

رئیس اورژانس ۱۱۵ بوشهر افزود: در حال حاضر به دلیل بروز برخی از مشکلات امکان استقرار بالگرد اورژانس هوایی در محل قبلی وجود ندارد ولی بالگرد با استقرار در فرودگاه بین‌المللی بوشهر در آمادگی نسبی لازم قرار دارد.

وی بیان کرد: امیدواریم با همت و تلاش مردم و مسئولان تا نیمه اردیبهشت ماه مشکلات موجود کاملاً رفع شده و خدمات اورژانس هوایی استان به سطح بالاتری ارتقا یابد.

جزیره نشینان با مشکلات فراوانی در حوزه درمان مواجه هستند و به نظر می‌رسد دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر و مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان بوشهر که متولیان اصلی درمان در کشور هستند با هم افزایی بیشتر برنامه‌ای مشخص تدوین کنند تا بتوان مشکلات عدیده درمان خارگی ها را حل کنند.

خارگی های صبور همچنان در انتظار تحقق وعده‌ها در حوزه درمان و اعزام بیماران اورژانسی هستند.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان