شما اینجا هستید
سلامت » همه مقصریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی زردیس،

علی‌اکبر حق‌دوست در گفتگو با تیتر امشب با اشاره به گذشت ۸ ماه از شیوع ویروس کرونا و افزایش تعداد مبتلایان گفت: پیش از آنکه بدنبال مقصر بگردیم که چرا شیوع کرونا در کشور به موج سوم کشید به این فکر کنیم که چطور می‌توان برای حل مشکل کمک کرد.

او گفت: به درجات مختلف همه مقصریم. از اواسط تابستان احساس کردیم خطر رفع شده و بیخیال شدیم. مردم تصور کردند مرگ برای دیگری است، پروتکل‌های بهداشتی از طرف اصناف رعایت نشد و مسئولین هم فکر کردند اولویت‌ها چیز دیگری است و به همین شکل و شرایط می‌توان بتدریج از موج بیماری کرونا گذشت.

علی‌اکبر حق‌دوست با بیان اینکه ریشه افزایش فوتی‌ها را باید در سه تا چهار هفته قبل جستجو کرد، گفت: در دو ماه گذشته رفتار‌های بهداشتی کم شده و شاهد تجمع مردو و دورهمی‌های خانوادگی هستیم. برگزاری مراسم عروسی در یکی دو روز گذشته هم شنیده می‌شود. آنقدر که باید و شاید مسئله کرونا جدی گرفته نشده است.

او افزود: ابزار‌های قدرتی که می‌توانست مردم را وادار به رعایت نکات بهداشتی کند، جدی گرفته نشده است.

اپیدمیولوژیست با بیان اینکه برخی تصمیمات دیر گرفته می‌شود، گفت: مدیریت یک بحران ملی در این سطح باید هماهنگی‌های بسیار دقیق‌تر و سریع‌ای داشته باشد.

او با بیان اینکه “کرونا یک شیر خفته است”، گفت: احساس خطر باید برای کلیه نهادها، سازمان‌ها و مردم به یک نسبت بالا رفته باشد. کمترین سهل انگاری عواقب خطرناکی دارد. اگر کمی در سطح شهر گذر کنیم متوجه می‌شویم برخی اصناف نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. رابطه شیوع ویروس کرونا با رعایت کردن پروتکل‌ها رابطه خطی نیست.

رئیس بیمارستان فیاض‌بخش در گفتگوی گفت: اوضاع نگران کننده است و در موج سوم شیوع کرونا تعداد مبتلایان و افرادی که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند نسبت به موج اول و دوم بیشتر شده است.

دکترشاه‌عباسی گفت: با تعدادمراجعان و بستری‌ها در بیمارستان ها، افزایش آمار فوتی‌های قابل پیش بینی بود.

او گفت: شرایط بیمارستان‌ها و جامعه شرایط خوبی نیست، لازم است تصمیمات موج اول مجددا اجرا شود.

رئیس بیمارستان رسول اکرم (ص) هم گفت: از ۳ هفته گذشته مراجعه بیماران سرپایی و بستری شدگان بد حال چند برابر شده است. با تغییر رفتار اجتماعی و فصل ایجاد چنین شرایطی قابل پیش بینی بود.

دکتر ریاحی با بیان اینکه ویروس کرونا در ماه‌های گذشته تغییر علائم نداشته، اما تغییر رفتار داشته است، گفت: غافلگیری پزشکان از اتفاقاتی که برای بیماران می‌افتد بیشتر شده و بیماری ممکن است هنگام مراجعه شواهد خطر نداشته باشد، ولی کمتر از ۲۴ یا ۴۸ ساعت نیاز به بستری شدن داشته باشد.

وبسایت تحلیلی خبری زردیس





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان