شما اینجا هستید
متفرقه » آذربایجان غربی دوباره سفید پوش شد/2 محور اصلی مسدود شدند

خبرگزاری زردیس – گروه استان‌ها: بارش برف که از ابتدای هفته جاری در آذربایجان غربی متوقف شده بود، با ورود سامانه جدید بارشی از بامداد امروز در استان آغاز شده و پیش بینی می‌شود تا آخر وقت جمعه ادامه یابد.

در حال حاضر بارش برف در محورهای مواصلاتی استان و شهرستان‌های ارومیه، مهاباد، نقده، میاندوآب، اشنویه، بوکان، تکاب، سردشت، پیرانشهر و شاهین دژ تداوم دارد و بیشتر جاده‌ها و محورهای استان لغزنده بوده و تردد با تجهیزات ایمنی و زنجیرچرخ امکانپذیر است.

هر چند راهداران استان با تمام توان و امکانات مشغول برف روبی، نمک پاشی محورهای درگیر برف هستند و نیروهای امدادی و مدیریت بحران در حال آماده باش قرار دارند اما توصیه می‌شود ضمن خودداری از سفرهای غیرضروری در محورهای استان مخصوصاً محورهای برف گیر در صورت ضرورت به سفر حتماً تمام موارد ایمنی را رعایت کرده و زنجیر چرخ و جیره خشک و لباس گرم همراه داشته باشید.

محور مهاباد به بوکان دوباره بسته شد

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان مهاباد گفت: به دلیل بارش مجدد برف و کولاک شدید و همچنین نبود دید کافی محور مهاباد به بوکان دوباره به طور موقت بسته شد.

محسن خادمی در خصوص آخرین وضعیت راه‌های این شهرستان افزود: تردد در محور مهاباد – بوکان از جاده برهان از بعدظهر امروز به دلیل کولاک شدید و نبود دید کافی حتی با استفاده از زنجیرچرخ با دشواری انجام می‌گیرد از این‌رو تا عادی شدن اوضاع موقتاً مسدود بوده و رانندگان از مسیر جایگزین مهاباد – میاندوآب – بوکان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه این محور هفته گذشته نیز به مدت پنج روز مسدود شده بود اضافه کرد: محور مهاباد – پسوه – پیرانشهر نیز هم اکنون به دلیل کولاک برف تردد در آن خطرناک بوده و از رانندگان درخواست داریم تا اطلاع ثانوی از حرکت در این مسیر خودداری کنند.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مهاباد افزود: هم اکنون تردد در محور مهاباد به سمت سردشت و در نزدیکی گردنه زمزیران و جواله رشان نیاز به زنجیر چرخ دارد.

خادمی تصریح کرد: تردد در این محور حتی با زنجیر چرخ نیز امکانپذیر نیست از این رو تا عادی شدن اوضاع این محور به طور موقت مسدود است و رانندگان باید از مسیر مهاباد-میاندوآب – بوکان تردد کنند.

خادمی اضافه کرد: هم‌اکنون بارش برف در تمامی محورهای مواصلاتی این شهرستان در جریان بوده و موجب شده تردد در گردنه‌های برف گیر این شهرستان به کندی صورت بگیرد. جاده‌های مهاباد لغزنده و تردد تنها با زنجیر چرخ ممکن است.

وی افزود: با توجه به کاهش دید افقی، تداوم بارش برف و کاهش دما در محورهای مواصلاتی به ویژه گردنه‌ها، رانندگان از تردد غیرضروری خودداری کرده و نسبت به بررسی عملکرد مناسب سیستم روشنایی، بخاری و سیستم ترمز خودرو خود اطمینان حاصل و سپس اقدام به مسافرت کنند.

محور ایرانخواه – تکاب مسدود شد

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تکاب نیز در خصوص آخرین وضعیت راه‌های این شهرستان گفت: محور تکاب – دوراهی ایران‌خواه در محدوده استان‌های کردستان و آذربایجان‌غربی براثر بارش برف و کولاک شدید مسدود شده‌است.

امیر یدبیضا افزود: کولاک شدید از عصر امروز موجب کاهش دید افقی جاده و مسدود شدن کامل این محور سخت‌گذر و برف‌گیر شده و اکنون تردد در آن جریان ندارد.

وی بیان‌کرد: رانندگان خودروها و وسایل نقلیه از هرگونه تردد در این محور تا اطلاع بعدی و بازگشایی مسیر به‌طور حتم خودداری کنند.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تکاب با بیان اینکه سایر محورهای مواصلاتی تکاب با وجود بارش برف باز است و تردد در آنها جریان دارد، اظهارکرد: همچنین به دلیل بارش برف و کولاک شدید برای تردد در محدوده روستای کریم‌آباد تا گردنه مایین‌بلاغ در محور تکاب – شاهین دژ استفاده از زنجیرچرخ بسیار ضروری است.

یدبیضا مقدم ادامه‌داد: رانندگان برای عزیمت به شهرهای همجوار از جمله سقز و دیواندره تا بازگشایی کامل به محور دوراهی ایران‌خواه مراجعه نکنند و برای مسافرت به این شهرها از سایر مسیرهای جایگزین استفاده نمایند.

تکاب از شهرهای سردسیر و کوهستانی کشور است که در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و جاده‌هایی سخت‌گذر و برف‌گیر دارد.

تردد در محورهای شهرستان اشنویه تنها با زنجیرچرخ امکانپذیر است

فرماندار شهرستان اشنویه نیز در خصوص وضعیت این شهرستان گفت: تردد در محور اشنویه – ارومیه، اشنویه – نقده و اشنویه – پیرانشهر به دلیل بارش سنگین و کاهش دید افقی با زنجیرچرخ امکانپذیر است.

سیدعلی ترابی افزود: با تلاش راهداران و نیروهای امدادی از بامداد امروز تاکنون ۲۰ دستگاه خودرو گرفتار شده در برف و کولاک در محور اشنویه- ارومیه که قادر به ادامه راه نبودند، رهاسازی شدند.

وی گفت: همزمان با آغاز بارش برف، کار برف روبی و نمک‌پاشی در محورهای شریانی این شهرستان در چندین نوبت آغاز شده است و همچنان تداوم دارد.

ترابی، با بیان اینکه همه محورهای ارتباطی این شهرستان باز و تردد در آنها جریان دارد، گفت: راهداران در جاده‌ها و راهدارخانه‌های این شهرستان حضور داشته و به صورت شبانه روزی درحال ارائه خدمت به مردم هستند.

وی تصریح کرد: رانندگانی که قصد تردد در این محورها را دارند ضمن احتیاط و کاهش سرعت، نسبت به بررسی عملکرد مناسب سیستم روشنایی، بخاری و سیستم ترمز خودرو خود اطمینان یابند و سپس اقدام به مسافرت کنند.

بوکان و اشنویه پربارش ترین شهرهای آذربایجان غربی در ۲۴ ساعت گذشته بود

رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: شهرستان بوکان با ۱۰ میلی‌متر برف و باران و اشنویه با ۱۲ سانتی‌متر ارتفاع برف پربارش ترین شهرهای استان در ۲۴ ساعت گذشته بود.

مهدی صابری افزود: بارش برف همراه با وزش باد از شب گذشته در استان آغاز شده و تا آخر وقت امروز نیز ادامه دارد و مناطق جنوبی شاهد بیشترین میزان بارندگی‌ها خواهند بود.

رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: کاهش دید، کولاک برف و لغزندگی جاده‌ها برای استان تا روز جمعه پیش بینی می‌شود.

وی ادامه داد: از روز جمعه با خروج سامانه بارشی از منطقه و با ریزش هوای سرد کاهش دما رخ می‌دهد که لازم است تا شهروندان تدابیر لازم را در مصرف حامل‌های انرژی و کشاورزان در زمینه تنظیم دمای گلخانه‌ها بکار گیرند.

رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته چالدران سردترین شهر منطقه در ۲۴ ساعت گذشته با دمای منفی ۱۱ درجه سانتی گراد بود، اضافه کرد: اشنویه با دمای مثبت هشت درجه سانتی گراد گرم‌ترین شهر استان بود و دمای ارومیه نیز بین منفی ۶ و مثبت ۳ درجه سانتی گراد در نوسان بوده است.

آذربایجان غربی استانی کوهستانی با آب و هوای سرد است که سالانه ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیمتر بارندگی در آن ثبت می‌شود.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان