شما اینجا هستید
مدرسه ، حوزه و دانشگاه » خیران فارس پای کار مدرسه سازی بیایند/ میراث ماندگار خیران در لامرد

خبرگزاری زردیس– گروه استان‌ها- آمنه سپهر: مدارس فرسوده یکی از مهمترین دغدغه‌های خانواده‌ها و نظام آموزشی کشور در طول سال‌های اخیر بوده است. مدارسی که در برخی از شهرها عملاً باید تخریب شوند یا نیاز به بازسازی‌های کلی دارند.

در این رهگذر در استان فارس نیز مسئله مدارس فرسوده مورد توجه متولیان امر بوده اما هنوز مدارس استان با استانداردها فاصله زیادی دارد.

وجود مدارس مستحکم و استاندارد، پایه‌ای ترین اقدام برای سیستم آموزشی محسوب می‌شود که در حال حاضر کرونا و عدم حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس فرصت خوبی را ایجاد کرده که برای نوسازی مدارس فرسوده اقدام شود.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان فارس پیش از این در یکی از رسانه‌های این استان گفته بود که سرانه فضای آموزشی در فارس ۵.۲ مترمربع است که از مقدار اندکی از میانگین کشوری بیشتر است اما با سرانه استاندارد که ۸ مترمربع است، فاصله دارد.

سرافراز موصلی، جمعیت دانش آموزی فارس را ۸۰ هزار نفر عنوان کرده و گفته که مهاجرت‌های بی‌رویه و عواملی مانند خشکسالی و مسائل اقتصادی که سبب حاشیه‌نشینی شده، موازنه جمعیت دانش‌آموزی در استان فارس را برهم زده است.

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان فارس با تاکید بر اینکه در جنوب و شرق شیراز بیشترین کمبود فضای آموزشی وجود دارد عنوان کرده که ۵۳ پروژه کوچک و بزرگ آموزشی، پرورشی و ورزشی در شیراز در حال احداث است.

وی با اشاره به فعال بودن ۶۰۰ پروژه در استان فارس در بحث توسعه فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی گریزی زده و افزوده است: از این تعداد ۱۰۰ مدرسه تا مهرماه ۱۴۰۰ تحویل داده می‌شود و بسته به تأمین و تخصیص اعتبار زمان‌بندی پروژه‌ها تعریف می‌شود.

یکی از ظرفیت‌های بزرگ استان فارس حضور خیران در بخش‌های مختلف نظیر مدرسه سازی است. در شهرستان لامرد در حضور خیران به نحو مناسبی استفاده شده و به نظر می‌رسد برای تسریع در روند نوسازی مدارس می‌توان از این ظرفیت برای دیگر شهرستان‌ها نیز بهره برد.

نقش ماندگار خیرین لامردی مقیم کشورهای حوزه خلیج فارس در مدرسه سازی لامرد

در این رهگذر فرماندار شهرستان لامرد نیز در گفتگو با خبرنگار زردیس فرسودگی مدارس را از جمله مسائلی دانست که از دغدغه‌های والدین به شمار می‌رود.

حسین شبانی نژاد افزود: خیرین لامردی مقیم کشورهای حوزه خلیج فارس با احداث مدارس زیبا و چشم نواز در زیبا سازی منظر شهری لامرد نقشی ماندگار داشته و تا حدود زیادی چهره این شهرستان را از وجود مدارس فرسوده محو کرده اند.

وی با اشاره به اینکه زیبایی‌های بصری مدارس لامرد چشم نواز است، تاکید کرد: با این حال در لامرد دبیرستان خدیجه کبری، دبستان ابوفاضل، کانون شهید عامری، دبیرستان دخترانه پاسداران عفت دهشیخ، نیاز به تخریب وبازسازی دارند.

فرماندار لامرد اظهار کرد: مشارکت خیرین مدرسه ساز در این شهرستان بسیار خوب است اما می‌طلبد که خیرین دیگر نیز برای بازسازی مدارس فرسوده این شهرستان نام نیک دیگری را از خود به یادگار بگذارند.

رئیس شورای آموزش و پرورش شهرستان لامرد با اشاره به مدارس تحت نظارت اداره آموزش و پرورش بخش اشکنان این شهرستان بیان کرد: بخش اشکان با جمعیت ۴۶۰۰ نفر دانش آموز و ۴۷۰ نیروی فرهنگی نیز از فرسودگی مدارس بی نصیب نیست.

وی با تاکید بر اینکه هیچیک از مدارس شهرستان لامرد گازرسانی نیست، ابراز کرد: هیچیک از مدارس این بخش به لوله کشی گاز مجهز نیستند و از بخاری نفتی هم استفاده نمی‌کند.

شبانی نژاد متذکر شد: سیستم گرمایشی شهرستان لامرد کولر اسپلیت های دو منظوره و بخاری‌های تابشی هستند که از طریق نور خورشید فضای کلاس را گرم می‌کنند.

او با بیان اینکه در بخش اشکنان لامرد ۷ واحد آموزشی نیازمند تخریب و بازسازی مجدد است، ادامه داد: مدارس حضرت معصومه (س)، شهید رجایی، خاتم اهل، نیایش پاقلات؛ ولی عصر، احد کدیون و پیام انقلاب خشت جز مدارس فرسوده‌ای هستند که نیازمند بازسازی مجدد هستند.

این مقام مسئول ضمن قدردانی از مشارکت خیرین مدرسه ساز این شهرستان در احداث ۳۰ باب مدرسه و ۱۶ باب نماز خانه گفت: خیرین نیک اندیش شهرستان لامرد همیشه و در همه حال یاریگر دولت و زبانزد در امورات عام المنفعه و انسان دوستانه بوده و هستند.

فرماندار لامرد با اشاره به لزوم حمایتهای همه جانبه برای توسعه فضاهای آموزشی تاکید کرد: برای مقاوم سازی ۷ مدرسه در بخش اشکنان لامرد ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است.

شبانی نژاد جمعیت دانش آموزی شهر لامرد را ۱۲ هزار و ۲۰۰ نفر و تعداد فرهنگیان شاغل در این شهر را ۹۰۰ نفر عنوان کرد و ادامه داد: در لامرد ۷۸ فضای آموزشی وجود دارد که از این تعداد ۱۰ مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی مجدد است.

فرماندار لامرد درخاتمه آمار مدارس فرسوده علامرودشت این شهرستان را هم ۷ واحد عنوان کرد و گفت: حدود ۶۰ درصد از مدارس شهرستان لامرد خیر ساز هستند.

زرین دشت نیازمند توجه ویژه در سامان بخشی مدارس فرسوده

در این رهگذر رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان زرین دشت نیز از نابسامانی مدارس فرسوده این شهرستان سخن به میان آورد و اظهار کرد: ۳۰ درصد مدارس شهرستان زرین دشت فرسوده است که همین مهم توجه ویژه دولت و خیرین مدرسه ساز در تأمین فضاهای آموزشی استاندارد را می‌طلبد.

عبدالمجید مرادخواه با بیان اینکه این شهرستان دارای ۱۳۰ واحد آموزشی است، عنوان کرد: اولویت احداث و بازسازی مدارس فرسوده در شهرستان زرین دشت با مدرسه متوسطه اول پسرانه شهید پگاه مزایجان، شهید اژدری دهستان زیرآب، شهید موسوی خسویه، شهید آفریدون، مسکن مهر حاجی آباد و مدرسه شبانه روزی دخترانه دبیران است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان زرین دشت یادآور شد: این شهرستان دارای ۱۵۰۰۰ نفر دانش آموز و ۱۵۰۰ فرهنگی شاغل و بازنشسته فرهنگی است.

مراد خواه با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت خیرین برای مشارکت در امر مدرسه سازی تاکید کرد: با مشارکت خیرین این شهرستان در حال حاضر ۳ آموزشگاه خیر ساز ویک سالن فنی حرفه‌ای خیر ساز در دست احداث داریم.

وی مهمترین مشکل آموزش پرورش زرین دشت را کمبود نیروی خدماتی آموزشی، فرسودگی مدارس و کمبود تجهیزات آموزشی نظیر کامپیوتر، میز و صندلی وسایل سرمایشی سرویس بهداشتی دانست و گفت: این شهرستان به دلیل محرومیت‌های زیاد نیازمند توجه ویژه در حوزه آموزش و پرورش است.

او همچنن از احداث پنج واحد آموزشی در سال‌های اخیر در این شهرستان نیز سخن به میان آورد و متذکر شد: مدرسه ۹ کلاسه شهید نجفی دبیران، هنرستان سلمان فارسی شهر پیر، شهید پرویزی حاجی آباد، گلبانگ گلوگاه، شهید ربانی ساچون از جمله مدارس احداثی در این شهرستان یاد کرد.

مرادخواه اضافه کرد: ۲۵۰۰ متر زمین برای احداث واحد آموزشی نیز توسط یکی از خیرین به اداره آموزش و پرورش این شهرستان اهدا شده است.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان زرین دشت همچنین با اشاره به احداث نشدن مدرسه شهید آفریدون شهر حاجی آباد که مطالبه عمومی است، گفت: مشکل احداث نشدن مدرسه آفریدون به علت اسناد خزانه وقرضی بودن این پروژه است که تاکنون هیچ پیمانکاری حاضر نشده است که پا پیش بگذارد به همین خاطر این پروژه مجدداً باید به مناقصه گذاشته شود.

او کمبود معلم را از دیگر مشکلاتی دانست که باعث شده تا کیفیت آموزش در مدارس این شهرستان کاهش پیدا کند.

مراد خواه با بیان گوشه‌ای از مشکلات حوزه آموزشی زرین دشت اذعان کرد: با بازنشستگی ۱۲۰ نفر از معلمان این شهرستان با مشکل شدید کمبود معلم روبرو شده ایم که همین موضوع افت تخصیلی دانش آموزان را در پی دارد.

او همچنین به بازگشایی مدارس نیز گریزی زد و متذکر شد: بدیهی است وقتی معلمی ناچار باشد به بیش از ۳۰ نفر دانش آموز درس بدهد به احتمال بسیار زیاد با این روند فزاینده کرونا در شروع سال تحصیلی کلاس‌ها مجدداً بصورت غیر حضوری باشد اما در خوشبینانه ترین حالت اگر روند این بیماری کاهشی شود به احتمال زیاد بصورت تلفیقی (حضوری، مجازی) برگزار خواهد شد.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان