شما اینجا هستید
دین و اندیشه » قرآن کتابی برای همه نسل‌ها و عصرها/ ضرورت تفکر و عمل به قرآن

به گزارش خبرنگار زردیس، حجت الاسلام سید احمد رضا شاهرخی شامگاه پنج شنبه در جلسه تفسیر قرآن در سخنانی با اشاره به اندوه و تأسف امت حزب الله و مردم متدین، شریف و انقلابی استان لرستان در رابطه با حادثه‌ای که در صحن امام رضا (ع) به وقوع پیوست اظهار داشت: در این حادثه هم نسبت به حد و حریم امامت بی حرمتی صورت گرفت و هم منجر به شهادت و مجروح شدن روحانیون مجاهد، انقلابی و تلاش گر شد.

وی تاکید کرد: هوشیار باشیم که در راه رسیدن به آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و دینی همان طور که در گذشته مردم متدین و انقلابی ایران اسلامی از این توطئه‌ها و دسیسه‌های ترکیبی عبور کردند، با حفظ وحدت، به آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی نائل شویم.

قرآن مهم‌ترین و ارزشمندترین سند حقانیت دین اسلام است

نماینده ولی‌فقیه در لرستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بزرگترین معجزه پیامبر اسلام قرآن است و قرآن مهم‌ترین و ارزشمندترین سند حقانیت دین اسلام است تصریح کرد: رسول گرامی اسلام می‌فرماید: به قرآن تمسک کنید، قرآن محور شما باشد و قرآن را پیشوا و امام خود در زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… قرار دهید.

حجت الاسلام شاهرخی افزود: امام علی (ع) نیز می‌فرماید: چشمان ما که خدا را نمی بیند اما قرآنش را می بیند، قدرت خدا در قرآن تجلی کرده است، هر کس می‌خواهد خدا را ببیند، قرآن را ببیند، خداوند قدرت خودش را در قرآن نشان داده است، زمان قرآن را کهنه نمی‌کند و هر چه در قرآن مطالعه و دقت شود و تفسیر نوشته شود، آنقدر فایده و پر سود است که کسی به انتهای آن نمی‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه اشکال این است که نگاه ما به قرآن، نگاه زینتی است، نگاه تشریفاتی است، عنوان کرد: تجسس می‌کنیم که چه سوره‌ای ثوابش بیشتر است تا آن را بخوانیم، ولی دقت نمی‌کنیم در محتوای قرآن، ثوابی که در قرائت سوره‌های قرآن وجود دارد به واسطه نگاه تشریفاتی و نگاه زینتی نیست، به واسطه این است که با تلاوت و حفظ قرآن، قرآن در جامعه عملیاتی شود.

ضرورت تفکر و عمل به قرآن

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه فضیلتی که برای تلاوت سوره‌ها نوشته شده به این معناست که ما آن را بخوانیم تا به آن عمل کنیم افزود: امام صادق (ع) در ثواب سوره نور، می‌فرماید: هم اموال و هم عفت خود را حفظ کنید با تلاوت سوره نور، بانوان خود را با تلاوت سوره نور حفظ کنید، هر کس هر شب یا هر روز سوره نور را تلاوت کند، هیچ انسان بی عفتی در خانواده او رشد نخواهد کرد و به وجود نخواهد آمد، اگر سوره نور این فضیلت و ثواب‌ها را دارد به دلیل این است که مباحث مهمی درباره حجاب، عفت، ازدواج، امور اخلاقی و… در آن اشاره شده است، اینهاست که می‌تواند هم موجب حفظ اموال و عفت شود و هم پاکدامنی را در جامعه گسترش دهد.

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری نیز می‌فرماید: همت شما این نباشد که زودتر سوره را تمام کنیم، همت شما به تدبر، تفکر و عمل به آیات قرآن باشد گفت: قرآن سند حقانیت اسلام است اما هیچ فردی را پیدا نمی‌کنیم که به اندازه پیامبر اسلام هم در زمان حیاتش و هم بعد از حیاتش مورد هجوم دشمنان قرار گرفته باشد.

وی بیان داشت: الان هم گاهی می‌بینیم در بعضی نشریات چه اهانت‌هایی به پیامبر صورت می‌گیرد و چه کتاب‌هایی نوشته می‌شود، بیشتر این تهاجم‌ها هم از باب توهین و بی ادبی است، خداوند در برخی از آیات قرآن به مواردی از اینها از جمله در آیه ۱۰۳ سوره «نحل» اشاره کرده است، «وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ یَقُولُونَ إِنَّمَا یُعَلِّمُهُ بَشَرٌ ۗ لِسَانُ الَّذِی یُلْحِدُونَ إِلَیْهِ أَعْجَمِیٌّ وَهَٰذَا لِسَانٌ عَرَبِیٌّ مُبِینٌ».

قرآن کتابی برای همه نسل‌ها و عصرها

نماینده ولی‌فقیه در لرستان ادامه داد: در مکه افراد غیر عرب هم زندگی می‌کردند، ارتباط معمولی هم با مردم داشتند، برخی از اینها نیز با پیامبر اسلام در همین حد معمول مرتبط بودند، اما کسانی بودند که حتی توانایی بیان مقصود خود را هم نداشتند، اینها هر بهانه‌ای را به وجود می‌آوردند برای اینکه ندای اسلام و صدای «لا اله الا الله» را خاموش کنند.

حجت الاسلام شاهرخی گفت: در این آیه نیز تاکید شده: ما می‌دانیم که مشرکین می‌گویند این آیات را انسانی به پیامبر تعلیم می‌دهد، که قرآن می‌فرماید: این افراد در بیان مقصود خود هم توانایی ندارند، قرآن، کتابی با زبان عربی، مبین، آشکار، فسیح و … است و اگر اینها به پیامبر آیات را آموزش داده‌اند، خودشان هم ادعای پیامبری کنند، قرآن معجزه پیامبر است و مربوط به همه عصرها و نسل‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه در طول تاریخ، کسی نتوانسته سوره‌ای مثل سوره‌های قرآن بیاورد در حالی که خدا از آنها خواست که اگر می‌توانید سوره‌ای بیاورید، که نتوانستند بیان داشت: دومین اتهامی که به قرآن می‌زنند و در آیه پنج سوره «فرقان» مورد اشاره قرار گرفته: «وَقَالُوا أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِینَ اکْتَتَبَهَا فَهِیَ تُمْلَیٰ عَلَیْهِ بُکْرَةً وَأَصِیلًا»، اتهام به محتوای قرآن، اتهام به وجود پیامبر اسلام و ادعای داشتن یاران خیالی برای پیامبر است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان بیان داشت: خداوند می‌فرماید: این افسانه نیست، این آیات الهی است، خداوند آن را نازل کرده است، یاران خیالی هم درست نکنید، خدا عالم به اصرار آسمان‌ها و زمین است، برای علم خداوند حقایق پنهان و آشکار یکسان است.

حجت الاسلام شاهرخی در ماه رمضان دل‌های خود را با خداوند پیوند بزنیم و کینه، حسد، نفرت، فاصله از یکدیگر را از بین ببریم گفت: همه نسبت به یکدیگر مهربان باشیم.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان