شما اینجا هستید
متفرقه » آشنایی با انواع جک چهار میل پنوماتیک و شیوه عملکرد آن

آشنایی با انواع جک چهار میل پنوماتیک و شیوه عملکرد آن

در این مقاله می‌ خواهیم در مورد جک چهار میل پنوماتیک صحبت کرده و با انواع آن آشنا شویم، همچنین شیوه عملکرد آن‌ ها را بررسی کنیم، در ادامه با ما همراه باشید.

منظور از جک چهار میل پنوماتیک چیست؟

جک های پنوماتیک و یا هیدرولیک مانند جک پنوماتیک چهار میل (چهار گوش) جزء دستگاه هایی هستند که امروز یک وسیله حیاتی به شمار می روند. اهمیت عملکرد انواع جک های هیدرولیکی تا پنوماتیکی در طراحی دستگاه ها تا جایی است که برای تحلیل و قانونمند کردن آنها، رشته ای در شاخه های مهندسی مکانیکی برای آن در نظر گرفته شده است. علمی که سعی در طراحی و تحلیل ساختار های پنوماتیکی و یا هیدرولیکی دارد.

جک‌ های پنوماتیک از هوای فشرده تغذیه می‌ شوند و برای بلند کردن و قرار دادن مواد و ماشین آلات سنگین استفاده می‌ شوند. نیروی پنوماتیک با کمک هوای فشرده، برق را به نیروی مکانیکی تبدیل می‌ کند. هوای فشرده نیرو را به منظور بالا بردن، فشار دادن یا حرکت اجزای سنگین منتقل می‌ کند.

جک چهار میل پنوماتیک در صنعت بدون ترانشه به منظور بلند کردن لوله‌های سنگین و قرارگیری آنها در طی مراحل نصب استفاده می‌ شوند. از ابزارهای پنوماتیک مانند جک چکش و سیستم جک نیز در سایر جنبه‌ های صنعت ساختمان استفاده می‌ شود. استفاده از سیستم‌ های پنوماتیک آسان است و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است زیرا از هوای معمولی در درجه اول استفاده می‌ شود.

جک چهار میل پنوماتیک در عملیات بدون ترانشه

جک‌ های پنوماتیک قراردادن و بلند کردن لوله‌ها و پوسته‌ های سنگین را راحت‌تر می‌ کند؛ این دستگاه همچنین می‌ تواند برای تعمیر و نگهداری ماشین آلات سنگین مانند تعمیرات و تغییر قطعات دکل‌ های حفاری و جرثقیل‌ ها استفاده شود.

هوا برای جک پنوماتیک می‌ تواند به طور مستقیم از اتمسفر گرفته شده و در صورت ایجاد تغییرات، می‌ تواند آن را به جو بازگرداند. این عمل باعث می‌ شود که عملکرد جک پنوماتیک در مقایسه با سیستم‌ های هیدرولیکی که روغن یا مایع باید به مخزن آنها هدایت شود با سرعت بیشتری انجام گیرد. از ابزارهای فشار هوا معمولاً برای نگهداری شیرها و فلنج‌ ها استفاده می‌ شود؛ زیرا فشار قابل کنترل‌ تر است.

عملکرد جک چهار میل پنوماتیک به چه صورت می باشد

سیستم های پنوماتیک معمولاً از یک سیلندر پنوماتیک، کمپرسور، جک و یک واحد کنترل تشکیل شده‌ اند. برای عملکرد بهتر، هوا مقداری از بخار آب خارج شده را با مقدار کمی روغن اتمی ترکیب می‌ کند و کمپرسور هوا را فشرده و به سیلندر پنوماتیک مجهز به پیستون منتقل می‌ کند، در اینجا تغییر نیرو، از نیروی الکتریکی به حرکت مکانیکی صورت می گیرد.

نیروی الکتریکی با یک شیر برقی از واحد کنترل، تأمین  و نظارت می شود. هوای فشرده راحت ترین مسیر خروج را جستجو می کند و نیروی عظیمی را به صورت پیستون وارد می کند. بسته به نوع جک مورد استفاده می توان بار را جابجا یا بلند کرد. جک چهار میل  پنوماتیک و سایر سیستم های پنوماتیک سریع هستند، همچنین با وجود تجهیزات دستی عملکرد بهتری دارند و مقرون به صرفه می باشند.

 

در واقع به زبان ساده، اين جک چهار میل پنوماتیک با استفاده از ساختار سيلندر پيستوني کار مي‌ کند. اين دستگاه مانند ديگر جک‌ هاي پنوماتیک در دو نوع يک طرفه و دو طرفه تولید مي‌ شود.

انواع جک چهار میل پنوماتیک

  • جک چهار میل پنوماتیک یک طرفه: این دستگاه در یک طرف پیستون قرار دارد و به یک فنر متصل است که پیستون را به سمت دیگر هدایت می کند و درنتیجه باعث حرکت دستگاه می شود.
  • جک چهار میل پنوماتیک دوطرفه: این دستگاه در دو طرف پیستون قرار می گیرد و از یک جک برای حرکت، وارد کردن نیرو و هدایت پیستون استفاده می شود و از جک دیگر برای ضربه و برگشت استفاده می شود.

جمع بندی

در این مطلب در مورد جک چهار میل پنوماتیک صحبت کردیم، در واقع این دستگاه های مکانیکی به وسیله گاز فشرده کار می کنند و برای ایجاد حرکت خطی، به صورت رفت و برگشت استفاده می شود، جک چهار میل پنوماتیک از متداول ترین سیلندرهای پنوماتیک بشمار می آیند درنتیجه از این دستگاه می توان در کارهای ساده و پیچیده استفاده کرد. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

این مطلب، یک خبرآگهی (رپورتاژ آگهی) بوده و خبرگزاری زردیس در محتوای آن هیچ نظری ندارد.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان