شما اینجا هستید
جامعه » فطریه هر فرد در خراسان شمالی ۲۰ هزار تومان است

به گزارش خبرنگار زردیس، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری ظهر دو شنبه در نشست شورای زکات خراسان شمالی با اشاره به در پیش بودن عید سعید فطر، به تبیین اهمیت پرداخت زکات ازجمله زکات فطره در جامعه پرداخت و اظهار کرد: هم جنبه معنوی و هم جنبه مادی و دنیایی زکات بسیار مهم است؛ زیرا از نظر جنبه معنوی پرداخت زکات موجب پاکی نسل و پالایش مال می‌شود.

امام جمعه بجنورد ادامه داد: بر اساس روایات اسلامی کسی که زکات مال خود را پرداخت نکند دارایی او مشکل‌دار شده و این موضوع در بلندمدت تبعات بسیاری برای او و خانواده‌اش دارد.

وی با اشاره به اهمیت این موضوع، افزود: روحانیان مبلغ در گام نخست تبلیغ و ترویج فرهنگ زکات باید بر روی این موضوع تأکید کنند که عدم پرداخت زکات مال، تبعات و اثرات فراوانی بر روی نسل ما می‌گذارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری تصریح کرد: از سوی دیگر پرداخت یا عدم پرداخت زکات بر وضعیت معاد و دنیای آخرت ما هم اثرگذاری ویژه‌ای دارد و روایات فراوانی در مورد عقوبت کسانی که زکات پرداخت نمی‌کنند، داریم.

رئیس شورای زکات خراسان شمالی با اشاره به اینکه پرداخت زکات اثرات تکوینی هم دارد، اضافه کرد: کسی که زکات مال خود را بدهد زندگی او برکت می‌یابد به‌گونه‌ای که هیچ‌کس به خاطر دادن زکات از دیگران عقب نمی‌افتد؛ بلکه به‌عکس زکات معادل رشد و نمو است.

وی افزود: از نظر مادی و دنیوی نیز پرداخت زکات می‌تواند رافع بسیاری از مشکلات و کاستی‌های اقتصادی و اجتماعی شده و به‌ویژه در زمینه دستگیری از نیازمندان و محرومان نقش‌آفرینی ویژه‌ای داشته باشد.

رسالت ویژه روحانیان مبلغ در تبلیغ و ترویج فرهنگ زکات

حجت الاسلام نوری با تأکید بر ضرورت تبلیغ و ترویج بیش از پیش زکات در جامعه، خاطرنشان کرد: روحانیان مبلغ در این زمینه رسالت ویژه‌ای دارند و باید حقایق و فواید زکات را برای مردم به‌خوبی تبلیغ و تبیین کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی ادامه داد: از سوی دیگر مردمی که زکات می‌دهند باید اثر آن را در زندگی خود و اطراف خویش ببینند؛ به همین دلیل هر جا از محل زکات جمع‌آوری شده طرح و پروژه‌ای اجرا شده یا اقداماتی مانند رزمایش مواسات و کمک به نیازمندان انجام می‌شود باید اطلاع‌رسانی شده تا مردم بدانند به‌عنوان‌مثال چند درصد این پروژه از محل زکات اجرایی شده است.

وی افزود: کمک به نیازمندان، بازسازی منازل محرومان و نیازمندان، توزیع بسته معیشتی در بین مستمندان و … ازجمله نمودهای عینی زکات در جامعه هستند که می‌توانند تأثیرگذاری ویژه‌ای برای ترویج بیشتر این فریضه الهی داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با تأکید بر همکاری و هماهنگی و تشریک‌مساعی دستگاه‌های مختلف در زمینه زکات، گفت: همه ما باید از آبرو و جایگاه خود برای ارتقای امور معنوی مردم و جامعه ازجمله پرداخت زکات استفاده کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی در ادامه با اشاره به تعیین مبلغ زکات فطره و کفارات روزه، اظهار کرد: با توجه به قوت غالب مردم استان، امسال مبلغ زکات فطره برای هر نفر ۲۰ هزار تومان و کفاره روزه غیر عمد و عمد نیز به ترتیب ۵ هزار تومان و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

وی اضافه کرد: همچنین مبلغ زکات فطره برای کسانی که قوت غالب آن‌ها برنج است، برای مصرف برنج خارجی ۷۵ هزار تومان و برنج ایرانی ۱۰۰ هزار تومان تعیین و اعلام می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با تأکید بر پرداخت زکات با استفاده از روش‌های غیرحضوری و اینترنتی، خاطرنشان کرد: با توجه به تداوم شرایط کرونایی امسال برای برگزاری نماز عید فطر تأکید بر تمرکز و تجمع نداریم؛ بلکه در هر منطقه‌ای اگر فضای باز و غیر مسقفی وجود دارد و می‌شود در آنجا نماز برگزار کرد، مردم در همان‌جا نماز را برگزار کنند.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان