شما اینجا هستید
هنر » سینمای انیمیشن ایران، فرازها و فرودها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی زردیس،

“امیر سحرخیز” در گفتگو با شهر فرنگ گفت: دور از انصاف است اگر به انیمیشن ایران با این دیدگاه نگاه کرد که انیمیشن خوب ساخته نمی‌شود. فیلم‌هایی کوتاه و سریال‌های انیمیشن که در کشور تولید شده در بازار‌های جهانی و شبکه‌های خارجی پخش می‌شوند.
او با بیان اینکه کار‌های ضعیف در هر شغلی ممکن است تولید شود، افزود: کار‌های سینمایی، فیلم‌های کوتاه و سریال‌های انیمیشن متفاوت و موفقی داشتیم.
امیر سحرخیز گفت:خوشبختانه نهاد‌های سفارش‌دهنده انیمیشن مانند مرکز پویانمایی صبا به تعهدات خود عمل کرده اند. اما در حال حاضر مهم‌ترین نیاز انیماتورها، تأمین زیرساخت‌های مناسب و البته ساده از سوی دولت است.
رئیس انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن گفت: باید بازار جدیدی را برای انیمیشن فراهم کرد، بازاری که می‌تواند مخاطبانی در سطح جهانی داشته باشد.
او گفت: حمایت‌های دولتی را نمی‌توان از حوزه انیمیشن حذف کرد. طی چند سال گذشته آثار مختلفی در حوزه انیمیشن سینمایی در کشور تولید شده است، اما در سه سال گذشته این آثار به درصدی از کیفیت رسیده‌اند که قابلیت اکران در سطح جهانی را هم دارد. این را باید بگویم که انیمیشن کوتاه ایران پیش از این هم در جشنواره‌های جهانی شناخته شده بود و سال‌هاست جایگاه بین‌المللی خود را دارد، اما تولید انیمیشن بلند و رسیدن به سطحی از کیفیت که قابل نمایش در سطح بین‌المللی باشد، کار بسیار سختی بود.
سحر خیز به اختلاف قیمت تولید آثار داخلی با خارجی اشاره کرد و گفت: برخی آثاری که در ایران تولید می‌شود، در خارج از کشور ۳۰ برابر قیمت و هزینه دارد و ما می‌توانیم از امکانات صادرات آن استفاده کنیم.

رئیس انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن با بیان اینکه همیشه فیلم‌های سینمایی انیمیشن کمپانی محور نیستند، گفت: فیلم‌های انیمیشن کوتاه کاملا فردی است. بسیاری از فیلم‌های سینمایی کمپانی محور نیستند. برای اینکه انیمیشن در کشور کمپانی محور شوند باید استودیو‌ها تقویت شوند و بتوانند به کار تولید خود ادامه دهند. تولید کننده انیمیشن ساز نمی‌تواند به دنبال بازار یابی رود.
او گفت: انیمیشن سازی یک هنر صنعت است.

محمدحسین سجادی کارشناس فناوری‌های نوین هم گفت: این هنر – صنعت در کشور ناشناخته است. تاثیر این حوزه بر فرهنگ و اقتصاد درآمد زا و ناشناخته است.
سجادی افزود: تولید انیمیشن‌های خوب در کشور موجب تعجب برخی از تولید کنندگان خارجی می‌شود.
کارشناس فناوری‌های نوین به مشکلات اقتصادی و سوداگری بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: سرمایه گذار بخش خصوصی وقتی که می‌تواند در بخش‌های سودآور دیگری سرمایه گذاری کند وارد حیطه ناشناخته انیمیشن نمی‌شود.
او به خلق آثار هنری و کارآفرینی در این حوزه اشاره کرد و گفت: خلق آثار خوب و متنوع هنری به کمک مهندسین برنامه نویس و انیمیشن ساز در این هنر صنعت وجود دارد.
سجادی قوانین کشور برای شرکت‌های تولید کننده انیمیشن را آزار دهنده توصیف کرد و گفت: قوانین به سمت شرکت گریزی است. هزینه‌های این حوزه هنوز درک نشده است. اگر حمایت‌های دولتی به سمت شرکت داری برود، از شرکت داری استقبال خواهد شد.
وی آماتور‌ها را به سمت شرکت داری کاری اشتباه توصیف کرد و گفت: گروه‌های حرفه‌ای تولیدی می‌توانند حفظ برند و مالکیت فکری کنند.
او به گردش مالی ۲۵۰ میلیارد دلاری صنعت انیمیشن سازی در سطح جهانی اشاره کرد و گفت: اگر کشور ما ۱ درصد جمعیت جهان را داشته باشد این هنر صنعت می‌تواند سهم ۲.۵ میلیارد دلار برابر ۱۰ درصد فروش نفت را به خوداختصاص دهد.
سجادی انیمیشن سازی ژاپن را مثال زد و گفت: اقتصاد این کشور بدون نفت در دهه‌های گذشته اقدام به تولید انیمشن می‌کردند.
او تاکید کرد: قوانین دست و پاگیر برای کسب و کار‌های نوین مانند انیمیشن سازی مانع از صادرات آن شود.

وبسایت تحلیلی خبری زردیس





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان