شما اینجا هستید
فرهنگ » منطقه زیبای اورامانات در انتظار ثبت جهانی

به گزارش  گروه استان های زردیس از کرمانشاه؛ امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کرمانشاه گفت : از مجموع حریم درنظر گرفته شده برای ثبت جهانی اورامانات، ۱۵۰ هزار هکتار آن را مناطق حفاظت شده تشکیل می‌دهد.

او گفت : ثبت جهانی منطقه اورامانات بالغ بر ۷۰۰ روستا را در بر می‌گیرد و یک هزار و ۱۰۰ محوطه و آثار تاریخی که بیش از ۵۰ مورد به ثبت ملی رسیده نیز وجود دارد.

قادری افزود: از مجموع مناطقی که در اورامانات برای ثبت جهانی آماده شده اند ۶۰ درصد آن در کرمانشاه و ۴۰ درصد نیز در کردستان قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کرمانشاه با بیان اینکه حفظ بافت سنتی و منظر فرهنگی و سنت‌های آنان از جمله موارد مهم برای جهانی شدن اورامانات به شمار می‌رود، گفت: برخی از آسیب‌های وارده را شناسایی و درصدد رفع آن هستیم.

او گفت: بحث نظافت روستاها، پاکسازی محیط، اصلاح برخی معابر، ساماندهی تاسیسات زیرساختی، تهیه و نصب تابلو‌های راهنما و فعالسازی و ساماندهی کارگاه‌های صنایع دستی از جمله دیگر اقدامات مورد نیاز است.

قادری ادامه داد: برای مجموع این اقدامات به اعتباری در حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نیاز است.

این مقام مسئول از سفر نماینده یونسکو به اورامانات برای بازدید از منطقه در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: قرار است این سفر از ۳۱ شهریور تا ۱۰ مهر انجام شود .

انتهای پیام/د

منبع: yjc
وبسایت تحلیلی خبری زردیس





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان