شما اینجا هستید
جامعه » وقف هزارنخل برای نیازمندان«دهرم»/امام محله ای که مهربانی گسترانید

خبرگزاری زردیس – گروه استان‌ها: امام محله دهرم در استان فارس دست به یک اقدام ابتکاری زده و از سنت وقف برای یاری رساندن به مردم نیازمند استفاده کرده است.

با پای کار آوردن مردم هر کسی در حد توان خود یک یا چند درخت نخل را کاشته و از آن مراقبت می‌کند تا به ثمر برسد و در آینده درآمد اینها صرف کمک به نیازمندان می‌شود.

این امام محله اقدامات ابتکاری مختلفی را انجام داده است تا هم در حوزه‌های فرهنگی در منطقه پویایی ایجاد شود و هم منشأ رفع محرومت در دهرم باشد.

حجت الاسلام صادق منفردیان امام محله شهر دهرم استان فارس در تشریح فعالیت‌های فرهنگی خود در گفتگو با خبرنگار زردیس گفت: به دنبال این بودم تا حرکتی را راه اندازی کنیم که مورد استقبال مردم واقع شود. به همین خاطر در ایام اربعین مراسم پیاده روی را شروع کردیم.

این امام محله که در مناطق هدف بنیاد علوی فعالیت می‌کند، بیان کرد: این برنامه در فاصله بین دو امامزاده شهر برگزار می‌شد و جمعیتی بین ۴ تا ۵ هزار نفر در آن شرکت می‌کنند و مورد استقبال خوب مردم قرار گرفته است.

وی با بیان این نکته که طلبه باید دست مردم را بگیرد، خاطرنشان کرد: سعی کردم در عمل و با کار خود تأثیر معنوی و اقتصادی داشته باشم. برای همین اقدام به کار کشاورزی کردم.

اجرای سبد مهربانی

حجت الاسلام منفردیان به کمک‌های مسجد به نیازمندان اشاره و اظهار کرد: برای دخیل کردن مردم و دریافت کمک‌های خرد آن‌ها طرح سبد مهربانی را پیاده کردیم. در قالب این طرح از مردم خواستیم تا ضایعات نان و سایر ضایعاتی را که قابلیت فروش دارند برای کمک به نیازمندان اهدا کنند.

این امام محله افزود: در ابتدای کار ضایعات را در اول و وسط هرماه جمع آوری می‌کردیم. اما در ادامه سبدهایی را در محله‌ها نصب کردیم تا افراد ضایعات خود را در آن‌ها ریخته و ما آن‌ها را جمع آوری می‌کنیم. پس از جمع آوری و فروش ضایعات مبالغ حاصل از این کار به صورت شفاف در فضای مجازی منتشر و سپس برای کمک به نیازمندان هزینه می‌شود.

وی گفت: برای توجیه مردم از هر یک از فامیل‌های ساکن در شهر یک نفر را مأمور کردیم تا طرح را برای مردم تشریح کنند. در ادامه همین افراد موظف شدند تا افراد نیازمند در فامیل خود را به ما معرفی کنند. بدین ترتیب خانواده‌های بی بضاعت را شناسایی کردیم.

کمک به بیماران نیازمند

حجت الاسلام منفردیان عنوان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که با کمک مردم انجام دادیم کمک به درمان بیماران بود. هزینه رفت و آمد ۸ نفر از بیماران که باید برای درمان مدام به شیراز سفر می‌کردند از جمله این اقدامات بود. با یکی از داروخانه‌ها نیز هماهنگ شده و درصدی از هزینه داروی بیماران نیازمند از درآمد ناشی از سبد مهربانی تأمین می‌شود.

این امام محله ادامه داد: با رایزنی‌هایی که انجام شده یک طبقه از حسینیه‌ای در شهر شیراز هماهنگ شده تا بیماران بتوانند تا زمان طی مراحل درمان خود در این مکان ساکن شوند و مجبور نباشند مدام در رفت و آمد باشند.

وی به انتفاد یکی از اهالی نسبت به طرح سبد مهربانی اشاره کرد و گفت: این فرد در ابتدا به من گفت که در شأن یک روحانی نیست که ضایعات جمع کند؛ اما وقتی ماجرای طرح را برای او توضیح دادم و فهمید که با این طرح چگونه مشکلات نیازمندان حل می‌شود، نظرش عوض شد.

حجت الاسلام منفردیان ادامه داد: با پیشنهاد همین فرد و با هزینه شخصی یک وانت دوکابین خریداری کردم و در اختیار کارهای عام المنفعه قرار دادم. افراد کارهای خود اعم از جابجایی و نظایر آن را با این خودرو انجام می‌دهند و هزینه آن را می‌پردازند که این مبالغ نیز صرف کمک به نیازمندان می‌شود.

وقف نهال نخل

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که انجام دادیم کاشت نهال نخل است. این کار به این صورت بود که از مردم خواستیم تا هرکس در حد توان خود و در مکان‌هایی نظیر باغچه یا مقابل منزل خود یک یا چند نخل بکارد و از آن‌ها مراقبت کند و در آینده ثمرات آن برای کمک به نیازمندان هزینه شود.

این امام محله عنوان کرد: در این طرح تاکنون ۱۰۰۰ نخل کاشته شده است.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان