شما اینجا هستید
بین الملل » نیویورک تایمز: شبکه جاسوسی آمریکا در ایران فروپاشیده است

به گزارش خبرگزاری زردیس، روزنامه نیویورک تایمز روز پنج شنبه در گزارشی از فروپاشی «شبکه جاسوسی آمریکا در ایران» در پی اقدامات جمهوری اسلامی ایران و وابستگی فزاینده واشنگتن به تل آویو در امور ایران پرده برداشت.

در همین ارتباط، به تازگی یک مقام سی‌آی‌ای (آژانس جاسوسی آمریکا) که مسئول ایجاد یک شبکه جاسوسی در ایران بوده، به این ناکامی اذعان کرده است.

به نوشته این روزنامه، این مقام جاسوسی آمریکا در آستانه کناره گیری از مسئولیت محوله، یک یادداشت محرمانه در این باره به مقامات ارشد خود ارسال کرد.

این گزارش در ادامه مدعی است که رژیم صهیونیستی خلاء اطلاعاتی ایجاد شده را پُر کرده است. «آهارون زئوی فرکش» یکی از رؤسای پیشین سازمان اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی، در گفت‌وگو با نیویورک تایمز مدعی شده که این رژیم «توانایی‌های منحصر به فردی» در چند کشور دشمن دارد که آمریکا از آن بی‌بهره است.

این در حالی است که مقامات آمریکا تاکنون در مورد ادعای «شکست شبکه‌سازی اطلاعاتی خود در ایران» و «وابستگی اطلاعاتی به اسرائیل» سخنی به میان نیاورده اند.

اما به نوشته نیویورک تایمز، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر پیشین اسرائیل، بلافاصله پس از استقرار «جو بایدن» در کاخ سفید، سطح همکاری‌های اطلاعاتی واشنگتن- تل آویو را کاهش داده، زیرا «به او اعتماد نداشت».

نویسندگان این گزارش می افزایند که بنیامین نتانیاهو نگران آن بود که دستگاه دولتی جو بایدن اقدامات رژیم صهیونیستی در قبال ایران را به نحوی افشا کرده و از این راه دست تل آویو را ببندد.

تعدادی از مقامات آمریکایی و اسرائیلی، بدون ذکر نام، کاهش سطح همکاری‌های اطلاعاتی را بنا به دستور نتانیاهو و بلافاصله در پایان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» تأیید کردند.

«مقامات ارشد در دولت جو بایدن» به نیویورک تایمز گفته اند که اسرائیل تفاهم‌های نانوشته دیرین را، در خصوص مشورت با آمریکا درباره هر گونه عملیات پنهان و اینکه شاید این کشور نیز در آن دخیل شود، زیر پا گذاشته است.

چند مقام اسرائیلی، بدون ذکر نام، در گفتگو با این روزنامه ادعا کردند که عدم اعتماد اسرائیل به آمریکا مسبوق به سابقه بود، زیرا آمریکا در گذشته چند طرح دیگر اسرائیل را از طریق درز دادن پیشاپیش آنها به رسانه‌ها ناکام کرده است!

اما در مقابل، مقامات آمریکایی ادعای درز دادن طرح‌های عملیات مخفی اسرائیل را رد می‌کنند، و معتقدند که با روی کار آمدن جو بایدن، خشم بنیامین نتانیاهو، مانند دوران باراک اوباما، دوباره اوج گرفت؛ به طوری که تنها چند روز بعد از روی کار آمدن جو بایدن، بنیامین نتانیاهو اخطارهای خود را در مورد بازگشت آمریکا به برجام از سرگرفت.

مجموعه‌ای از اظهارات و شواهد نیز حاکی از آن است که بنیامین نتانیاهو غیر از بی‌اعتمادی به جو بایدن، تمایل زیادی به همکاری با ویلیام برنز نداشت. ویلیام برنز پیش تر مهره ارشد وزارت خارجه آمریکا بود که شخصاً در مذاکرات مستقیم با ایران حضور داشت.

همزمان با افشاگری نیویورک تایمز، «دان شاپیرو» سفیر اسبق آمریکا در اسرائیل، به خبرگزاری فرانسه گفت که بنیامین نتانیاهو خود را کسی می‌دید که خیلی بهتر از رؤسای جمهور آمریکا امور ایران را می‌فهمد.

به گفته شاپیرو، اختلافات آمریکا و اسرائیل بر سر ایران در دوره نفتالی بنت، نخست وزیر جدید اسرائیل، ادامه یافته و انتظار کاهش آن نمی‌رود، اما دست‌کم لحن و برخورد بنت در قبال بایدنمتفاوت است.

نفتالی بنت برای دیدار و گفتگو با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، «با محوریت امور ایران» و برای «ارائه یک طرح جدید برای مهار ایران بدون لزوم بازگشت آمریکا به برجام» به واشنگتن سفر کرده است، اما انفجارهای مرگبار کابل در روز پنج‌شنبه، که تنها یک ساعت مانده به زمان دیدار او با بایدن صورت گرفت، این دیدار را به تعویق انداخت.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان