شما اینجا هستید
متفرقه » شهرهای مرزی ایران را بشناسید

یکی از مناطق بااهمیت در هر کشوری مرزها و شهرهای مرزی هستند زیرا این شهر ها دقیقا در میان دو کشور واقع می شوند و از لحاظ امنیت و عملیات دفاعی به این شهرها توجه ویژه ای می شود. شهرهای مرزی به علت قرار گیری در ناحیه های حاشیه ای اطراف هر کشور، دارای جذابیت های کمتری برای گردشگران می باشد اما این مسئله هم چنان برای گردشگران پرو پا قرص مسئله چندان بااهمیتی نمی باشد و با قبول شرایط ویژه این شهرها، به دیدن از این شهرها اقدام می کنند. هر کشوری متناسب با وسعت و پهنای جفرافیایی از شهرهای مرزی متفاوتی برخوردار است. کشور ما ایران به علت داشتن دریای بزرگ خلیج فارس و دریاچه های خزر و خلیج فارس علاوه بر مرز های زمینی از مرزهای آبی نیز بهره مند می باشد. به طور کلی می توان گفت ایران دارای 6 هزار کیلومتر مرز زمینی با کشور های افغانستان، ترکیه، پاکستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و عراق می باشد هم چنین حدودا 2700 کیلومتر مرز آبی از سمت دریاچه خزر و خلیج فارس و دریای عمان می باشد. در ادامه به معرفی شهرهای مرزی می پردازیم تا بتوانیم اطلاعات جامع و مناسبی را جهت سفر به این شهرها در اختیار شما قرار بدهیم پس با ما همراه باشید.

آستارا

آستارا یکی از شهرهای مرزی در حاشیه کشور جمهوری آذربایجان می باشد. در سال های اخیر اهمیت این شهر پررنگ تر شده و این شهر را به یکی از قطب های مهم اقتصادی برای ایران تبدیل کرده است. شهر آستارا از چهار جهت جغرافیایی شمال، جنوب، شرق و غرب به ترتیب با جمهوری آذربایجان، شهرستان تالش، دریای خزر و اردبیل هم مرز می باشد. شهر استارا علی رغم اینکه در حاشیه کشورمان واقع شده است، باز هم توانسته گردشکران زیادی را به خود جذب کند آب و هوای دلپذیر و کوهستانی و طبیعت چشم نواز از عوامل جذب توریست در این شهر بوده است. این شهر در فعالیت های اقتصادی صادرات و واردات رتبه سوم کشور را دارد و بنادر موجود در این شهر رتبه اول بنادر خصوصی کشور و رتبه پنجم بنادر ترانزیتی را دارا می باشد. از جاذبه های دیدنی این شهر می توان به آثار باستانی به جا مانده از زمان ایلخانی و صفویه و قاجاریه اشاره کرد علاوه بر آن، آبشار لاتون، تله کابین، گردنه حیران، حیات وحش لوندویل، قلعه شیندان، قلعه تک آغاج، تالاب استیل، صدف ساحل از دیگر جاذبه های گردشگری زیبای این شهر هستند.

جلفا

این شهر یکی دیگر از شهرهای زیبای مرزی کشور محسوب می شود که در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این شهر در جهت جنوب رود ارس و در فاصله 135 کیلومتری شهر تبریز واقع شده است. شهر جلفا از لحاظ مرزی با دو کشور آذربایجان و ارمنستان همسایه می باشد و گسترش فعالیت صادرات و واردات در این شهر منجر شده که این شهر نیز از قطب های مهم اقتصادی کشور محسوب شود. در این شهر می توانید به محصولات کشور آذربایجان و ارمنستان دسترسی آسان و مناسبی داشته باشید. علاوه بر جذابیت های اقتصادی، این شهر از مکان های دیدنی بسیاری نیز برخوردار است از مهم ترین جذابیت های گردشگری این شهر می توان به حمام جلفا، آبشار ماهاران، پارک ملی کمتال، کلیسای چوپان، کاروانسرا خواجه نظر، کلیسا اشتبین و….اشاره کرد. این شهر در رشته کوه زاگرس منجر شده که از آب و هوای معتدل و مطلوبی برخوردار باشد.

زاهدان

یکی از قدیمی ترین شهر های کشورمان، شهر زاهدان واقع در استان سیستان و بلوچستان در منطقه جنوبی کشور می باشد. در گذشته نام این شهر، درآپ بود که در زمان پادشاهی رضاشاه پهلوی نام درآپ به زاهدان تغییر کرد. شهر زاهدان با کشور های افغانستان و پاکستان هم مرز می باشد هم چنین از سمت دیگر با شهر های فهرج و خاش همسایه می باشد. این شهر به علت واقع شدن با دو کشور پرتنش در سال های اخیر به نسبت مرز خطرناکی می باشد اما با سیاست های امنیتی اتخاذ شده در این شهر، سبب شده که به نسبت امنیت و آرامش نسبی در این مناطق حاکم باشد و این جهت خطری متوجه گردشگران نباشد. از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهر می توان به مسجد زرنج، موزه پست و ارتباطات، تالاب هامون، مسجد علی شاه و…اشاره کرد.

ماکو

این شهر یکی از شهرهای تاریخی و باستانی ایران محسوب می شود و در آن آثاری از شهر های قدیمی دامبات و خاور زمین که متعلق به دوره ساسانیان می باشد، یافت می شود. شهر ماکو دارای مرز مشترک با کشور ترکیه می باشد از همین رو دارای آب و هوای مشابه با این کشور یعنی سرد و خشک می باشد. ماکو در فصل تابستان هوای گرم و خشک و در زمستان آب وهوای سرد و خشک می باشد. از مهم ترین جاذبه های گردشگری هم میتوان به دریاچه سر بارون، آبشار قلعه جوق، کاخ موزه باغچه جوق، تالاب آق گل، قره کلیسا و…اشاره کرد.

در صورتی که شما تصمیم به دیدن از مناطق و استان های مختلف کشورمان را کرده اید علاوه بر موارد اشاره شده در قبل، به شما دیدن از آبشارهای تهران را نیز پیشنهاد می کنیم. جای جای کشور عزیزمان از زیباترین جاذبه های گردشگری برخوردار می باشد که مشابه بسیاری از آنها در هیچ جای دنیا یافت نمی شود پس از این نعمت های به وجود آمده نهایت استفاده را ببرید و در حفظ آن ها کوشا باشید.

 

این مطلب، یک خبرآگهی (رپورتاژ آگهی) بوده و خبرگزاری زردیس در محتوای آن هیچ نظری ندارد.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان