شما اینجا هستید
وردپرس » حذف قسمت دیدگاه ها در وردپرس با افزونه Disable Comments

دیدگاه‌ها در سایت نقش کلیدی و بسیار مهمی دارند. یک Webmaster یا مدیر سایت موفق، می‌داند که چطور از قسمت نظرات با مخاطزردیس در ارتباط بوده و بازدیدکننده را تبدیل به مخاطب وفادار کند. باور کنید بعضی از سایتها به کمک همین نظرات که شاید خیلی‌ها ساده از کنارش بگذرند، مشتریان دائمی برای سایتشان درست کرده‌اند.

در واقع نظرات مثل یک پل عمل کرده که کاربر و مدیر سایت را به هم وصل می‌کند. اوضاع وقتی جدی‌تر می‌شود که بلاگر باشید. هر چند داخل ایران هنوز هم مفهوم وبلاگ‌نویسی یا Blogger زیاد جا نیفتاده و مردم شناخت دقیقی از آن ندارند. به نظر من برای یک بلاگر، رسیدن به بخش نظرات سایتش از نان شب هم واجب‌تر است.

هر چقدر هم از اهمیت دیدگاه و تعامل کاربر با سایت حرف بزنیم، یک سری از سایتها نیازی به این بخش نداشته و نمی‌خواهند که نظری در سایتشان ثبت شود. به خاطر همین آموزشی ترتیب دادیم تا یاد بگیریم چطور دیدگاه‌ها را در سایت وردپرسی خود ببندیم یا غیرفعال کنیم. دقت کنید که این پست مربوط به CMS وردپرس است.

چرا باید قسمت نظرات را در وردپرس غیرفعال کنیم؟

دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. چند مورد که به ذهن من رسید:

  1. یک سایت تجاری که چند صفحه درباره ما، تماس با ما و … داشته و هیچ بلاگی ندارد. منطقی است که نظرات را غیرفعال کند.
  2. یک مدیر سایت که می‌خواهد جلوی ارسال نظرات اسپم را بگیرد ( البته وردپرس با Akismet به خوبی این کار را می‌کند. اما به هر حال یک دلیل است )
  3. یک سایت آگهی مثل زردیس داخل هزاران صفحه‌ای که روزانه ایجاد می‌کند، نیازی به بخش نظران ندارد.
  4. شاید سرعت لود بالاتری مد نظر باشد. به هر حال لود کردن یک نظر هم نیاز به درخواست از دیتابیس دارد.
  5. و هر دلیل دیگری که شما را ترغیب به حذف قسمت دیدگاه ها در وردپرس بکند.

4 سناریو زیر را در نظر بگیرید:

1- سایت خود را تازه ایجاد کرده‌اید و می‌خواهید از این به بعد نظرات غیرفعال باشند

در این سناریو کار ما بسیار راحت است. در واقع خود وردپرس کمکمان می‌کند. خب چه کار باید بکنیم؟

  • از مدیریت وردپرس وارد تنظیمات شده و گزینه گفتگو را انتخاب کنید.
  • اولین بخش، گزینه‌های پیشفرض نوشته می‌باشد. سومین گزینه اجازه‌ی گذاشتن دیدگاه برای نوشته‌های جدید است. کافیست تیک این بخش را بردارید.
  • فراموش نکنید دکمه ذخیره تغییرات را بزنید.

2- در یک پست یا صفحه خاص می‌خواهید نظرات را ببندید

به طور پیشفرض وردپرس در تمام صفحات (Pages) بخش نظرات را غیرفعال کرده است. اگر خواستید در یک صفحه خاص نظرات را فعال کنید مراحل زیر را طی کنید:

  • از قسمت برگه‌ها در داشبورد وردپرس، گزینه همه برگه‌ها را انتخاب کنید
  • برگه مورد نظر خود را انتخاب کرده و گزینه ویرایش سریع را بزنید
  • در اینجا دنبال چیزی به اسم پذیرفتن دیدگاه بگردید. تیک این بخش را بزنید تا فعال شود

3- مدتی صاحب سایت هستید و می‌خواهید به طور کامل بخش دیدگاه ها را غیرفعال کنید (به طور دستی)

حذف قسمت دیدگاه ها در وردپرس در دو حالت انجام می‌شود. یکی به کمک افزونه دیگری به صورت دستی. ممکن است انجام آن به صورت دستی کمی برایتان دشوار باشد. فعلا از گفتن آن صرف نظر می‌کنم.

4- مدتی صاحب سایت هستید و می‌خواهید به طور کامل بخش دیدگاه ها را غیرفعال کنید ( به کمک افزونه)

این بخش دقیقا موضوع پست ماست. با این روش و پلاگینی که معرفی می‌کنیم هیچ ردی از نظرات در سایتتان باقی نمی‌ماند. فقط با یک کلیک کار انجام می‌شود. افزونه‌ای که معرفی می‌کنیم Disable Comments نام دارد. دقیقا اسمش کاری که انجام می‌دهد را نشان می‌دهد. غیرفعال کردن کامنت‌ها.

افزونه Disable Comments با بیشتر از 1 میلیون نصب فعال، آمار بسیار مناسبی در مخزن وردپرس ثبت کرده است. همینطور امتیاز 4.9 از 5 نشان می‌دهد که کاربران افزونه را دوست داشته‌اند. این پلاگین به 28 زبان ترجمه شده و در دسترس می‌باشد.

در توضیحات افزونه هم اشاره شده که اگر می‌خواهید یک یا چند پست خاص را غیرفعال کنید، از این افزونه استفاده نکنید. چون خود وردپرس این کار را برایتان انجام می‌دهد. اگر تصمیم دارید نظرات کل سایت یا بخش زیادی از آن را ببندید، Disable Comments به دردتان می‌خورد. کار با این افزونه اصلا دشوار یا پیچیده نیست. کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

  • اسم پلاگین را در بخش افزودن افزونه جستجو کنید. بعد افزونه را نصب و فعال کنید
  • از تنظیمات گزینه غیرفعال سازی کامنت‌ها را انتخاب کنید
  • با انتخاب گزینه اول در هر جای سایت که دیدگاهی وجود داشته باشد حذف می‌شود. گزینه دوم به شما اجازه می‌دهد که Post Type مورد نظر را انتخاب کنید. می‌توانید نوشته‌ها، برگه‌ها و رسانه را تیک بزنید
  • ذخیره تغییرات را فراموش نکنید

چطور جمله “نظرات بسته شده است” یا امثال این‌ها را حذف کنم؟

بعد از حذف قسمت دیدگاه ها در وردپرس ، ممکن است پوسته شما ردی از نظرات به جا بگذارد. یا جمله‌ای مثل “نظرات بسته شده است” را نشان دهد. این مورد طبیعی نبوده و نباید نشان داده شود. اگر پوسته شما به طور اختصاصی طراحی شده از توسعه‌دهنده آن بخواهید مشکل را برطرف کند.

اگر به توسعه‌دهنده دسترسی ندارید یا پوسته شما رایگان یا بدون پشتیبانی است. این ترفند کوچک و بی دردسر مشکلتان را حل خواهد کرد.

  • وارد هاست خود شوید ( مهم نیست از طریق FTP یا کنترل پنل هاست )
  • مسیر wp-content/themes/yourTheme را دنبال کنید ( وارد پوشه قالب خود شوید )
  • فایل comments.php را پیدا کنید
  • فایل را به comments_old.php تغییر نام دهید

  • حالا یک فایل جدید در همین پوشه با نام comments.php ایجاد کنید ( داخل آن چیزی ننویسید )

خب کار تمام شد. شما یک فایل comments.php خالی ایجاد کردید که جلوی نمایش پیغام‌های ناخواسته‌ای مثل “نظرات بسته شده است” را می‌گیرد.


چند تا افزونه دیگر هم سراغ دارم که این کار را می‌کنند. مثلا Disable Comments and Delete Comments. اما حس می‌کنم بهترین پیشنهادم همین افزونه Disable Comments باشد. امیدوارم مفید بوده باشد. هر مشکلی پیش آمد در نظرات همین پست با من در میان بگذارید.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان