شما اینجا هستید
بین الملل » آغدام به جمهوری آذربایجان پیوست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی زردیس،

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز از ورود ارتش این کشور به شهرستان ” آغدام ” براساس توافقنامه صلح خبر داد.
از ۷ شهرستان اشغال شده جمهوری آذربایجان در درگیری‌های ۴۴ روزه از اشغال آزاد شدند.

“آغدام” در سال ۱۹۹۳ میلادی از سوی نیرو‌های ارمنستان اشغال شده بود، بر اساس توافق سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان ۹ نوامبر (۱۹ آبان ۹۹) به جمهوری آذربایجان پس داده شد.

نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره استرداد مناطق اشغال شده جمهوری آذربایجان نیز بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشت. رهبر انقلاب با اشاره به این که درگیری های میان دو کشور همسایه ایران خطراتی در پی دارد و باید هر چه زودتر خاتمه یابد، بیان داشتند: “سرزمین های اشغال شده از سوی ارمنستان به جمهوری آذربایجان تعلق دارد و باید آزاد شود”.

“آغدام ” در ۳۷۸ کیلومتری جنوب –غرب باکو واقع شده است و یکی از شهرستان‌های مهم منطقه قره باغ است. این شهرستان در ۲۵ کیلومتری شهر ” خانکندی ” مرکز قره باغ کوهستانی از موقعیت استراتژیک برخوردار است و راه ورود به سه شهرستان دیگر ” خوجاوند “، ” اسگران” و ” آقدره” در قره باغ است.

بر اساس توافق سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان، دو شهرستان باقیمانده تحت اشغال در قره باغ ” کلبجر ” تا ۵ آذر و ” لاچین ” تا ۱۱ آذر ۹۹ به جمهوری آذربایجان بازگردانده می شود.

پس از درگیری‌های ۴ ساله ۱۹۹۴ بین دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان، مهر ۹۹ (۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰) درگیری‌ها در منطقه قره باغ از سر گرفته شد.

وبسایت تحلیلی خبری زردیس





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان