شما اینجا هستید
سلامت » ابتلا به کووید خطر جراحی را افزایش نمی دهد

به گزارش خبرنگار زردیس به نقل از مدیسن نت، طبق یک مطالعه جدید، بیماران کاملاً واکسینه شده که قبلاً مبتلا به کووید شده اند با احتمال بیشتر عوارض بعد از عمل نسبت به بیمارانی که هرگز آلوده نشده بودند، روبرو نبودند.

دکتر «سیدنی لوم»، سرپرست تیم تحقیق از مؤسسه تحقیقاتی کایسر کالیفرنیا، گفت: «دستورالعمل های فعلی توصیه می‌کند که از عمل جراحی انتخابی تا هفت هفته پس از ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ جلوگیری کنید، حتی اگر یک بیمار عفونت بدون علامت داشته باشد.»

وی در ادامه افزود: «اما با ادامه این پاندمی، این نگرانی وجود دارد که تأخیر جراحی‌ها می‌تواند آسیب بیشتری برای برخی از بیماران ایجاد کند.»

لوم می‌گوید: «ما تا ۱۰ درصد از جراحی‌های خود را به تأخیر انداخته ایم، یا آنها را برای مدت کوتاهی لغو کرده ایم زیرا شواهد قبلی نشان می‌دهد که ما می‌توانیم بیماران را در معرض خطر بیشتر استرس جراحی در ترکیب با بیماری کووید ۱۹ قرار دهیم.»

حداقل یک مطالعه دیگر، تأثیر واکسیناسیون کووید بر میزان عوارض بعد از عمل را بررسی کرده است.

در مطالعه جدید، محققان سوابق حدود ۲۲۹ هزار عمل جراحی را بین ژانویه ۲۰۲۰ و فوریه ۲۰۲۲ مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. از این تعداد، ۴.۸ درصد شامل موارد ابتلاء به کووید در هفته‌های قبل یا بعد از عمل بودند.

میزان عوارض بعد از عمل حدود ۵ درصد بود؛ هم برای بیمارانی که به طور کامل واکسینه شده بودند و در طی چهار هفته قبل از عمل شأن، مبتلا به کووید ۱۹ شده بودند و هم کسانی که این گونه نبودند.

محققان گفتند که با توجه به وضعیت واکسیناسیون و در صورت استفاده از بیهوشی عمومی، محدودیت‌های مربوط به جراحی انتخابی می‌تواند از بین برود.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان