شما اینجا هستید
تاریخ » مالکان آثار تاریخی گلپایگان اجازه احیا و مرمت بناها را نمی‌دهند

مصطفی قانونی در گفت‌وگو با خبرنگار زردیس اظهار داشت: شهرستان گلپایگان ۲۰۰ اثر تاریخی دارد که تاکنون ۲۹ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

۳ اثر ناملموس گلپایگان ثبت ملی شده است

وی با بیان اینکه سه اثر تاریخی مدرسه «وداغ» و حمام روستای «وانشان» و «غرقاب» در آینده نزدیک به ثبت خواهد رسید، گفت: سه اثر ناملموس شهرستان شامل منبت، کباب و پخت آش حلیم شهر گلشهر ثبت ملی شده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان گفت: در دو سال گذشته از محل اعتبارات میراث فرهنگی، مشارکت دستگاه‌ها یا بخش خصوصی خانه شجاع نظام، قلعه وانشان، حمام بهشت و آحسین، پشت بام و دیوار و گذرهای مسجد جامع گلپایگان، خانه معظمی، حمام روستاهای وانشان و غرقاب، برج باغ علی اکبری و سر درب قدیمی امام زاده هفده‌تن مرمت و بازسازی شدند.

مالکان آثار تاریخی نسبت به مرمت آن اقدام کنند

وی تصریح کرد: برخی آثار تاریخی شهرستان گلپایگان در تملک بخش خصوصی یا دولتی قرار دارد و مالکین اجازه احیا و مرمت و ثبت در فهرست آثار ملی نمی‌دهند که ضرورت دارد برای مرمت خودشان اقدام کنند چون در صورت تخریب برای ساکنان اطراف خطر ساز است.

بلند مرتبه سازی‌ها موجب تخریب برخی آثار تاریخی گلپایگان شد

قانونی گفت: در ۱۰ سال گذشته حریم و بستر آثار تاریخی گلپایگان به دلیل بلند مرتبه‌سازی‌ها و ساخت و سازهای غیر مجاز آسیب دیدند، اما سال ۹۶ با اجرای قانون حفظ حریم و بستر آثار تاریخی در شهرستان، تصرف حریم برخی از آثار تخریب شدند و تقریباً کمتر شاهد آسیب به آثار تاریخی گلپایگان هستیم.

وی عنوان کرد: در شهرستان گلپایگان مسجد جامع حجت الاسلام و مسجد روستای سرآور در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

گلپایگان ۷۰ کبوترخانه دارد

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلپایگان بیان داشت: ۷۰ کبوتر خانه در مزارع شهرستان قرار دارد که به دلیل نارضایتی مالکین امکان مرمت و ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی کشور نیست.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان