شما اینجا هستید
اقتصاد و بازار » برنامه ۳ ساله برای مطالبه ۳۰ ساله/ گره راه‌آهن لرستان بازمی‌شود

خبرگزاری زردیس – گروه استان‌ها: یکی از مشکلات اساسی لرستان وجود حدود دو هزار پروژه نیمه تمام است، موضوعی که موجب ایجاد نارضایتی‌های فراوانی در بین افکار عمومی شده است، یکی از این پروژه‌های یاد شده، راه آهن دورود- خرم آباد است، پروژه‌ای که امروز با گذشت سال‌ها همچنان عملیاتی نشده است و باید دید تصمیم دولت سیزدهم برای به سرانجام رسیدن این پروژه مهم ملی عملی می‌شود یا نه.

پیش از برگزاری سفر هیئت دولت در قالب سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر پیگیری مطالبات و خواسته‌های مردم را فراهم کرد. در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین‌شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورد اشاره قرار داد تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود.

و اما با پایان یازدهمین سفر استانی دولت به لرستان، کار جمع‌بندی مصوبات و دستاوردهای سفر در دستور کار دستگاه‌های متولی قرارگرفته، در این راستا در خبرگزاری زردیس نیز جمع‌بندی سفر هیئت دولت و انطباق مصوبات با محورها و اولویت‌های نظام مسائل استان مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

همچنین به‌زودی پروژه این خبرگزاری در زمینه پیگیری مصوبات سفر دولت به لرستان در قالب یک پرونده ویژه در دستور کار قرار می‌گیرد. گزارش یا گزارش‌های جمع‌بندی سفر مبتنی بر نظام مسائل استان با نگاهی به گزارش‌های تولیدشده پیش از سفر بسته خواهد شد و پیش روی مخاطبان این خبرگزاری قرار خواهد گرفت.

یکی از مطالباتی که خبرگزاری زردیس قبل از سفر رئیس جمهور به لرستان در قالب سلسله گزارش‌های «مطالبات مردم لرستان از دولت» پیگیری و مطرح کرد، گزارش «دنده‌عقب قطار لرستان / کرورکرور وعده برای راه‌آهن جنوب اعتبار نشد!» بود که در آن بر ضرورت اختصاص اعتبار و اجرای این پروژه از سوی دولت تاکید شده بود.

از هر لرستانی سوال شود مهم‌ترین و تاریخی‌ترین پروژه‌های استان را فهرست کند قطعاً در میان لیست نام راه‌آهن لرستان به چشم می‌خورد، فرقی نمی‌کند این فرد در چه رده سنی قرار دارد چون احداث خط ریلی لرستان مطالبه سه دهه لرستانی‌ها است.

راه‌آهن لرستان مدت‌هاست فقط وعده می‌شنود و همچنان در بن‌بست کمبود اعتبارات عقب‌گرد دارد، این پروژه در سال ۹۸ مطابق اظهارات مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل پیشرفت ۴۰ درصدی داشته است و حالا در سال ۱۴۰۰ مسئولان استانی می‌کند عدد پیشرفت فیزیکی این پروژه زیر ۲۰ درصد است!

دنده‌عقب راه‌آهن لرستان روی ریل وعده‌ها و اظهارات بی‌اعتبار متولیان نشان می‌دهد که همچنان مردم برای شنیدن صدای سوت قطار باید سال‌ها منتظر باقی بمانند.

این پروژه ریلی در حالی به دلیل مشکلات اعتباری و سایر حواشی متوقف مانده است که در سفر اخیر رئیس جمهور و هیئت دولت به لرستان، یکی از پروژه‌هایی که از سوی مسئولان استانی و ملی برای تکمیل و اجرا مورد تاکید قرار گرفت، همین پروژه راه آهن بود.

پایان پروژه راه آهن تا پایان دولت سیزدهم

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در شورای اداری لرستان با حضور رئیس جمهور با اشاره به وضعیت پروژه راه‌آهن لرستان گفت: این پروژه بین ۳۸ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سه سال پروژه اساساً تعطیل بوده است.

وی با بیان اینکه به‌هرحال ماشین‌آلات و پرسنل موجود هستند، یادآور شد: قبل از سفر روی این موضوع مفصل بحث شد و مسئولین استان هم بودند، قسمت سخت پروژه باقی‌مانده است که مسیر کوهستانی دارد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این زمینه نیز تلاش می‌شود که زمان‌بندی را از طریق دستگاه‌های اجرایی و پیمانکار داشته باشیم که پروژه تمام شود.

قاسمی با بیان اینکه قرار شد دوستان طی ۱۰ روز برنامه‌ای در حوزه راه‌آهن ارائه دهند؛ ادامه داد: پیشنهادم برنامه زمان‌بندی سه‌ساله است که بتوانیم پروژه را به نقطه‌ای برسانیم و در پایان دولت تعیین تکلیف شده باشد.

وی بیان کرد: منابع این پروژه هم قابل تأمین است و بعد از سفر طرح راه‌آهن لرستان مجدد فعال می‌شود.

تأمین اعتبار پروژه از محل‌های خارج از اعتبارات جاری

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از این پروژه نیز اظهار داشته: این پروژه را یکی از مهمترین پروژه‌های راه آهن کشور و احداث این پروژه علاوه بر اینکه خواسته مردم لرستان بوده، یک پروژه ملی است.

قاسمی با بیان اینکه پروژه راه آهن دورود- خرم آباد جز کریدورهای اصلی راه آهن کشور است، افزود: قرارداد ساخت این پروژه با قرارگاه خاتم بسته شده بود ولی متأسفانه ظرف چند سال گذشته به دلیل مشکلات مالی این پروژه تقریباً تعطیل شده است.

وی گفت: قبل از سفر رئیس جمهور به لرستان بحث فعال کردن پروژه راه آهن دورود- خرم آباد در جلسه‌ای مطرح شد و برای فعال سازی آن اعتباراتی پیش بینی شده است.

قاسمی با ابراز امیدواری از اینکه بعد از سفر رئیس جمهور به لرستان این پروژه فعال خواهد شد، ادامه داد: از مسئولان مربوطه خواسته شده زمانبندی واقعی برای احداث این پروژه پیش بینی کرده و ظرف چند روز آینده در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم هم در موضوع زمانبندی و میزان اعتبار آن با قرارگاه سازندگی خاتم توافق کنیم.

وی با بیان اینکه پروژه راه آهن خرم آباد اگر تأمین منابع شود ظرف سه سال به بهره برداری می‌رسد، گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های سخت در حوزه راه آهن کشور است به طوری که ۳۰ درصد آن تونل بوده و پل‌ها و ابنیه های بزرگی دارد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: اعتبار پروژه راه آهن دورود- خرم آباد از محل‌های خارج از اعتبارات جاری کشور تأمین خواهد شد.

پروژه راه آهن دورود- خرم آباد جز مصوبات سفر قرار گرفت

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان نیز در این رابطه در دیدار خود با اقشار مختلف مردم با تاکید بر اینکه ما مسئله ریل و راه آهن لرستان را جزو مصوبات سفر آورده‌ایم، اظهار داشت: قضیه ریل سال‌ها پیش باید حل می‌شد نه اینکه امروز موجب نگرانی مردم شود.

حجت الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: عقب ماندگی‌های گذشته را باید جبران کنیم و بعد حرف‌های جدید برای استان بزنیم؛ به هر روی راه آهن خرم آباد جزو دستور است و در مصوبات هم ذکر شده و آن را جزو اولویت‌های استان می‌دانیم.

وی با بیان اینکه ما توسعه یافتگی در کشور می‌خواهیم که در بستر عدالت باشد، تصریح کرد: در بودجه ریزی و اقداماتی که دنبال می‌کنیم عدالت برای ما بسیار مهم است؛ مسائل باید تحت الشعاع عدالت دنبال شود تا مردم هم از عدالت و هم از توسعه یافتگی بهره ببرند.

رئیس جمهور همچنین در جلسه شورای اداری لرستان بار دیگر به پروژه راه آهن دورود- خرم آباد اشاره کرد و گفت: باید زمانبندی اجرای این پروژه تا ده روز آینده مشخص شود؛ چرا که این پروژه جزو موارد حقه مردم لرستان و از عقب ماندگی‌هایی است که باید جبران شود؛ مردم لرستان بوق قطار را چند سال قبل باید می‌شنیدند.

بنا بر این گزارش، راه آهن لرستان اواخر سال ۸۹ بالاخره مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را گرفت تا پروژه‌های ریلی لرستان از یک خوان دیگر عبور کنند و این بار دیگر بهانه عدم توجیه اقتصادی پروژه به دستاویز مسئولان تبدیل نشود. از اخذ مجوز ماده ۳۲ پروژه که بیش از هشت ماه گذشت مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌های ریلی مهم محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری وقت را به لرستان دعوت کردند تا مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌ها در مهرماه سال ۹۰ برگزار شود.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان