شما اینجا هستید
دین و اندیشه » «عقل» یکی از عوامل هدایت است/دین داری و خرد ورزی همراه باهم هستند

به گزارش خبرنگار زردیس، حجت الاسلام سید احمدرضا شاهرخی شامگاه یکشنبه در جلسه تفسیر قرآن کریم با اشاره به اینکه باید تقدیر کنیم از عموم مردم لرستان در شهرها و بخش‌ها و روستاها که در روز جهانی قدس وحدت و قدرت جهان اسلام را به نمایش گذاشتند، اظهار داشت: ان شاالله روز جهانی قدس که نماد وحدت و قدرت جهان اسلام است، نتیجه اش نابودی زورگویان عالم و رژیم اشغالگر قدس خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه «هادی» یکی از اسامی خداست، تصریح کرد: خداوند هدایت می‌کند و این هدایت عواملی دارد؛ یکی از عوامل هدایت عقل انسان است کما اینکه یکی از شرایط تکلیف عقل است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به آیه ۱۳۰ سوره بقره «وَمَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ ۚ وَلَقَدِ اصْطَفَیْنَاهُ فِی الدُّنْیَا ۖ وَإِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِینَ»، «و چه کس از آئین پاک ابراهیم روی گرداند به جز مردم بیخرد!؟ زیرا ما ابراهیم را در دنیا (به شرف رسالت) برگزیدیم و البته در آخرت هم از شایستگان است»، گفت: حضرت ابراهیم آن کسی است که با منطق و استدلال خود کفار را مبهوت کرد و با شجاعت تک و تنها بت‌های مشرکان را شکست.

حجت الاسلام شاهرخی افزود: در قرآن کریم از حضرت ابراهیم به عنوان حلیم، صبور و متوکل یاد شده است، ایشان در راه توحید و ترویج توحید در میان جامعه آنقدر استقامت ورزید تا مشرکین جمع شدند و منجنیقی درست کردند و ابراهیم را درون آتش پرتاب کردند.

وی یادآور شد: حضرت ابراهیم در تسلیم و رضایت الهی به آنجا رسید که همسر و فرزند خود را در بیابان مکه رها کرد و به دنبال مأموریتی که داشت به فلسطین برگشت.

امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه وقتی که مشرکان حضرت ابراهیم را به داخل آتش پرتاب کردند به امر خدا این آتش سبز شد و تبدیل به گل و ریحان شد، به آیات ۶۶ و ۶۷ سوره انبیا اشاره کرد و افزود: در این آیات آمده است «(ابراهیم) گفت: پس آیا شما بجای خداوند چیزی را می‌پرستید که هیچ سودی برای شما ندارد و هیچ زیانی به شما نمی‌رساند!؟» «اف بر شما و بر هر چه که غیر از خدا پرستش می‌کنید، آیا نمی‌اندیشید!؟».

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه عقل یکی از راه‌های تشخیص هدایت است، خاطرنشان کرد: سفیه و بی خرد آن کسی است که حقایق را نادیده می‌گیرد، کفران نعمت می‌کند، راه حق را رها می‌کند و در مسیر باطل قدم برمی دارد.

وی با اشاره به اینکه دین داری و خرد ورزی همراه با هم هستند، از سوی دیگر بی دینی و بی خردی همراه با هم هستند؛ گفت: ممکن است کسی به جهاتی از علومی برخوردار باشد اما وقتی راه حق را تشخیص ندهد به یک معنا از سفاهت برخوردار است.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان