شما اینجا هستید
جامعه » تا 3 دهه دیگر؛ ایران دیگر جوان نیست!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی زردیس،

 علی اکبر محزون، مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران تصریح کرد تا 3 دهه دیگر حدود 26 درصد کل جمعیت کشور، سالمند خواهد بود.

وی با بیان اینکه شاخص های مختلفی برای اجرای سیاست های فرزندآوری در نظر گرفته می شود، اظهار داشت: یکی از بندهای سیاست های کلی جمعیت، تکریم سالمندان بود تا مشخص شود چه میزان از سالمندان در کنار خانواده خود زندگی می کنند.

محزون افزود: بر اساس سرشماری های انجام شده، در حال حاضر آمار زندگی سالمندان در کنار خانواده ها از 90 درصد در دهه های گذشته به 81 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تا سال 1400 آمار سالمندان کشور از مرز 10 درصد کل جمعیت عبور خواهد کرد، افزود: طبق روند فعلی در سال 1420 حدود 19 درصد جامعه ایران سالمند خواهد بود و تا 1430 این رقم حدود 26 درصد خواهد بود.

به گفته مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران این ارقام نشان می دهد که در 3 دهه آتی، یک چهارم جمعیت کشور سالمند خواهند بود که علت آن جایگزین نشدن نسل به نسل جمعیت به دلیل کاهش فرزندآوری است.

مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران تصریح کرد: همه آمارها نشان می دهد که نرخ باوروری کمتر از سطح جانشینی است و پدر و مادرها حتی به تعداد خودشان، یعنی دو نفر نیز فرزندآوری نمی کنند.

محزون گفت: در حال حاضر به ازای هر یک نفر سالمند در کشور، حدود 11 و نیم نفر از جمعیت کشور در سطح کار قرار دارد اما در سال 1430 این رقم به 3 و 2 دهم نفر کاهش می یابد.

محمد اسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز درباره دلایل اجرا نشدن سیاست های کلی جمعیت با ذکر ضرب المثلی گفت: در قدیم به شخصی گفتند چرا نجنگیدی و او پاسخ داد به هزار و یک دلیل و اول اینکه فشنگ نداشتم!

وی افزود: به هزار و یک دلیل حتی یک لایحه نیز درباره اجرای این سیاست ها ارائه نشده و اولین دلیل هم این است که اساسا اعتقادی به این امر وجود ندارد!

اکبری با تحسین مواضع علی اکبر محزون که بخشی از آن در برنامه گفتگوی ویژه عصر یکشنبه زردیس مطرح شد،  افزود: قبل از ایشان شما چنین سخنانی از سازمان برنامه و بودجه نمی شینیدید و حضورش در این سازمان می تواند مثمر ثمر باشد به این شرط که به حرف های او توجه شود.

مشاور عالی وزیر بهداشت افزود: بعد از ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت 93 دولت مصوبات و دستورات مشخصی را برای نهادهای مختلف تعیین کرد اما تا امروز هیچ کس به این سیاست ها و دستورالعمل ها توجهی نکرده است.

اکبری گفت: وزارت بهداشت که متولی اصلی این امر بوده بیش از نیمی از دستورالعمل هایش در این زمینه غیر علمی بوده است.

وی افزود: در حال حاضر همه دستورالعمل ها اصلاح و ابلاغ شده اما عملیاتی شدن آنها زمان می برد.

مشاور عالی وزیر بهداشت با تائید نگرانی هایی که درباره کاهش جمعیت کشور مطرح می شود، اظهار داشت: سایر ارگان هایی که می بایست در این زمینه قدم بردارند، کاری نکرده اند.

اکبری با بیان اینکه تبعات کاهش و پیری جمعیت بسیار خطرناک است، تصریح کرد: این امر به منزله نابودی یک ملت است و اینگونه نیست که تورمی بوجود آید یا اقتصاد لطمه می خورد یا مثل کرونا تعدادی مبتلا می شوند و جان می بازند، بلکه ساختار جمعیتی به هم می خورد که به معنی نابودی یک ملت است و موضوع لطمات اقتصادی، فقط یک بخش آن است.

مشاور عالی وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا موضوع جمعیت از دستور کار دولت خارج شده، گفت: من وارد شدنی ندیدم که درباره خارج شدنش چیزی بگویم.

اکبری افزود: تنها ورودی که از دولت دیدیم همان تصویب کردن سیاست های ابلاغ شده رهبر انقلاب بود و پس از آن هیچ لایحه ای بجز یک طرح ارائه نشد.

وی در پاسخ به این که متولی اصلی اجرای سیاست های کلی جمعیت کدام نهاد است، گفت: نه تنها برای موضوع مهم جمعیت متولی در کشور وجود ندارد، بلکه هیچ یک از امور اجتماعی در کشور ما متولی ندارد و این مسائل بین چندین نهاد تقسیم شده که باعث می شود هر نهادی براحتی از زیر بار مسئولیت فرار کند.

مشاور عالی وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد که دولت فعلی یا دولت آینده، ساختار مشخص و قانونمندی مانند معاونت ریاست جمهوری برای مسائل اجتماعی ایجاد کنند تا به به این امور که موضوع جمعیت یکی از آنهاست رسیدگی کند.

وبسایت تحلیلی خبری زردیس





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان