شما اینجا هستید
متفرقه » توسعه زیرساخت‌های مرزی کرمانشاه نیازمند نگاه ملی دولت سیزدهم

خبرگزاری زردیس – گروه استان‌ها – یحیی بیابادی: امروزه کارشناسان حوزه اقتصادی معتقدند که صادرات غیر نفتی به ویژه کالاهای صنعتی مهم‌ترین اصل برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و افزایش تولید داخلی، اشتغال و تأمین درآمدهای ارزی است.

استان کرمانشاه با ۳۹۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارای پنج مرز و بازارچه مرزی (پرویزخان، خسروی، سومار، شیخ صله و شوشمی) است که ۴۵ درصد صادرات کشور به عراق از طریق این مرزها به خصوص مرز پرویزخان صورت می‌گیرد.

صادرات غیرنفتی را می‌توان به عنوان موتور پیشران افزایش تولید داخلی و اشتغالزایی معرفی کرد؛ بر همین اساس استان‌های مرزی را می‌توان ظرفیتی برای احداث کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی با توجه به کوتاه شدن مسافت دانست و با شناسایی نیازهای کشور همسایه از این ظرفیت استفاده کرد.

متأسفانه در استان کرمانشاه که سهم عمده‌ای در صادرات به کشور عراق دارد به این ظرفیت که با نگاهی دقیق می‌تواند حل کننده مشکل بیکاری این استان باشد، توجهی نشده است.

عدم توسعه زیرساخت‌های مرزی، عدم امکان حمل یکسره کالا در برخی مواقع و ناهماهنگی در مرز عراق از مواردی است که بعضاً برای صادر کنندگان به ویژه صادر کنندگان محصولات کشاورزی مشکل به وجود می‌آورد.

در عدم توسعه زیرساخت‌های مرزی می‌توان به نبود سردخانه در مرزهای کرمانشاه برای نگهداری محصولات فاسد شونده و محصولات کشاورزی اشاره کرد؛ اما مشکلات صادرات از مرزهای کرمانشاه به اینجا ختم نمی‌شود و عدم امکان حمل یکسره کالا به کشور عراق در برخی مواقع سبب جابه‌جایی محصولات به ویژه محصولات کشاورزی و پایین آمدن کیفیت و در نتیجه افت قیمت محصولات می‌شود، ناهماهنگی و عدم اطلاع رسانی درست برای صادرات نیز از دیگر معضلاتی است که صادر کنندگان باید با آن دست و پنجه نرم کنند، که برای مثال می‌شود به اشباع بازار عراق از گوجه فرنگی و ارسال و انباشت و در نهایت فاسد شدن گوجه فرنگی در مرزهای کرمانشاه اشاره کرد.

با گذشت چندسال از شروع طرح جامع پایانه مرزی پرویزخان، این طرح کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و متولیان نبود اعتبارات را علت عدم توسعه زیرساخت‌ها می‌دانند.

اعتبارات برای توسعه زیرساخت‌ها در مرزهای کرمانشاه کافی نیست

بهزاد باباخانی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار زردیس با اشاره به اهمیت موضوع صادرات در کشور، اظهار کرد: افزایش صادرات غیرنفتی می‌تواند هم به چرخه اقتصاد، تولید و هم بازگشت ارز به کشور کمک کند.

وی افزود: با وجود آنکه به دلیل شیوع کرونا طی سال گذشته صادرات کشور کاهش یافت، اما روند صادرات کالا و خدمات از طریق مرزهای استان کرمانشاه در مقایسه با استان‌های ایلام، کردستان، خوزستان، آذربایجان غربی افزایش داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: طی سه سال گذشته با اقدامات صورت گرفته روند صادرات با توجه به اهمیت موضوع برای استان کرمانشاه و کشور افزایشی بوده به صورتی که هم اکنون ۴۵ درصد صادرات کشور به عراق از طریق مرزهای استان کرمانشاه صورت می‌گیرد.

باباخانی با اشاره ظرفیت بزرگ استان کرمانشاه برای صادرات به کشور عراق، بیان کرد: استان کرمانشاه دارای پنج مرز و بازارچه مرزی با کشور عراق است که با هر ۲ بخش کردستان و عربی آن از شمالی‌ترین نقطه از طریق مرز شوشمی پاوه و از جنوب از طریق مرز سومار قصرشیرین ارتباط دارد.

وی خاطر نشان کرد: در مرز پرویزخان در کنار پایانه مرزی راهداری، طرحی جامع برای بهبود ارائه خدمات صادرات و واردات در دست انجام است، اما ایجاد زیرساخت‌های مناسب مرزی در مرزها نیازمند دیدگاه ملی و تخصیص اعتبارات برای توسعه است زیرا با بودجه محدود عمرانی استان‌ها این حرکت بسیار طولانی خواهد شد.

حمل یکسره کالا از مرزهای کرمانشاه به دلیل مخالفت عراق محقق نشده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: یکی دیگر مشکلات صادرات از طریق مرز پرویزخان به عراق عدم حمل یکسره کالا است که کشور عراق با وجود رایزنی‌های بسیار حاضر به پذیرش این موضوع نیست و عدم هماهنگی‌های دولت مرکزی عراق و کامیون داران عراقی در عدم انجام به موقع بارگیری محصولات سبب می‌شود محصولات و کالاها با کاهش کیفیت و قیمت رو به رو شوند و همچنین کامیون داران ایرانی به دلیل وقفه‌های ایجاد شده، مدت زمان زیادی در مرزها معطل می‌شوند.

عدم اعلام رسمی شدن مرزهای شوشمی و شیخ صله توسط عراق

باباخانی تصریح کرد: مرز سومار، شوشمی و شیخ صله از سوی ایران رسمی اعلام شده اما نیروی انسانی لازم برای حضور در گمرکات به خدمت گرفته نشده و یکی دیگر از مشکلات اصلی مرزهای شوشمی و شیخ صله رسمی اعلام نشدن این مرزها توسط عراق است که این موضوع باید با رایزنی‌های دیپلماتیک حل شود.

وی تاکید کرد: رسمی شدن مرز شیخ صله و شوشمی با توجه به ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات سبب می‌شود به گردشگری استان کرمانشاه نیز کمک شود که به اقتصاد مردم پاوه و اورامانات کمک خواهد کرد.

رشد ۵ درصدی ارزش صادرات کالا به عراق طی سال جاری

بختیار رحمانی‌پور مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار زردیس اظهار کرد: صادرات به کشور عراق از طریق مرز پرویزخان و خسروی و سومار در شهرستان قصرشیرین، مرز شیخ صله در شهرستان ثلاث باباجانی و مرز شوشمی پاوه انجام می‌شود.

وی افزود: میزان صادرات کشور در هفت ماهه ابتدایی سال جاری از طریق مرزهای استان کرمانشاه بیش از یک میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار بوده که نسبت سال گذشته هفت درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه تصریح کرد: همچنین صادرات کالا به کشور عراق سه میلیون و ۵۴۸ هزار تن بوده که از لحاظ وزنی رشد پنج درصدی را نشان می‌دهد.

رحمانی پور بیان کرد: بیشترین صادرات کالا به کشور عراق مصالح ساختمانی، مصنوعات فلزی و پلاستیکی، محصولات کشاورزی، سنگ آهن و اقلامی است که کشور عراق به آن نیاز دارد و همچنین مرزهای استان کرمانشاه نیازمند توسعه بوده که اقدامات لازم از طریق همکاری با سایر ارگان‌های مرتبط در حال انجام است.

ظرفیت تجاری قصرشیرین با ۲ پایانه مرزی در کشور کمیاب است

کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار زردیس اظهار کرد: استان کرمانشاه در موضوع ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی دارای ظرفیت‌های متعددی است و کمتر شهری در کشور وجود دارد که دارای ۲ مرز بین المللی و چنین موقعیت استراتژیکی باشد.

وی افزود: تشکیل و راه‌اندازی اتاق بازرگانی در شهرستان قصرشیرین با توجه به همین ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی صورت گرفته است و این ظرفیت می‌تواند قصرشیرین را در آینده نه چندان دور به یکی از قطب‌های اقتصادی کشور تبدیل کند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه تصریح کرد: یکی دیگر از مزیت‌های مرزهای بین المللی قصرشیرین تصویب منطقه آزاد تجاری در قصرشیرین است که باید شرایطی فراهم شود تا شرکت‌های بزرگ و افراد دارای نقدینگی در این منطقه جذب شوند.

هرچه زودتر هیئت مدیره مستقل برای منطقه آزاد تجاری قصرشیرین باید تعیین شود تا بتوان کارها را با سرعت بیشتری پیش برد. کاشفی تاکید کرد: هرچه زودتر هیئت مدیره مستقل برای منطقه آزاد تجاری قصرشیرین باید تعیین شود تا بتوان کارها را با سرعت بیشتری پیش برد.

مراد علی تاتار در گفتگو با خبرنگار زردیس اظهار کرد: مرز پرویزخان قصرشیرین یکی از مرزهای فعال استان کرمانشاه و کشور است که ۴۵ درصد صادرات به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

وی افزود: مشکلات زیر ساختی مرز پرویزخان زیاد بوده و شایسته مرز بین المللی پرویزخان نیست.

فرماندار قصرشیرین تصریح کرد: مشکلات و ناهماهنگی‌های صورت گرفته در مرز عراق که بیشتر مربوط به کامیون‌های صادراتی است سبب می‌شود خساراتی به تجار و بازرگانان کشور وارد شود.

تاتار خاطر نشان کرد: بیشتر صادرات صورت گرفته از طریق مرز پرویزخان کالا و محصولات کشاورزی است که به علت اختلال در روند صادرات به محصولات کشاورزی خسارت وارد شده و موجب کاهش کیفیت و قیمت آن می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: باید هماهنگی با مسئولان عراقی افزایش پیدا کند تا خسارت‌ها در مرز پرویزخان به حداقل ممکن برسد زیرا روزانه ۸۰۰ الی یک هزار و ۵۰۰ کامیون کالا و محصولات کشاورزی را به کشور عراق صادر می‌کنند.

نیازمند یک بودجه ملی برای تأمین زیرساخت‌های لازم در مرزهای کرمانشاه هستیم

محسن دارابی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمانشاه در نشست خبری بیست و پنجمین سالروز ملی صادرات که در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: استان کرمانشاه در حوزه صادرات کالاهای غیرنفتی جز پنج استان اول کشور است و در این زمینه از استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های کرمانشاه برای امکان افزایش صادرات به کشورهای همسایه خصوصاً عراق، افزود: اگر بخواهیم گام بلندتری در حوزه صادرات برداریم به تنهایی این امکان وجود ندارد و نیازمند شکل گرفتن اتفاقات دیگری برای این استان نیز هستیم.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمانشاه با با تاکید بر اینکه باید وضعیت مطلوبی برای تُجار در استان فراهم شود، ادامه داد: بر اساس منطق اقتصادی باید اعتبارات و منابع در جایی هزینه شود که بازدهی و بهره‌وری بالاتری داشته باشد.

دارابی با بیان اینکه باید توجهات بیشتری به حوزه زیر ساخت‌ها و امکانات برای تسریع بخشیدن به تجارت خارجی در کرمانشاه بشود، گفت: این استان ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد، اما این مرز تنها مرز کرمانشاه نیست بلکه مرز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با کشور عراق است، بنابراین سود تجارت خارجی علاوه بر کرمانشاه، اقتصاد کشور را نیز بهره‌مند خواهد کرد.

وی با اشاره به رکورد ثبت صادرات کرمانشاه به کشور عراق، تاکید کرد: نیازمند یک بودجه ملی و منحصراً برای تأمین و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم در مرزهای مشترک این استان با کشور عراق و مهیا کردن شرایط برای ادامه حضور فعالان حوزه صادرات هستیم.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در سفر به مرز پرویزخان که در هفته جاری صورت گرفت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از اهداف دولت سیزدهم افزایش صادرات کالا و خدمات به سایر کشورها و افزایش حداقل ۲ برابری صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه طی چهار سال آینده است.

وی افزود: تحقق افزایش ۲ برابری صادرات غیرنفتی، رفع مشکلات صادرات و رایزنی با سایر کشورها برعهده وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه تصریح کرد: این سفر اولین سفر خارجی انتخاب شده برای بررسی مشکلات حوزه صادرات استان کرمانشاه است که طی بازدید مشکلات را مشاهده و توسط کارشناسان راه حل های برطرف کردن مشکلات مطرح شد.

صفری بیان کرد: صادرات حدود ۵۰ درصدی کالا و محصولات کشاورزی به کشور عراق بیانگر ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری پایانه‌های مرزی استان کرمانشاه است و با برنامه‌ریزی می‌توان در آینده نزدیک ارزش صادرات غیر نفتی را به سایر کشورها ۲ برابر کرد.

وی خاطر نشان کرد: با ایجاد زیرساخت‌های لازم در مرزها و اعطا تسهیلات می‌توان افزایش صادرات را به کشورهای همسایه محقق کنیم و در راستا توسعه زیرساخت‌ها و تأمین بودجه و اعتبار برای مرزها با وزیر راه و شهرسازی صحبت خواهد شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به عدم موافقت کشور عراق برای حمل یکسره صادرات، گفت: کشور عراق به دلیل تأمین منافع خود و کامیون داران عراقی با موضوع حمل یکسره صادرات کالا به کشور خود موافقت نمی‌کند و راه اندازی شرکت حمل و نقل مشترک بین ایران و عراق به حل این موضوع کمک می‌کند.

صفری اضافه کرد: همان گونه که صادرات برای کشور دارای اهمیت است این موضوع برای سایر کشورها نیز حائز اهمیت بوده و باید شرایط را برای صادرات سایر کشورها فراهم کنیم زیرا باید منافع آنها نیز تأمین شود.

وی تصریح کرد: باید نیاز کشور برسی شود تا واردات با توجه به آن نیازمندها تأمین شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ادامه داد: توسعه و ایجاد زیر ساخت‌ها در مرزها نیازمند اعتبارات است که با وزیر راه و شهرسازی مطرح خواهد شد.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان