شما اینجا هستید
سلامت » پاک‌آیین به نمکی نامه نوشت/خبرنگاران را سریعتر واکسینه کنید!

به گزارش خبرگزاری زردیس، پدرام پاک‌آیین نماینده مدیران مسئول رسانه‌ها در هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها، در نامه‌ای به سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان و رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا خواستار اولویت‌بخشی به خبرنگاران در دریافت واکسن کرونا پس از کادر درمان، جانبازان و بیماران خاص شد.

در نامه پاک آیین خطاب به نمکی بر ضرورت حضور روزانه خبرنگاران در محیط های سربسته از قبیل بیمارستان‌ها، نشست‌های خبری، همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و حتی در اجتماعات مغایر با پروتکل‌های بهداشتی با هدف هشداردهی به جامعه تاکید شده است‌.

مشروح متن نامه پاک‌آیین خطاب به نمکی به این‌شرح است:

برادر گرامی، جناب آقای دکتر سعید نمکی

رییس محترم ستاد ملی مقابله با کرونا

با سلام و آرزوی قبولی طاعات

در شرایطی به سر می‌بریم که ماه‌هاست پاندمی کرونا در صدر اخبار رسانه‌ها قرار دارد و بیشترین نشست های خبری از سوی مسئولان کادر درمان و حجم انبوهی از گزارش‌ها از محیط‌های بیمارستانی، بیماران مبتلا به کرونا و یا اجتماعات مغایر با دستورالعمل های بهداشتی تهیه می‌شود.

در چنین‌شرایطی بنا بر اعلام وزارت بهداشت ، خبرنگاران با وجود جامعه آماری حدود ۱۰ هزار نفر برای دریافت واکسن‌کرونا در گروه سوم قرار دارند.

استحضار دارید که خبرنگاران و عکاسان خبری بنا به ضرورت تهیه محتوای رسانه‌ای در معرض تماس دائم با آحاد جامعه قرار می گیرند و عمدتا در محیط های سربسته و در متن اجتماعات مانند نشست‌های خبری، نمایشگاه ها، همایش ها، اردوهای ورزشی، مراجع قضایی، پادگان‌ها، شهرداری ها و ادارات و حتی مراسم تشییع چهره های گوناگون که بعضا بر اثر کرونا درگذشته اند، حضور می‌یابند.‌ علاوه بر این‌حرفه خبرنگاری، ماهیتی سیار و بسیار پرتحرک دارد؛ به‌نحوی که خبرنگار ناگزیر باید روزانه و حتی در ایام تعطیل به چندین حوزه خبری سرکشی کرده و از افراد و محیط های مختلف کسب اطلاع کند. برای مثال یک خبرنگار اجتماعی که مکلف به انتقاد از اجتماعات مغایر با شیوه نامه های بهداشتی و هشدار به جامعه است، برای انعکاس این گونه رویدادها ناچار به حضور در متن و بطن آنهاست. بارها در رسانه ملی مشاهده شده است که خبرنگاران با افراد بدون ماسک مصاحبه و از آنان انتقاد کرده یا از اجتماعات پرخطر و ناقض موازین بهداشتی گزارش های میدانی تهیه کرده اند؛ همچنان که برای مصاحبه با بیماران کرونایی یا کادر درمان ساعت ها در بیمارستان ها و حتی بخش مراقبت‌های ویژه به سر برده‌اند.

با وصف فوق خبرنگاران در بین صاحبان مشاغل پس از کادر درمان، بیشترین سطح تماس را با آحاد و نفوس جامعه از یک سو و بیشترین الزام را به حضور در کانون های پرریسک ابتلا به این بیماری دارند.

البته تردید نیست که خبرنگاران از حیث اولویت دریافت واکسن پس از کادر درمان، جانبازان و بیماران خاص قرار می گیرند، اما گنجاندن آنها در گروه شغلی سوم با توجه به ماموریت های پرریسک و جامعه کم‌شمار این‌صنف منصفانه به نظر نمی رسد.

از این رو پیشنهاد می شود خبرنگاران برای دریافت واکسن کرونا در اولویت ضروری و همزمان با گروه دوم قرار گیرند تا با حفظ ایمنی خود و منابع خبری شان به ایفای وظیفه اطلاع رسانی مبادرت ورزند.

پدرام پاک آیین

نماینده مدیران مسئول رسانه ها در هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان