شما اینجا هستید
سلامت » تاکید بر اقدامات گسترده معاونت آموزش ابتدایی برای رفع کاستی ها

به گزارش خبرنگار زردیس، معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به گزارش تبعات آموزش در فضای مجازی برای دانش آموزان ابتدایی که ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ در صفحه آموزش و پرورش خبرگزاری زردیس منتشر شد جوابیه‌ای را ارسال کرد.

متن این جوابیه و توضیحات خبرگزاری زردیس به شرح زیر است:

«وزارت آموزش و پرورش از همان آغاز شیوع ویروس کرونا با ارائه مستندات مستدل و گزارش های جهانی همواره تاکید داشته است که آموزش مجازی یک انتخاب نبوده بلکه به دلیل شرایط خاص نظام آموزشی ما و همه کشورها بالاجبار آن را به کار گرفته است و آموزش مجازی به هیچ وجه نمی تواند جایگزین آموزش حضوری باشد.

با این وجود به جهت تطبیق برنامه های خود با شرایط تحمیلی پیش آمده، اقدامات متعددی را به انجام رسانده و همواره با تمام ظرفیت و با تلاش و فداکاری معلمان عزیز در ارائه بهینه و با کیفیت آموزش ها اهتمام ورزیده است.

نویسنده محترم این خبر در ابتدای مقاله خود می نویسد: «آماده سازی معلمان، خانواده‌ها و دانش آموزان برای حضور در بستر فضای مجازی و ارتباط گیری با آن از جمله اقدامات ضروری بود که در ابتدای معرفی سامانه «شاد» مغفول ماند!»

در پاسخ باید گفت با اندکی بررسی میدانی از معلمان و یک نگاه سطحی به نرم افزار شاد می توان دریافت که راهنمای کاربرد فناوری در آموزش و یادگیری در تمام سطوح و نیز راهنمای استفاده از شبکه آموزشی دانش آموز «شاد» برای آماده سازی معلمان، دانش آموزان و حتی اولیا در این اپلیکیشن گنجانده شده است.

همچنین معاونت آموزش ابتدایی به منظور آشنایی معلمان با نقش ها و فعالیت های جدید خود در برنامه شاد، کانال «نقشه یاددهی یادگیری» را راه اندازی کرد. در این کانال به صورت درس به درس و با رعایت بودجه بندی کتب در کلیه پایه ها به صورت هفتگی، فعالیت های آموزشی معلمان و دانش آموزان ارائه می گردد.

اپلیکیشن شاد با ارائه هزاران محتوای آموزشی و تربیتی این فرصت را برای اولیای دانش آموزان نیز فراهم نموده است که در جریان آموزش ها قرار گیرند و بتوانند حامی کودک خود در تکمیل فرایند آموزشی باشند.

در ضمن وزارت آموزش و پرورش با برگزاری دوره های توانمند سازی ویژه معلمان و کلاس های مجازی آموزش سواد رسانه‌ای در شبکه آموزش و سایر شبکه های ملی، برای معلمان و اولیا، اقدام به آماده سازی آنان برای حضور در بستر فضای مجازی نموده است.

مورد دیگری که در این مقاله به آن اشاره شده، محروم ماندن بسیاری از دانش آموزان روستایی و عشایری از فضای مدرسه می باشد.

از جمله برنامه های معاونت ابتدایی اعزام راهبران آموزشی و تربیتی به مناطق دوردست برای آموزش به دانش آموزان روستایی و عشایری و هدایت و حمایت معلمان جدیدالورود و نیز توزیع درسنامه بر اساس بودجه بندی و به صورت گام به گام و هفتگی بوده است.

البته با توجه به تراکم پایین دانش آموزی در این مناطق کلاس ها در اغلب موارد به صورت حضوری تشکیل شده است و این دانش آموزان توانسته اند از مزایای کلاس حضوری بهره ببرند.

مدرسه تلویزیونی نیز در تکمیل فرایند آموزش بسیار مورد استفاده دانش آموزان به خصوص در مناطق کمتر برخوردار که به دلیل ضعف زیرساخت های فناوری دانش آموزان نتوانسته اند از نرم افزار شاد بهره ببرند؛ قرار گرفته است.

برنامه های وزارت آموزش و پرورش برای آن دسته از دانش آموزانی که به دلائل مختلف که از مهمترین آن ها عدم حمایت و همراهی والدین می باشد؛ نتوانسته اند آموزش های لازم را دریافت نمایند و همچنان در یادگیری مهارت های پایه دچار ضعف می باشند این است که ضمن تداوم آموزش مهارت های پایه در مدرسه تلویزیونی به شکل های جذاب و مفرح، در صورت صلاحدید ستاد کرونا مبادرت به برگزاری کلاس های جبرانی حضوری برای این عزیزان نماید.

آنچه که مسلم است دوران پساکرونا مانند قبل از آن نیست و قطعاً روش های متنوع آموزش مجازی در آینده به صورت بخش جدایی ناپذیر و با اهمیتی از فرایند آموزش خواهد بود. بنابراین شایسته است که ما خود را برای این آینده نه چندان دور آماده کرده و به فکر راه حل های مناسبی برای ایجاد شرایط یکسان برای همه دانش آموزان در استفاده از فضای مجازی باشیم.»

توضیحات خبرگزاری زردیس: توجه به این نکته ضروری است که آنچه در این گزارش آمده است نقطه نظرات معلمان با سابقه‌ای است که قاعدتاً هم از اپلیکیشن شاد اطلاع دارند و هم در کف میدان آموزش با سختی ها و چالش ها دست و پنجه نرم می کنند. همچنان که در گزارش های متعدد دیگری که روی خروجی خبرگزاری زردیس رفته است معلمان روستایی و عشایری به نقصان های موجود اشاره کرده اند که پس از این نیز به آنها خواهیم پرداخت. آنچه در این جوابیه آمده مختصر گزارش عملکرد این معاونت است که بارها بر آن تاکید شده است اما آنچه رسانه ها بازتاب می دهند اتفاق واقعی است که در سطح آموزش مجازی در حال رخ دادن است و نمی شود با آمار کمی از کنار کیفیت گذشت. در همین گزارش تاکید اصلی روی این مساله بود که «‌همواره بسیاری از پایه‌های تحصیلی در این زمان دچار افت تحصیلی شدند؛ مسئله‌ای که معلمان با اصطلاح «پایه ضعیف» از آن یاد می‌کنند. اما به راستی آموزش و پرورش چه برنامه‌ای برای جبران این ضربه تحصیلی و آموزشی دارد حالا که دیگر نقاط ضعف و قوت نرم افزار شاد به خوبی آشکار است و تعداد دانش آموزان محروم از ابزار الکترونیک مشخص شده است باید منتظر ماند و دید که آیا تبعات آموزش فضای مجازی از سوی وزارت آموزش و پرورش جبران خواهد شد یا همچنان این بار گران بر دوش معلمان و دانش آموزان می‌ماند؟» و همچنان معاونت ابتدایی دستورالعملی مشخص جز وعده هایی برای جبران حل این مشکلات و پاسخ به این سوالات ندارد.

در پایان اینکه شاید اگر در این روزها معاون محترم آموزش ابتدایی خود را در مقابل رسانه ها بیشتر پاسخگو بداند نیازی به جوابیه ها هم نباشد.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان