شما اینجا هستید
آموزش های وبمستر ها » الکسا بازنشسته شد

خبر بسیار کوتاه تعجب بر انگیز بود. هنگامی که وارد سایت الکسا با دامنه alexa.com می‌شوید با پیغامی در تاپ بار بالای سایت مواجه می‌شوید که شما را شوکه می‌کند:

We will be retiring Alexa.com on May 1, 2022. For more information, click here.

ما Alexa.com را در 1 می 2022 بازنشسته خواهیم کرد. برای اطلاعات بیشتر، اینجا را کلیک کنید.

1 می 2022 برابر است با 11 اُردیبهشت 1401. این سرویس دوست داشتنی با بیش از 25 سال سابقه فعالیت در 25 اُردیبهشت سال 1401 کاملا بازشست شده و برای همیشه از بین خواهد رفت. در صفحه اول این سایت متن زیر نوشته شده است:

بیست و پنج سال پیش ما اینترنت الکسا را ​​تأسیس کردیم. پس از بیش از دو دهه کمک به شما برای یافتن، دستیابی و تبدیل مخاطبان دیجیتالی خود، Alexa.com را در 1 مه 2022 بازنشسته خواهیم کرد. از اینکه ما را منبع اصلی خود برای تحقیق محتوا، تجزیه و تحلیل رقابتی، تحقیق کلمات کلیدی قرار دادید متشکریم. ، و خیلی بیشتر.

آخرین رتبه زردیس در وبسایت الکسا 

 

چرا سرویس الکسا بازنشسته می‌شود؟

سرویسی که تجزیه و تحلیل ترافیک وب را برای بیش از دو دهه ارائه کرده است. الکسا در سال 1996 تاسیس شد و در سال 1999 توسط آمازون خریداری شد. الکسا بیشتر به دلیل رتبه بندی الکسا، رتبه بندی محبوب ترین وب سایت های جهان، با این اطلاعات که اغلب در پوشش خبری و منابع عمومی مانند ویکی پدیا به آن اشاره می شود، شناخته شده است. این شرکت این داده‌ها را از کاربران وب که از افزونه مرورگر آن استفاده می‌کنند و از سایت‌هایی که نصب مستقیم نرم‌افزار نظارت بر ترافیک خود را انتخاب می‌کنند، استخراج می‌کند. در این تصویر شما اطلاعاتی در مورد سایت دیجیاتو دریافت می‌کنید که الکسا آنها را ارائه می‌دهد:

چه شد که آمازون الکسا را تعطیل کرد؟

رتبه بندی Alexa.com همیشه به طور همزمان محبوب و بحث برانگیز بوده است – با توجه به اهمیت ایجاد معیارهای ترافیک در بسیاری از مشاغل آنلاین جای تعجب نیست. در طول سال‌ها، اتهامات زیادی مبنی بر قابلیت دستکاری رتبه الکسا این سرویس وجود داشته است، اما با این وجود، این نام آشناترین نام در دنیای رتبه‌بندی وب باقی مانده است.
عده ای معتقد هستند که الکسا در طی این 25 سال داده ها را جمع آوری کرده است و اینک آمازون (شرکت مادر الکسا) هدف خود را به توسعه دیگر سرویس ها به وسیله این داده های جمع آوری شده قرار داده است. همچنین عده دیگری معتقدند که رتبه بندی الکسا برای این شرکت بیشتر هزینه داشت تا سود، بنابراین آمازون الکسا را تعطیل کرد تا تمرکز خودش را بر روی دیگر سرویس های سود ده همانند آمازون کلود درایو بگذارد.

امکانات الکسا چه بود؟

  1. امکان یافتن کلمات کلیدی رقبا
  2. منبع ترافیک رقبا
  3. بک لینک ها
  4. رنک الکسا و ترافیک بر اساس کشور
  5. رنک الکسا و ترافیک بر اساس جهانی
  6. کاربران از کجا آمده اند و به کجا می‌روند
  7. وبسایت های مشابه

 

معرفی تعدادی از ابزار های جایگزین الکسا

عده ای از سئوکار ها و متخصصین سئو فکر می‌کنند که رفتن الکسا اتفاق بسیار خوب یا اتفاق بسیار بدی است. واقعیت این است که با رفتن الکسا بازار برای دیگر رقبا بسیار باز می‌شود. تعدادی از سرویس های جایگزینی که به جای الکسا وجود دارند عبارت اند از :
  • SimilarWeb (از بقیه معروف تر)
  • ComScore
  • Tranco

احتمالا SimilarWeb جایگزین مناسبی برای الکسا باشد. این ابزار همانند ابزار الکسا دیتا و اطلاعات را به ما می‌دهد و رنکینگ خودش را نیز داراست. سیمیلار وب ادعا می‌کند که منبع دیتا های خودش ISP ها + چند سورس دیگر هستند! در تصویر پایین شما می‌توانید رنکینگ وبسایت سیمیلار وب از 10 سایت برتر ایالات متحده را ببینید. (این ابزار هنوز از ایران پشتیبانی نمی‌کند)

خوب به پایان این مقاله رسیدیم ممنون که تا آخر با من همراه بودید. اگر سوال یا هر نظری داشتید حتما کامنت بگذارید، پذیرای نظرات گرمتون هستم.

منبع





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان