شما اینجا هستید
بین الملل » علت اقدامات غرب علیه سوریه ناکام گذاشتن طرح های آن در منطقه است

به گزارش خبرگزاری زردیس، معاون وزیر امور خارجه سوریه در سخنانی یک دهه گذشته را برای این کشور «دهه آتش و تروریسم» عنوان کرد.

«بشار الجعفری» در گفتگو با شبکه خبری المیادین با بیان اینکه سخن گفتن از پایان جنگ در سوریه بدون پایان اشغالگری در این کشور ممکن نیست، تاکید کرد: هر چقدر که سوریه به پیروزی قطعی نزدیک می شود دشمنان دچار عصبانیت و حالت هیستریک می شوند.

وی همچنین افزود که سوریه به پیروزی های بزرگی دست یافته اما جنگ هنوز تمام نشده است.

الجعفری درباره سیاست خارجی سوریه گفت: آنچه غرب دست به آن می زند تسویه حساب با دمشق به علت ناکام گذاشتن طرح های آن در منطقه است.

این دیپلمات سوری با بیان اینکه آمریکا باید سیاستی واقع بینانه در قبال سوریه و منطقه داشته باشد، افزود: دمشق هیچ گاه درهای خود را به رروی تحرکات واقع بینانه آمریکا در قبال سوریه نبسته است اما بیشتر مواضع آمریکا غیر واقع بینانه بوده است.

الجعفری گفت: دمشق در سیاست خارجی خود واقع بین است و وزن آمریکا در سیاست بین المللی را می داند و می داند که چه کسی اشغالگر و چه کسی متحد است و چه کسی دوست است.

وی با بیان اینکه اشغالگران آمریکایی تا به امروز به بهانه داعش مانور داده اند، افزود که دمشق هیچ پیام روشنی را از واشنگتن برای عقب نشینی عملی از سوریه مشاهده نکرده است.

الجعفری گفت: دولت های آمریکا از تروریسم و تروریست ها در سوریه استفاده می کنند و تصمیم رهبری سوریه همانند مردم این است که هیچ اشغالگری در سوریه نباید حضور داشته باشد.

معاون وزیر خارجه سوریه درباره رابطه با روسیه گفت: روابط روسیه و سوریه تاریخی و بسیار دیرینه و رابطه متحدان است و هماهنگی با مسکو برای بررسی موضوعات از جمله تجاوزات اسرائیل به صورت روزانه انجام می شود.

الجعفری رابطه ایران و سوریه را نیز رابطه دو متحد برشمرد و گفت: ما همواره با متحدان خود مواضع دارای اهمیت برای ما و موضوعات مربوط به مسکو، تهران و مقاومت را بررسی می کنیم.

وی ادامه داد: اسرائیل می داند که دمشق مشکلی برای این رژیم است. سوریه در جبهه های متعدد می جنگد و اولویت ما مبارزه با تروریسم و اشغالگری است.

الجعفری درباره روابط سوریه با کشورهای عربی نیز به سفر وزیر خارجه امارات به دمشق به عنوان نمونه گویای برقراری مجدد روابط کشورهای عربی با سوریه اشاره کرد و در عین حال افزود که ریاض همچنان برنامه های غیر عربی را دنبال می کند و سیاست هایش در گرو طرح های غربی ها است و سوریه بزرگتر از آن است که به اظهارات یک عامل سعودی در اینجا و آنجا واکنش نشان دهد.

این مقام سوری ادامه داد: ۱۴ سفارت عربی در دمشق مشغول کار هستند و کسانی که با سوریه مخالفت می کنند در اقلیت قرار دارند. ما به شکل دوجانبه و معمول با کادر ۱۴ سفارت عربی در دمشق همکاری می کنیم.

الجعفری درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هم که اخیراً بحث آن مطرح شده است، تاکید کرد: سوریه از اتحادیه عرب خارج نشده چرا که یکی از کشورهای موسس این اتحادیه است.

وی با بیان اینکه دمشق تحمیل هرگونه شروط برای شرکت در نشست های اتحادیه عرب را نمی پذیرد قطر را به مانع تراشی بر سر مشارکت دمشق در نشست های این اتحادیه متهم کرد.

الجعفری درباره موضوع فلسطین هم تاکید کرد که این موضوع متحدان زیادی در جهان از جمله ایران دارد.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان