شما اینجا هستید
متفرقه » نگهداری باکس گل طبیعی در خانه با کمترین امکانات

نگهداری باکس گل طبیعی ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید

باکس گل یا جعبه گل که از آخرین ابداعات حوزه گل و گل فروشی است در چند سال اخیر به شدت محبوب شده است. اما سوالی که بعد از دریافت این هدیه از خود می‌پرسیم این است که چگونه ماندگاری جعبه گل را زیاد کنیم، باید گفت واقعیت این است که این جعبه‌های گل زیبا از چند بخش مختلف تشکیل شده‌اند که برای نگهداری باکس گل طبیعی لازم است به آن‌ها نیز توجه کنیم.

در مقاله ای از سایت عصر ایران، به 12 مورد جهت نگهداری از گل طبیعی در اسفنج و جدیدترین مدل هاب باکس گل اشاره شده است. در صورتی که علاقه مند به مطالعه بیشتر هستید میتوانید به این مطلب مراجعه کنید.

در اینجا قصد داریم ابتدا به شناخت کافی از اجزای باکس گل برسیم و سپس نحوه نگهداری صحیح و اصولی آن را یاد بگیریم، با ما همراه باشید.

باکس گل چرا انقدر محبوب است؟

به دنبال باکس گل خاص و متفاوت می گردید؟ نشانی را درست آمده اید.

این روزها یکی از ایده های خلاقانه و آسان برای تهیه هدیه و زیبا سفارش باکس گل (Order a flower box) است که می تواند احساس شعف بی نظیری را در طرف مقابل تان به وجود آورد. جعبه گل بهترین هدیه از سال‌های قدیم تاکنون بوده است. اگر به کتاب معروف فلاور باکس که توسط یکی از نویسنده های مطرح گل آرایی یعنی Chantal Aida Gordon نوشته شده است نگاهی بیاندازید، خواهید دانست که هدیه دادن باکس گل از ۲۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح و از زمان هخامنشیان در ایران رواج دارد.

اجزای جعبه گل

جعبه گل زیبایی که برای دیگران هدیه می‌گیریم یا به ما هدیه می‌دهند، از موارد زیر تشکیل شده‌اند.

جعبه ظاهری

این جعبه همان باکسی است که ما از بیرون جعبه می‌بینیم و معمولا از جنس مقوا و کاغدی است.

اسفنج آبگیر

این مورد شاید مهمترین چیز درون باکس گل باشد که برای نگهداری باکس گل طبیعی و سالم ماندن گل بسیار ضروری است و نقش مهمی دارد.

فویل آلمینیومی یا سلفون

برای اینکه جعبه گل از طرف اسفنج آبگیر کثیف نشود و به اصطلاح به جعبه مقوایی نم پس دهد، از یک فویل آلمینیومی یا سلفونی استفاده می‌کنند و دور اسفنج می‌پیچند تا از خارج شدن رطوبت جلوگیری کند.

گل و شاخه‌هایش

این هم همان اصل کاری است که همه ما عاشقش هستیم. در جعبه گل، ساقه‌های گل درون اسفنج آبگیر فرو رفته‌اند و در آن نگهداری می‌شوند.

نگهداری اصولی از باکس گل

حالا که اجزای باکس گل را به درستی شناختیم، می‌توانیم در مورد راه‌های نگهداری باکس گل طبیعی و اجزای آن صحبت کنیم.

1-    چک کردن اسفنج

اسفنج آبگیر مهمترین رکن برای نگهداری باکس گل طبیعی است و برای نگهداری سالم اسفنج و تازه نگه داشتن باکس گل های طبیعی باید هر روز میزان رطوبت آن را چک کنید تا مطمعن شوید هنوز خیس است و به گل آب می‌رساند. اگر اسفنج خشک شود، به زودی خراب شده و گل‌هایمان پژمرده می‌شوند. پس بهتر است در چک کردن مرتب اسفنج کوتاهی نکنید.

2-    چک کردن فویل آلمینیومی

برای اینکه مطمئن شویم آب از اسفنج خارج نشده و جعبه مقوایی نیز خیس نشده باشد، باید فویل آلمینیومی یا پلاستیکی دور آن را بررسی کنیم تا درز یا سوراخی روی آن ایجاد نشده باشد. اگر فویل دور اسفنج کمی جا به جا شود یا دچار خوردگی و خرابی شود، جعبه گل را خیس می‌کند و آن را از بین می‎‌برد.

روش نگهداری خود گل

این بخش را به دلیل اهمیت ویژه‌ای که نسبت به سایر بخش‌ها داشت، به صورت جدا آوردیم تا آن را کامل‌تر بررسی کنیم. اصل کاری ما که قبلا هم به آن اشاره کردیم گل‌ها هستند. برای نگهداری باکس گل طبیعی و بررسی گل‌های درون جعبه باید چند نکته را مدنظر قرار دهیم.

1-    بررسی گلبرگ گل‌ها

اول اینکه به طور مرتب گلبرگ آنها را بررسی کنیم و ببینیم همه‌شان تازه و سرحال هستند یا خیر. اگر در یک شاخه گل فقط یک یا چند گلبرگ دچار پوسیدگی یا خشکیدگی (یا به طور کلی پژمردگی) شدند، آنها را از گل جدا می‌کنیم.

2-    چیدن ساقه گل‌ها

دوم اینکه هرچند روز یک بار شاخه‌های گل را از اسفنج آبگیر خارج کنیم و قسمت پایین ساقه آنها را درون یک تشت آب بگیریم و با چاقو کمی از آن را ببریم. دقت داشته باشید که این برش‌ها مانند تراشیدن قلم‌های خوشنویسی صورت می‌گیرد و باید به صورت اریب و کج برش بخورد.

3-    بررسی گل‌ها و ریشه‌هایشان

سومین نکته‌ای که برای نگهداری باکس گل طبیعی باید به آن دقت داشته باشید، بررسی سالم بودن ریشه گل‌ها است. در واقع ممکن است بعد از مدتی گل‌ها یا ریشه‌هایشان دچار کپک زدگی یا گندیدگی شود که آن را به ساقه یا ریشه گل‌های اطرافش نیز سرایت دهد و باعث خراب شدن و پژمردگی آنها هم شود. برای جلوگیری از این موضوع اگر مشاهده کردید ساقه یا ریشه یک گل دچار کرم و کپک شده، آن گل را به صورت کامل از باکس خارج کنید و محیط اطراف آن را نیز تمیز کنید تا از سرایت آن به گل‌های کناری‌اش جلوگیری کرده باشید.

4-    نگهداری گل به صورت مجزا

برای نکته چهارم و آخر درباره نگهداری باکس گل طبیعی نیز باید بگوییم که اگر اسفنج آبگیر که گل درونش جا گرفته است خراب شد ولی گل‌ها سالم ماندند، می‌توانید شاخه‌های گل را از اسفنج خارج کنید و به صورت مجزا نگهداری کنید.

نکات کلی برای نگهداری باکس گل

در اینجا نکات کلیدی و کلی که برای نگهداری از باکس گل باید بدانید را بررسی می‌کنیم.

1-    غذای گل

در فرآیند نگهداری باکس گل طبیعی برای آبیاری اسفنج بهتر است از آب خالی استفاده نکنید و اگر بتوانید کمی غذای گل به آب برای آبیاری آن اضافه کنید عالی است. غذای گل ماده مخصوصی است که می‌توانید از نزدیک‌ترین گل فروشی محله‌تان خریداری کنید. این ماده مواد معدنی و خوراکی لازم برای تغزیه یک گل را درون خود دارد و باعث به تاخیر افتادن پژمردگی و خراب شدن گل می‌شود.

اگر نمی‌خواهید برای این موضوع پولی خرج کنید مشکلی نیست، می‌توانید با موادی که در منزل دارید خودتان یک نوع غذای گل آماده کنید. برای اینکار می‌توانید کمی خاک قند (یا شکر خوراکی) با چند قطره آبلیمو تازه مخلوط کنید و به آبی که می‌خواهید برای آبیاری گل از آن استفاده کنید، اضافه کنید.

2-    مکان نگهداری

بعضی‌ها برای نگهداری بهتر از گل یا نگهداری باکس گل طبیعی ، آن را داخل یخچال می‌گذارند یا خیال می‌کنند اگر گل را جلوی نور خورشید بگذارند، سرحال‌تر می‌ماند و رشد می‌کند. اینگونه تصورات و کار‌ها به شدت اشتباه و غلط است. حقیقت این است که نگهداری باکس گل طبیعی در یخچال، باعث پژمردگی سریع‌تر آن می‌شود. همچنین اگر آن را مستقیم جلوی نور خورشید یا لامپ‌های قوی بگذارید، با سرعت بیشتر از قبل خشک می‌شود. دلیل این امر افزایش سرعت زندگی گل و در نتیجه رسیدن زودتر به پایان عمرش است. خواهش ما این است که دست به این کار‌های خارق‌العاده نزنید و برای نگهداری آن را کاملا عادی در یک جای اتاق که نور متوسطی هم دارد بگذارید.

3-    نگهداری همیشگی گل

حتما می‌دانید که راه حل‌هایی که برای نگهداری باکس گل طبیعی در بالا گفتیم برای این است که گل یا باکس گل ما چند روز یا نهایتا چند هفته زمان پژمرده شدن و تمام شدنش عقب بی‌افتد. واقعیت تلخ این است که هیچ گلی تا آخر عمر سالم و با طروات نمی‌ماند و زمانی که گل از ریشه و بوته‌اش بریده می‌شود عمرش رو به اتمام است.

اما شما می‌توانید با چند حرکت ساده، ظاهر گل را به صورت همیشگی حفظ کنید. شما می‌توانید بعد از اینکه مطمعن شدید چیزی از عمر باکس گلتان باقی نمانده، آن را خشک کنید. راه‌ها زیادی برای خشک کردن گل وجود دارد، مانند خشک کردن با حرارت، یا حتی خشک کردن با وسایل آرایشی مثل تافت مو و… شما به انتخاب خودتان می‌توانید از یکی از این راه‌ها برای نگهداری همیشگی از باکس گلتان استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب مواردی که لازم است برای نگهداری باکس گل طبیعی رعایت کنید را ذکر کردیم. با رعایت موارد بالا احتمالا نیاز به حرکت دیگری ندارید و باکس گلتان سالم‌تر می‌ماند. اما اگر افراد متخصصی را می‌شناسید که تجربه این کار را داشته باشند حتما از نظراتشان استفاده کنید.

این مطلب، یک خبرآگهی (رپورتاژ آگهی) بوده و خبرگزاری زردیس در محتوای آن هیچ نظری ندارد.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان