شما اینجا هستید
بین الملل » ایران جزء پنج قدرت اول سایبری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی زردیس،

حسام الدین ملک محمدی با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه “گفتگوی سیاسی” در رابطه با جایگاه ایران در عرصه توانمندی‌های سایبری گفت: یکی از علت‌های ورود کشور به فضای سایبر، وجود حجم بالای اطلاعات در این فضاست؛ چنانچه این قدرت یکسری الگو‌ها را در دل خود دارد و مجموعِ آن، قلمرو سایبری را تشکیل می‌دهد.
وی تجهیزات الکترونیکیِ متصل به وب را اصلی‌ترین بستر برای قدرت سایبری دانست و گفت: این قدرت، توانایی کسب و جذبِ نتایج مورد نظر از مسیر منابع اطلاعات متصل به بستر مجازی را مهیا می‌کند.
ملک محمدی افزود: در بستر فضای سایبر، تواناییِ اخذ نتایج و تاثیر گذاشتن در سایر محیط‌های عملیاتی امکان‌پذیر است.
وی فضای سایبری را بستر پنجم برای تاثیرگذاری نظامی بر دیگران خواند و تصریح کرد: امروز فضای سایبر و جنگ‌های سایبری بر جنگ‌های زمینی، دریایی و هوایی سایه افکنده و در حوزه جنگ‌های فضایی نیز جایگاه ویژه برای خود باز کرده است.
ملک محمدی ادامه داد: فضای سایبر بعنوان محاط بر محیطِ عملیات‌های نظامی شناخته می‌شود. br/ وی این موضوع را در قضیه هک کردن پهپاد متجاوز “آر-کیو-۱۷۰” امریکایی مثال زد و گفت: ما ورود توانمندی سایبری را در کشف، خنثی‌سازی و گروگان‌گیری دیدیم که درپیِ آن، پهپاد متجاوز را از آنِ خود کردیم.
ملک محمدی همچنین ایجاد جنگ‌های الکترونیک و اختلالات فضای‌مجازی بر سیستم و سامانه‌های دشمن را از دیگر دستاورد‌های جنگ سایبری عنوان کرد و افزود: قدرت سایبری به دو حوزه داخلی و خارجی تقسیم بندی می‌شود. در این میان بخش داخلی از زیرساخت‌های حیاتی، حساس و مهم کشور محافظت می‌کند و توانمندی پاسخگویی ملی در حوزه سایبری را ارتقا می‌دهد.
وی قدرت سایبری خارجی را نوعی از توان پدافندی در برابر آفند‌های دشمن قلمداد کرد و افزود: در قدرت سایبری داخلی و تامین نیازمندی‌های اول کشور الزام نخست، ایجاد شبکه ملی اطلاعات است و این بستر چنان امن است که سامانه و سیستم و دسترسی‌ها را در بستری خودی مدیریت می‌نماید که قدرت سایبر را در کشور تقویت کرده و به تراز مورد نظر انقلاب اسلامی خواهد رساند.
به گفته ملک محمدی، توان سایبری کشور همواره در سطح دفاع عمل می‌کرد و در مقابله با زیاده خواهی‌های دشمن مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در قضیه ویروس استاکس-نت، رشد فضای سایبر را ملاحظه کردیم.
این تحلیلگر حوزه مجازی بر اساس آمار‌های جهانی، ایران را دارنده یکی از ۵ قدرت سایبری دنیا معرفی کرد و گفت: دشمن همواره توان سایبری کشورمان را مهاجم معرفی می‌کند و تهمت‌هایی را در این حوزه به ما وارد می‌نماید؛ در حالی که توان سایبری کشور درون زا بوده و بر اساس منافع و منابع ملی است.
ملک محمدی افزود: ما اعتقاد داریم رتبه سایبری ایران از پنجم هم بهتر است [و به رتبه‌های اول تا سوم میل می‌کند]؛ زیرا توانایی بیشتر را در خود می‌بینیم. چنانچه امروز توان سایبری را در حوزه ارائه خدمات به مردم در راستای برطرف کردن نیازهایشان در شرایط کرونایی معطوف کرده‌ایم.

وبسایت تحلیلی خبری زردیس





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان