شما اینجا هستید
بین الملل » فنلاند: بدون سوئد به ناتو نمی پیوندیم

به گزارش خبرگزاری زردیس، رئیس جمهور فنلاند پیوستن این کشور به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بدون سوئد را رد کرد.

بر اساس این گزارش، «سائولی نینیستو» رئیس جمهور فنلاند گفت که کشورش با پیوستن به ناتو بدون سوئد مخالفت خواهد کرد.

وی در نشست خبری مشترک با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت: موضوع سوئد موضوع ما است و این به این معناست که ما با یکدیگر پیش خواهیم رفت.

این در حالی است که دبیرکل ناتو روز یکشنبه در نشست خبری با «سائولی واینامو نینیستو» رئیس جمهوری فنلاند در این باره گفت: باید نگرانی های همه طرف ها در مورد پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو از جمله آنکارا را برطرف کنیم. ما با متحدانمان ترکیه، سوئد و فنلاند برای رسیدگی به مسائل مطرح شده از سوی آنکارا همکاری خواهیم کرد.

در همین راستا، وزیر امور خارجه سوئد پیش از این گفته بود که دستیابی این کشور به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) زمانبر خواهد بود.

«آن لیندی» در اظهاراتی در استکهلم پایتخت این کشور گفت که تمایلی به گمانه زنی پیرامون اعطای عضویت ناتو به سوئد در جریان اجلاس سران ناتو که قرار است اواخر ماه ژوئن جاری در اسپانیا برگزار شود، ندارد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به دستیابی به نتیجه ای که برای همه رضایت بخش باشد، افزود: علیرغم اینکه روند پیوستن به ناتو زمانبر خواهد بود اما من امیدوارم که همه در نهایت راضی و خوشحال باشند.

وزیر خارجه سوئد گفت: امید داریم که یکی از اعضای این پیمان باشیم و نگرانی های ترکیه را جدی می گیریم.

گفتنی است که فنلاند و سوئد در ماه گذشته میلادی به بهانه تحولات اوکراین درخواست خود برای عضویت در ناتو را به صورت رسمی ارائه کردند؛ اما با توجه به اینکه هر ۳۰ کشور عضو این ائتلاف نظامی باید با آن موافقت کنند، هلسینکی و استکهلم با مشکلاتی در این مسیر مواجه هستند.





اخبار زردیس | جدیدترین اخبار ایران و جهان