شما اینجا هستید
مناسبت ها » درهای مصلای امام خمینی (ره) به روی نمازگزاران عید فطر باز شد

به گزارش خبرگزاری زردیس، درهای مصلای امام خمینی (ره) جهت اقامه نماز عید سعید فطر به امامت مقام معظم رهبری به روی نمازگزاران باز شد.

طبق اعلام شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، پس از وقفه سه ساله به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا، نماز عید سعید فطر امروز صبح (دوشنبه ۲ اردیبهشت) به امامت مقام معظم رهبری اقامه می‌شود.

همچنین به طور همزمان و به صورت زنده مراسم اقامه نماز عید فطر از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌العظمی خامنه‌ای و شبکه‌های صدا و سیما پخش می‌شود.

اما جهت رفاه حال نمازگزاران محترم، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه به شرح زیر تدابیری را در نظر گرفته است:

۱) برنامه‌های ویژه جایگاه، از ساعت ۷ صبح آغاز می‌شود و نماز عید فطر به امامت رهبر فرزانه انقلاب، در حدود ساعت ۸ صبح اقامه خواهد شد. اما درهای مصلای امام خمینی (ره) هم اکنون به روی نمازگزاران باز است.

۲) مصلای بزرگ امام خمینی (ره)، از ورودی‌های بزرگراه شهید سلیمانی و ایستگاه متروی مصلی، درهای شماره ۱۸و ۱۹ در ضلع شمالی و ورودی‌های خیابان شهید قنبرزاده، درهای شماره ۱۲، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ در ضلع شرقی، از ساعت ۴ صبح پذیرای شما گرامیان است.

۳) درهای ضلع جنوبی مصلی، به‌منظور روان‌سازی ترافیک و تسهیل و تسریع هدایت نمازگزاران به سمت مکان‌هایی که امکان استقرار و اتصال صفوف نماز وجود داشته باشد، تماماً بسته می‌باشند.

۴) به‌منظور تکمیل تدبیر مورد اشاره در بند قبل، قطار شهری در ایستگاه شهید بهشتی توقف نخواهد داشت و ایستگاه‌های سهروردی، شهید قدوسی به عنوان جایگزین ایستگاه شهید بهشتی در خط ٣ برای تخلیه مسافران در نظر گرفته شده است. فعالیت این ایستگاه بلافاصله پس از پایان مراسم، برای خروج جمعیت، از سرگرفته می‌شود.

۵) همه درهای مصلی، حتی درهای بسته ضلع جنوبی، پس از پایان مراسم، برای خروج راحت‌تر جمعیت باز می‌شود. لیکن بر اساس تجربه و مشاهدات سال‌های گذشته، استدعا داریم به دلیل محدودیت ظرفیت برای خروج همزمان نمازگزاران، از عجله و شتاب پرهیز شود و رعایت حال سال‌خورده‌ها و کودکان، به‌ویژه در ورودی و خروجی ایستگاه‌های قطار شهری مورد توجه باشد.

۶) استفاده از سرویس‌های حمل و نقل شهری، اتوبوس و قطارشهری از ساعت ۵ صبح رایگان است.

۷) ضمن استدعا از خانواده‌های مکرم برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی که می‌تواند نقش مهمی در روان‌سازی تردد در مسیرهای منتهی به مصلی داشته باشد، در عین حال، تلاش شده به ظرفیت توقفگاه‌های خودروهای شخصی تا حد امکان افزوده شود. از این رو، فضای قابل استفاده پایانه بیهقی، بنیاد مستضعفان، گلگشت و حکمت صدرا به این منظور در اختیار قرار دارند.

هم اکنون نمازگزاران می‌توانند در مصلای امام خمینی (ره) حضور یابند.

برخی اعمال روز عید فطر

اوّل: خواندن تکبیر اَللّهُ اَکْبَرُ اَللّهُ اَکْبَرُ لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ وَاللّهُ اَکْبَرُ اَللّهُ اَکْبَرُ وَلِلّهِ، الْحَمْدُ اَلْحَمْدُ لِلّهِ عَلی ما هَدینا وَلَهُ الشُّکْرُ علی ما اَوْلینا در قبل و بعد نماز عید

دوم: جدا کردن زکوة فطره

سوم: غسل

چهارم: پوشیدن جامه نیکو و به کار بردن بوی خوش

پنجم: خواندن زیارت امام حسین (ع)

کیفیت نماز عید فطر

نماز عید دو رکعت است که در رکعت اوّل حمد و سوره اعْلی خوانده می‌شود و بعد از قرائت پنج تکبیر می‌گویند و بعد از هر تکبیری این قنوت را می‌خوانند:

اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَةِ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ

وَالرَّحْمَةِ وَاَهْلَ التَّقْوی وَالْمَغْفِرَةِ اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ الَّذی

جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَلِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ ذُخْراً [وَشَرَفاً]

وَمَزِیْداً اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُدْخِلَنی فی کُلِّ خَیْرٍ

اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کُلِّ سُوَّءٍ اَخْرَجْتَ

مِنْهُ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ

خَیْرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ وَاَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُکَ الْصّالِحُونَ

سپس تکبیر ششم گفته می‌شود و نمازگزار بعد از رکوع و سجود بر می‌خیزد و در رکعت دوّم بعد از حمد سوره وَالشَّمْسِ را می‌خواند و سپس چهار تکبیر می‌گوید و بعد از هر تکبیری قنوت مذکور را می‌خواند و چون فارغ شد تکبیر پنجم می‌گوید و به رکوع و سجده می‌رود و نماز را تمام می‌کند.

زکات فطریه

زکات فطریه امسال بنابر شرایط ذکر شده معادل ۳ کیلو گرم گندم یا ۶۰ هزار تومان برای هر نفر است. اما اگر غذای کسی غیر از نان مانند برنج باشد مستحب است که به ازای هر نفر معادل بهای سه کیلو برنج متناسب با نرخ آن در منطقه‌ای که زندگی می‌کند بپردازد.

عید فطر، عید دریافت خلعت پاکی پس از یک ماه بندگی و عبادت و شستشوی جان در نهر پاک رمضان از پلیدی و عطرآگین نمودن به نور اخلاص و ایمان است.

عید سعید فطر، عید آسودگی از آتش غفلت و رهیدگی از زنجیر نفس، بر همه میهمانان حضرت حق تعالی مبارک‌باد.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان