شما اینجا هستید
سیاست » سازو کار حل اختلاف در برجام

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی زردیس،

حسن عابدینی در برنامه تیتر امشب با بیان اینکه مکانیزم ماشه اصلا در متن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ قید نشده است، اعلام کرد، این پدیده ساخته و پرداخته سیاستمداران و رسانه ای‌ها است.

او با اشاره به اینکه روند سازوکار حل اختلاف مکانیزم ماشه ۶۵ روز طول می‌کشد افزود: در بند‌های ۳۶ و ۳۷ برجام آمده اگر یکی از طرف‌های برجام، اعتراض کند که طرف مقابل، به برجام متعهد نمانده است و باید این شکایت در کمیسیونی که در چارچوب برجام و با هدف نظارت بر اجرای آن تاسیس شده است بررسی شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: اگر موضوع شکایت آن گونه که شاکی می‌خواهد حل و بررسی نشود، شاکی می‌تواند موضوع حل نشده را به عنوان دلیلی برای توقف اجرای تعهدات برجام در نظر بگیرد.

او گفت: اگر با این اقدامات هم به نتیجه مطلوب نرسیدند کمیته سه جانبه‌ای متشکل از شاکی، متشاکی و شخص ثالث که معمولا اتحادیه اروپا بوده، موضوع به بحث و بررسی گذاشته می‌شود.

پس از آن، شورای امنیت نیز ۳۰ روز فرصت دارد تا درباره استمرار تعلیق تحریم‌ها یا بازگرداندن آن‌ها قطعنامه صادر کند. اگر در این مدت، شورای امنیت نتواند در این زمینه قطعنامه صادر کند، تمام تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام برقرار شده بودند، به طور اتوماتیک بازمی‌گردند.

او با بیان اینکه کسی مدعی فعال کردن مکانیزم ماشه است که خودش از برجام خارج شده است، افزود: حتی متحدان اروپایی هم معتقدند آمریکا حقی برای استفاده از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های ایران ندارد.

او در خصوص استدلال آمریکایی‌ها برای دخالت در برجام و ادعای فعال کردن سازو کار حل اختلاف ۱+۵ و ایران نیز این طور توضیح داد:

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: بیش از اینکه این مکانیزم سیاسی باشد برای آمریکا جنبه تبلیغاتی و رسانه‌ای دارد.

به گفته حسن عابدینی آمریکا در کمتر از دو ماه گذشته ۲ بار شانس خود را برای جبران شکست خروج از برجام امتحان کرده است.

در ادامه حنیف غفاری کارشناس مسائل بین‌الملل به تناقض گویی آمریکایی‌ها در خروج از برجام اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها قطعنامه ۲۲۳۱ را وابسته به برجام می‌دانند.

او افزود: فعالسازی مکانیسم ماشه به معنای پشت پا زدن رسمی به هرگونه امکان مذاکره بین ایران و تروئیکای اروپایی خواهد بود و این موضعی بوده که جمهوری اسلامی ایران هم بار‌ها نسبت به آن تاکید داشته است، آن‌ها تنها به حرف زدن‌های بدون عمل بسنده می‌کنند و پس از خروج رسمی آمریکا از برجام عملا خودشان هم به صورت غیر رسمی از توافق هسته‌ای خارج شدند.

وبسایت تحلیلی خبری زردیس





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان